Remprobleem yamaha xj 900 diversion

Paulisius

Rookie
31 aug 2019
4
0
Hallo, ik heb sinds kort een yamaha xj 900 diversion 1996 gekocht.
Nu bleek dat bij vooral hard remmen de voorrem hakkelt, schokt of zo.
Volgens de verkoper kwam dat doordat de nieuwe remblokken moesten inslijten.
Op goed vertrouwen toch gedaan, ben overigens erg blij met de motor, ik reed een fj 600, maar dit rijdt vooral op de grote weg prettiger. Maar dit terzijde.
Kent iemand dit probleem, als ik met een eigengemaakt blokje en potlood de schijven check merk ik geen kromming, kan het zijn dat een van de remzuigers hapert ?
Om kort te gaan graag wat suggesties
Bij voorbaat dank
Paul
 
Check of de remblokken op juiste wijze gemonteerd zijn. Heb laatst een item op MF gelezen van iemand met een Ducati rem probleem. Bleek na check en duizenden euros verder de remblokken verkeerd om te zitten.
 
Ik zou zoals hier boven geZegt de remschijven controleren om te beginnen bij mijn motor was er een behoorlijk Krom als ik de motor met het voorwiel om hoog zetten op de bok en gaf er een slinger aan dan hoorde je hem elke keer op het zelfde punt aan lopen. heb laatst blokken van een xj600 vervangen en die kan je der volgens mij niet andersom in doen. Als het wiel dan toch om hoog is controleer gelijk even de lagers. Als ze echt slecht zijn en je pakt de band onder en boven beet voel je dat je het wiel kan bewegen als je aan de onderkant trekt en boven kant duwt
 
Dank jullie voor de mogelijke problemen en oplossingen.
Wat ik zelf heb gedaan is een mal tegen de voorvork en daar via een gat een potlood in gedaan toen de voorvork op blokken en draaien, het potlood bewoog niet, inieder geval niet te zien met het blote oog.
Dus heel erg krom zal niet.
Nadat ik de motor had gekocht ben ik teruggegaan en hebben ze de remblokken eruitgehaald en weer in elkaar gezet. Was iets beter maar verder wilde men daar in Apeldoorn niets doen.
Ik twijfel dus u wat het is maar ga na de sneeuw en als de winkels weer open zijn toch maar na laten kijken
Dank jullie voor het meedenken
Groetjes Paul
 
Nadat ik de motor had gekocht ben ik teruggegaan en hebben ze de remblokken eruitgehaald en weer in elkaar gezet. Was iets beter maar verder wilde men daar in Apeldoorn niets doen.
Dat vind ik wel kort door de bocht om er verder niets aan te doen. Je gebruikt 80/90 procent voorrem en om daar er verder niet naar te kijken dan alleen de remblokken als motorzaak zijnde vind ik verontrustend. Ik zou doorgaan met onderzoek met instemming van eigenaar motor natuurlijk.
 
Zet de motor eens op de middenbok, iemand de achterkant naar beneden laten duwen zodat het voorwiel van de grond is. Dan het voorwiel ronddraaien en voelen of het wiel goed vrijloopt en niet ergens langs schaaft op een bepaalde plek. de weerstand moet ongeveer evenveel zijn tijdens een omwenteling. Wat je nog kan doen is de remschijven en de remklauwen en remblokjes met remmenreiniger goed insprayen.

Zitten er wel nieuwe remblokjes op ? Dan zou het zo kunnen zijn dat ze "ingesleten" moeten worden. Dat doe je door telkens met remmen iets eerder de rem te pakken en minder krachtig dan anders de rem bedienen zodat de slijtage groeven op de remschijven in een rustig tempo kunnen inslijten op de remblokjes. Check ook even of de remblokjes aan voor- en achterkant wel evenwijdig staan t.o.v. de remschijf.

Je kan zelf nog controleren of de remzuigers nog goed gangbaar zijn:
Haal elke remklauw los (1 voor 1 doen). Gij pen eruit draaien daarna kun je de blokjes eruit halen. Controleer de remblokjes hoeveel remvoering er nog op zit. Met je duimen en wat kracht duw je de remzuiger stuk voor stuk terug. Je voelt vanzelf of dat wel of niet lukt. Kost wat kracht maar als een remzuiger nog gangbaar is, en goed kan bewegen dan voel je dat je de zuiger een paar mm kan terugduwen. Check dit voor elke remzuiger. Daarna de boel weer in elkaar. Let er even op dat de remblokjes goed in de veren zitten. Iets aangedrukt houden anders kan de glij pen er niet in. Bouten droog er weer in en op juiste aanhaalmoment vast draaien.
-
 
Klinkt als dikte verschil in de schijven of kromme schijven.
:^ waarbij dikteverschil het meest aannemelijk is. Originele schijven zitten vrijwel direct naast het frictievlak tegen het voorwiel aan en dat maakt kromtrekken hoewel niet uitgesloten een stuk moeilijker. Aan de remklauw en de blokken zal het vrijwel zeker niet liggen.

Het is ook niet zo dat allebei de schijven mankementen hoeven te hebben, kan er ook 1 zijn. Als je een beetje handig bent met ontluchten enzo kan je met een korte banjobout één leiding op de rempomp aansluiten en de andere in de lucht laten hangen en daarmee één schijf per keer testen. De veiligheidsschreeuwers even laten schreeuwen en zo ook de andere schijf testen, dan heb je iig een diagnose of links, rechts of allebei wat mankeert... en met 1 rem stopt-ie ook wel...
 
Alvast:

1612912143864.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan