Rempomp reviseren

harmenklok

MF'er
9 mei 2011
93
0
Apeldoorn
Onderstaand bericht ook in het NTV Onderwerp gepost, maar mischien hoort het beter hier thuis:

Zaterdag heb ik mijn voorrempomp vervangen omdat er een schroefje van het reservoirdekseltje afgebroken was en hij daardoor lekte.

Wat blijkt: De 'nieuwe' (2e hands van internetwinkel) rempomp lekt ook :( , maar nu aan de 'achterkant' van de zuiger. Bij elke keer dat je de remhendel stevig aantrekt komt er een klein beetje remvloeistof naar buiten. Dus in rust lekt hij niet.

Mijn idee is om de zuiger los te halen en te reviseren zoals beschreven op pagina 7-7 van de Haynes Repair manual, of eventueel de zuiger van de oude rempomp in de nieuwe te monteren (want die lekte niet).

Heeft iemand ervaring met of een verklaring voor dit probleem of tips om deze reparatie uit te voeren?

Waarmee moet je de zuiger schoonmaken en de cilinder? In Haynes zeggen ze met remvloeistof, maar is remmenreiniger ook een optie of is dat uit den boze?

Hoe zorg ik bij het terugmonteren van de zuiger dat het geheel goed vloeistofdicht is en hij niet weer gaat lekken? Moet de zuiger automatisch vloeistofdicht zijn of moet je er nog iets op het achterste ringetje gesmeerd worden om lekkage te voorkomen? Er komt natuurlijk best veel druk op zo'n systeem te staan bij hard remmen....

Alvast bedankt!!
 
Ik zou de rempomp gebruiken waarvan je weet dattie goed is.

Bij de goede is alleen het reservoir niet goed, dus al je die nou eens omwisselt :)
 
Martell,

Bedankt voor je reactie.

Bij de NTV zit de cilinder - waar de zuiger in zit - vast aan het reservoir.
Dit is duidelijk zichtbaar in onderstaand plaatje.
14-8-img03.jpg


Dus alleen het reservoir vervangen is niet mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Raymond,

Schroefje was er echt niet meer uit te krijgen. Heb het met een linkse tap geprobeerd. Eerst gaatje geboord in het schroefeind en toen met linkse tap er in. Die brak toen af in het schroefeind. Was ik nog verder van huis... :?

Revisiesetje was ik van op de hoogte. Maar eerst maar proberen te roeien met de riemen die ik al heb.

Bedankt voor de link naar het HowTo Topic, die had ik nog niet gevonden.
 
Gisteravond nieuwe rempomp gereviseerd. Zuigertje eruitgehaald, en schoongewreven met een stukje keukenpapier. Zat klein beetje roest / zooi op het pompje. Dat heb ik er zo goed als dat ging afgekrabd. Daarna met klein beetje remvloeistof rubbertjes ingevet.

Zuiger doorgespoten met remmenreiniger en daarna schoongemaakt met keukenpapier. Er zat geen bloemkool op of andere harde aanslag in de zuiger.

Toen alles weer in elkaar gezet en op de motor gemonteerd. Via het reservoir remvloeistof in de leiding gepompt en door stuur beetje scheef te houden tegelijk ontlucht.
Het leek of ik eindeloos moest pompen, maar op een gegeven moment kwam er toch tegendruk.

Vannacht de hele nacht rem op druk gehouden met elastiekje. Vanochtend vroeg even gekeken en er lekt geen remvloeistof meer uit aan de achterkant van de zuiger. *D

Helemaal top. Leuk als je zoiets zelf kunt fixen. *O*
Kijken of ik vanavond een klein rondje kan rijden om mijn remmen te testen en dan binnenkort weer lekker toeren. :]
 
Laatst bewerkt:
Na een nacht een elastiekje om de remhendel gehad te hebben hem er af gehaald.
Kom ik vandaag weer bij de motor, hangt er een 'mooie' druppel remvloeistof aan mijn rempompje. -O-

Weer daar achteraan bij de zuiger / wokkel whatever.
Mooi balen dus. :( Kan ik weer het reservoir leegzuigen, rempomp eraf halen, zuigertje eruit halen en dan toch maar die zuiger van de oude rempomp erin proberen.
Als hij dan ook blijft lekken moet het toch maar een revisiesetje worden...

We hopen er maar het beste van, maar dit was wel even balen... |(
 
Vandaag nogmaals revisie van rempompje uitgevoerd.
De binnnenkant van de cilinder ziet er erg schoon uit. Het oppervlak spiegelt, en met een wattenstaafje kon ik ook geen onregelmatigheden voelen. Enige oneffenheid is het gaatje aan de bovenkant van de cilinder naar het vloeistof reservoir.

Heb de zuiger van de oude rempomp in de nieuwe cilinder gemonteerd omdat de oude niet lekte. De rubbertjes van de oude zuiger even bekeken en schoongemaakt. Daarna een paar drupjes remvloeistof op de rubbertjes gedaan en ook de binnenkant van de cilinder met wat remvloeistof vochtig gemaakt.
Hoop dat het probleem nu opgelost is. :Z
 
Terug
Bovenaan Onderaan