Rempomp veranderen

de koen

Die hard MF'er
29 jul 2002
944
0
duffel
Om mijn motor (Suzuki DR 350 Sm) heb ik nu een 12.5mm Nissin rempomp, originele remklauw, en stalen remleiding

Remkracht valt me nogal tegen, ik heb nu een rempomp liggen, eveneens van Nissin, maar die is 14mm

Heeft het een positief effect als ik die monteer( die 14mm dus ipv de 12.5)? Of plaats ik beter een andere remklauw, met grotere diameter van zuigers ?
 
een 14mm rempomp zal de remkracht alleen maar doen afnemen;

Rempomp en remklauw werken als communicerende vaten, het volume wat door de pomp verplaatst wordt is de beweging van de zuiger in de klauw: het oppervlak van de remklauw-zuiger en de rempomp zuiger staan dus direct met elkaar in verband:

- bij een gelijkblijvende remklauw geeft een grotere rempomp een "harder" gevoel in de hand, een kortere weg van het rem-handle en een lagere effectieve remwerking doordat de mechanische kracht op de remklauw bij gelijke handkracht afneemt (hefboom werking)
- bij een zelfde remklauw een kleinere rempomp monteren geeft een "zachter" gevoel, je moet het remhandle verder inknijpen (het systeem heeft dus minder marge voor luchtbelletjes e.d.) maar de effectieve kracht op de klauw is groter bij gelijke handkracht.

Om het verhaal nog makkelijker te maken gaat het zelfde uiteraard op voor het monteren van andere klauwen.
Grotere klauwen monteren bij een zelfde rempomp heeft het zelfde effect als een kleinere rempomp.

in jouw geval zou ik dus eerder kijken naar een kleinere rempomp.
 
een 11mm zou dus in princiepe beter moeten remmen ?

Ik heb een klauw met grotere zuigers liggen van een DR650, van die motor komt ook de 14mm rempomp

Die klauw met grotere zuigers inc met mijn 12.5mm pomp zou ideaal zijn ?
 
volgens mij zit er nog 1 addertje onder het gras.

je hebt een bepaald vloeistof hoeveelheid verplaatsing nodig om de remzuigers telaten verplaatsen voordat er remkracht opgebouwt kan worden + nog eens remkracht opbouw.
als een zuiger(diamer=10mm) 1mm verplaatst moet worden dan en je gebriukt een rempomp diameter=1mm dan moet je de rempompplunjer 10mm verplaatsen.
doet dit een bij bv 4 zuigers met 1 rempomp.
als dit niet het geval was hadden we allemaal rempompen met piepkleine rempompplunjers. en auto's zonder rembekrachtigers.
 
die DR 650 van mij remt ook niet overdreven goed op de voorrem
al heeft het vervangen van de remolie toen wel een stuk geholpen.
ik zou het gewoon lekker proberen, zoveel werk is het toch niet? en dan wat de rest zegt kijken of je de remklauw en pomp tegelijk kan vervangen.
suuk6 en laat maar weten hoe hij het doet!
 
Terug
Bovenaan Onderaan