Rempomp gebruiken zonder reservoir ?

Tetter

MF veteraan
13 jul 2008
1.194
2
Vandaag een nieuwe rempomp met los reservoir binnen gekregen, om deze op mijn CB500F cafe racer te bouwen.

Nu kan ik dat reservoir slecht kwijt en zit ik te denken om alleen een doorzichtige slang erop te zetten, met daar de remvloeistof in.

Heb dat wel gezien op racers, maar dan vaak bij de achterrem.
Zou dat voor voor ook kunnen?
full
 
Als je van plan bent om elke week je remvloeistof te vervangen wel.

De remvloeistof in je reservoir dient om de slijtage van je remblokken op te vangen en dat kan meer zijn dan jij in die slang kwijt kunt. Verder is een slang nooit vochtdicht te krijgen en remvloeistof is erg hygroscopisch en zal dus heel snel verouderen.
 
Bij een racer wordt na elke race de remvloeistof vervangen. Ik neem aan dat jij dat niet van plan bent?

Overigens speelde dat idee van het potje weglaten een tijd terug bij meer mensen, dat vonden ze veel beter staan. Ik heb ze er daarna nooit meer over gehoord.
 
bij veel streetfighters zie je ook wel eens een "los" slangetje met remvloeistof...

risico is dat je onverhoopt het slangetje leegtrekt, en helemaal niet meer kan remmen!

beter een mooi klein potje scoren (die van een achterrem zijn wat kleiner) en die er op zetten!
 
Ik ben van mening dat het best kan, mits je 2 punten in de gaten houd! Remvloeistof is hygroscopisch, zoals hierboven al genoemd is, dus je moet zorgen dat die slang van boven wel heel erg goed afgesloten is, zoals een bijv een alu dop met meerdere kartels laten draaien, slang eromheen, en daar nog een slangklem omheen.

Verder moet je gewoon goed het peil in de slang in de gaten houden.
Als je het slangetje via je stuur bijv. een stukje omhoog laat lopen, kijk elke keer voordat je gaat rijden ff hoe het pijl staat. Zolang de remvloeistof BOVEN de pomp staat, kun je nooit lucht in je systeem krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Als je van plan bent om elke week je remvloeistof te vervangen wel.

De remvloeistof in je reservoir dient om de slijtage van je remblokken op te vangen en dat kan meer zijn dan jij in die slang kwijt kunt. Verder is een slang nooit vochtdicht te krijgen en remvloeistof is erg hygroscopisch en zal dus heel snel verouderen.
En originele slangen dan....?
 
bij veel streetfighters zie je ook wel eens een "los" slangetje met remvloeistof...

risico is dat je onverhoopt het slangetje leegtrekt, en helemaal niet meer kan remmen!

beter een mooi klein potje scoren (die van een achterrem zijn wat kleiner) en die er op zetten!
Het slangetje gaat niet zomaar leeg he.... Heeft iets te maken met slijtage van remblokken ofzo |(
 
Kijk eens of je een rempomp van een Derbi GPR (2006-2009 model) kunt scoren. Nieuw c.a. €190 bij bijv. Easy Parts. Het is een radiale rempomp met ingebouwd reservoir die een enkele remschijf bedient. Kenmerkend is dat de hendel láááng is! dus geen gezeik met controls of kuipwerk.
 
Slang halfvol doen... ;)



en toch zakt het peil dan ook niet veel.
als er veel slijtage van de remblokken, krijg je een onderdruk in de luchtbel die boven het oliepeil hangt.
met als gevolg dat langzaam de vrije slag van de remblokken tegen de schijf, steeds groter word.
of je moet een ontluchting in de dop van het slangetje doen.
 
je moet ns op de website van ISR gaan kijken.... ;)

die deden/doen t wel meer, maar dan met iets dikkere slangen.

vind t persoonlijk ook niet verkeerd staan, maar doe t zo idd ook alleen voor de achterrem..

als je n gek wil noemen: ghostrider had het ook zo op zn eerste gixxers en busa's... is ook wel ns een dopje van één van de slangetjes vooraan kwijtgeraakt met al zn capriolen... :X
 
het peil in een afgesloten slang zakt niet.
er zit niet voor niets een membraam in de normale rempotjes.
met een dergelijke slang zal de vrije slag steeds groter worden totdat je de slang openmaakt en de vrije slag wegpompt.

maar het kan wel, als er wat meer onderhoud aan pleegt.
al is het weer wat minder geschikt voor de voorrem.


hier kun je een dergelijke slang halen.

http://www.tenkateracingproducts.com/artikelen/BRAKE/111/HOSE_BRAKEFLUID_REAR_BRAKE_(reservoir).php


Dat slangetje heb ik er al 2 van gehad.Waardeloos spul.Na een aantal weken beginnen die dingen al vloeistof te zweten en drijfnat van het vocht te worden.Zelfs als je niet rijdt dan zakt de vloeistof.Ik denk van hoe kan dat nou maar het slangetje lubbert zo erg uit dat het lijkt of de vloeistof zakt alleen wordt de ruimte in het slangetje steeds groter.
 
Zoals al aangeggeven kan het prima mits je er wat meer aandacht/onderhoud aan besteed.

Tygon 2075 slang is hier zeer geschikt voor. Gebruik het zelf ook als reservoir voor mijn achterrem. Het is alleen wel wat lastig te krijgen in Nederland.
 
Zoals al aangeggeven kan het prima mits je er wat meer aandacht/onderhoud aan besteed.

Tygon 2075 slang is hier zeer geschikt voor. Gebruik het zelf ook als reservoir voor mijn achterrem. Het is alleen wel wat lastig te krijgen in Nederland.
Zit er dan een klein gaatje in de dop ?
Hoe kan er anders lucht in de slang als de vloeistof minder word ?
En zoja, hoe vaak moet je dan de vlloeistof vervangen i.v.m. het vocht daat door het gaatje naar binnen kan ?
 
Zit er dan een klein gaatje in de dop ?
Hoe kan er anders lucht in de slang als de vloeistof minder word ?
En zoja, hoe vaak moet je dan de vlloeistof vervangen i.v.m. het vocht daat door het gaatje naar binnen kan ?
Nee, er zit geen gaatje in de dop en er kan dus ook geen lucht in/uit. Heb ook nog niet gemerkt dat dit een verschil maakt in de werking van de rem. Gebruik de achterrem dan ook vrijwel nooit, hooguit bij slecht weer of om de motor op een helling vast te houden.
 
Laatst bewerkt:
Ten Kate da's in de buurt.. :Y
Rij d'r dagelijks vlak langs, maar eens even buurten.

Rijd en rem dus niet al te vaak met de Café racert, aangezien ik ook nog een Duc SS750 heb.
Kan het best eens een poosje proberen... O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan