Remprestaties Honda PanEuropan

Tensive

MF veteraan
14 okt 2001
5.754
0
Arnhem
Als ik zo die Honda P.E. zie, dan zie ik dat deze een enkele remschijf voor heeft die vrij klein is. Misschien is dat bij de nieuwe modellen anders (twee remschijven), dat weet ik zo niet.

Wat ik me nu dus afvraag, hoe is het remvermogen van die Honda PE met één zo'n kleine remschijf voor? Ik heb het idee dat het weinig remt...
 
ik heb een paar tests gelezen. Is niks mis mee (volgens die testen). Ik weet niet of die meerdere schijven nu heeft?

ps1. Ik heb er vandaag toevallig 4 zien staan bij Tijnagel in Nijmegen.

ps2. Hier zal je het nodige kunnen vinden Honda
 
Laatst bewerkt:
pfjoei,.. Ik heb hier altijd 4 motorbladen liggen. Zal waarschijnlijk Moto 73 zijn en Motor??

Deze info stond bij die link:

New Dual Combined Brake System

mstx_20025_e.gif

The Pan-European's superb Dual Combined Brake System has been thoroughly updated with a smaller secondary master cylinder integrated into its lightweight front left-side calliper's cast aluminium mounting bracket. As always, the system's full set of three-piston callipers ensures an optimised balance of front and rear wheel braking control when either the hand brake lever, foot brake pedal or both are used. The hand brake lever also features a new adjuster to help it comfortably fit nearly all hand sizes, while lightweight, new triple-spoke cast aluminium wheels mount high-performance radial tyres for superb handling and braking control.



 
Laatst bewerkt:
pfjoei,.. Ik heb hier altijd 4 motorbladen liggen. Zal waarschijnlijk Moto 73 zijn en Motor??


Hmmm... ik kon online niet veel erover vinden. En in de paar blaadjes die ik heb staat alleen wat over de 2001 modellen, die best wel aangepast zijn.
Het ging me dan eigenlijk voornamelijk meer om de oudere types.

Maar dat verhaal daar van je klinkt niet verkeerd... toch vreemd dat een schijfrem met een klein oppervlak een groot remvermogen heeft. Volgens mij slijt dat als de ziekte.
 
Ja idd wel vreemd...als ik kijk dat mijn motor een stuk lichter is en twee schijven heeft.

Helaas gaat mijn kennis niet zo ver. Kan wel vertellen dat kort en hard remmen minder slijtage geeft dan langdurig remmen.
 
Het remvermorgen van een Pan is prima.
Ik rij zelf een '97 Pan met ABS en CBS.. en twee remschijven voor :-).En ik kan niet klagen over mijn remmetjes.
Wat betreft de ST1300, Front 310mm dual hydraulic disc with Combined three-piston callipers and sintered metal pads
Incl een vernieuwd CBS!
 
Laatst bewerkt:
Hmm.. ik begin nu aan mezelf te twijfelen :? ;)

Het was dan ook niet zo'n heel duidelijke foto van die PE, maar ik meende toch echt één remschijf te hebben gezien (of ze lieten de foto van de voorkant van een andere motor zien, dat kan natuurlijk ook).
Jammer dat ik die foto kwijt ben, ik had 'm ergens gezien op het Internet op een motorpagina... ja, ergens jah...
 
Er zitten wel degelijk twee schijven in het voorwiel en die doen hun werk heel goed. Ik rijd dagelijks gemiddeld 150km op een PE (ABS en CBS van 1999) en ben zeer tevreden over de remmetjes.
 
Voor-remmen zijn zelden een probleem, eerder te sterk dan dat ze tekort schieten. Achter-rem levert meer/groter risico, ook, indien schijfrem: eigenaardige vervuilings-film, onzichtbaar laagje, vaak reeds bij minder dan 300km gereden en bijna altijd al bij minder dan 1000.
Zal te maken hebben met bijzondere lucht-werveling aan de achterkant tijdens het rijden.

Als de achterrem niet pakt en de voorrem juist heftig kan dat zéér slecht zijn voor het materiaal; kostte mij 3 jaar geleden met de scooter o.a een nieuw vizier op de helm ...

Alle nieuwere scooter-typen zijn inmiddels "terug" naar schijfrem vóór maar TROMMEL ACHTER.

Bij auto´s is waarschijnlijk de inbedding in een diepe velg "reddend" tegen die vreemde achter-vervuiling. Over kleinwielige brommobielen (diesel) met (zeldzame) achter-schijfremmen vernam ik al dingen die veel op mijn scooter-ervaringen lijken, achterpootjes omhoog en zo ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan