Remprobleem

NinjafyThis

MF'er
13 sep 2010
230
0
Diemen
Beste Motor-Forum , ik heb al een tijdje een probleem met mijn voorremmen. Allereerst, het gaat om een Kawasaki ZX6R uit 1995. De remmen hebben het eigenlijk altijd goed gedaan tot op een dag ik mijn motor aanzette en de remhandel tot op de clipon kon aandrukken. Als eerst heb ik de remmen ontlucht maar dat maakte nauwelijks verschil. Daarna heb ik de rempomp vervangen maar dat had ook geen resultaat. Ik was op een gegeven moment de wanhoop nabij en dus had ik via marktplaats een tweedehands setje remklauwen gekocht waarvan de verkoper zei dat ze het deden. maar helaas, geen verschil. Ik heb eigenlijk altijd hetzelfde probleem ~
gehad: geen remdruk maar wel na een paar keer pompen, dit bleef na het verwisselen van al deze onderdelen het zelfde. Ik ben een beetje ten einde raad dus ik hoop dat een van jullie forumleden misschien een suggestie heeft. :)
 
Als je zowel de klauwen als de pomp al hebt vervangen (en uiteraard onafhankelijk getest) dan kan het eigenlijk alleen nog aan de leidingen liggen lijkt mij.
Anders eens kijken voor revisiesetjes voor zowel de klauwen als de pomp.
 
Als je zowel de klauwen als de pomp al hebt vervangen (en uiteraard onafhankelijk getest) dan kan het eigenlijk alleen nog aan de leidingen liggen lijkt mij.
Anders eens kijken voor revisiesetjes voor zowel de klauwen als de pomp.

Een deel van het probleem is ook dat ik de rempomp en remklauwen niet kan testen. Het zijn allebei gebruikte onderdelen dus er is inderdaad een kans dat ze het niet doen maar je hebt een werkend remsysteem nodig om te kijken of de onderdelen werken of niet. in mijn geval heb ik dezelfde problemen gehouden en is het dus moeilijk te beoordelen wat nou precies wel werkt en wat niet.
 
Eventueel remleiding vervangen, klauwen en pomp uit elkaar halen en kijken of alle afdichtingen nog werken. Nieuwe remvloeistof erin en dan zou het zonder meer moeten werken ...
 
Toch ook even checken of de opening van het scharnierpunt van je remhandle geen (on-ronde) slijtage vertoont .... je voelt het niet want kabel blijft gespannen maar de werkzame slag van het handle wordt korter, "vervalst".

Afhankelijk van de constructie kan die slijtage optreden in het handletje zelf en/of in het blok waarin het hangt.

Ik bedoel het gat dat je ziet in het plaatje en/of onder/boven-gat(en) van het blok waarin het komt te draaien.

14PE80_mainimage_productDetail_1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kan je wel helpen alleen ik woon in zwijndrecht bij rdam. Moet het eerst zelf zien voordat ik een oordeel kan geven...misschien hoofd remcylinder reviseren koste bij de 600rr van mijn vriendin meen ik iets van 35 eu.
 
Toch ook even checken of de opening van het scharnierpunt van je remhandle geen (on-ronde) slijtage vertoont .... je voelt het niet want kabel blijft gespannen maar de werkzame slag van het handle wordt korter, "vervalst".

Afhankelijk van de constructie kan die slijtage optreden in het handletje zelf en/of in het blok waarin het hangt.

Ik bedoel het gat dat je ziet in het plaatje en/of onder/boven-gat(en) van het blok waarin het komt te draaien.

[afbeelding]

Met de remhendel lijkt niet zo veel mis te zijn. Ook is het zo dat ik van de een op de andere dag geen remdruk meer had dus ik denk niet dat de remhendel is versleten. toch bedankt!
 
Kan je wel helpen alleen ik woon in zwijndrecht bij rdam. Moet het eerst zelf zien voordat ik een oordeel kan geven...misschien hoofd remcylinder reviseren koste bij de 600rr van mijn vriendin meen ik iets van 35 eu.

Heel aardig aangeboden, alleen ik vind het een beetje eng om 100km te rijden zonder voorrem =p maar de rempomp kan ik idd wel ff laten nakijken.
 
heb ook zoiets gehad.
het leek wel alsof de rempomp kapot was. steeds maar geen druk op de handel.
Na heel wat gepruts met ontluchten en de klauw wat kantelen en tikken kwam er toch nog wat lucht uit. Miss bij jou ook wat lucht verstopt in een klein hoekje?
 
heb ook zoiets gehad.
het leek wel alsof de rempomp kapot was. steeds maar geen druk op de handel.
Na heel wat gepruts met ontluchten en de klauw wat kantelen en tikken kwam er toch nog wat lucht uit. Miss bij jou ook wat lucht verstopt in een klein hoekje?

had jij ook van de ene op de andere dag geen remdruk meer? of werd het steeds minder?
 
had jij ook van de ene op de andere dag geen remdruk meer? of werd het steeds minder?

nou het viel me op dat de handel wel vrij ver in kon knijpen en zo ineens was er geen druk meer ja.. en tijdens het ontluchten wat wel goed gebeurde was het helemaal einde druk. En wou ook geen druk opbouwen. dus na lang gepruts en ontluchten en de remolie rondpompen ineens weer echt wat druk en luchtbelletjes er uit.
Wel raar want het ontluchtingsnippel is het hoogste punt van de kauw en toch nog zat er ergens lucht verstopt.
 
Je verliest dus geen remvloeistof? En alle onderdelen zijn goed?
Dan moet het haast wel een luchtbel wezen.
Goed ontluchten is een kunst op zich, dat blijkt maar weer.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het systeem inderdaad al een paar keer met de hand ontlucht dus het zou heel goed kunnen dat er nog wat lucht in het systeem zit. Het beste is misschien ontluchten met een machine, het zekere voor het onzekere.
 
Om maar even "the obvious" te poneren.... heb je al naar je remleiding gekeken? Stel dat het rubber oud is en hij gewoon uitzet op het moment dat je de druk opbouwt?
 
Ja heb ik al gecheckt, met de remleidingen is naar mijn weten verder niks mis mee.

Let wel dat je dit heeeel moeilijk ziet he. Stel dat de leiding over de volle lengte <1 millimeter in omtrek uitzet dan is dat voldoende om uiteindelijk geen druk te hebben. Hoe oud is de remleinding? volgens deze site moet je na 2 jaar al denken aan nieuwe leidingen... [me]note to self: wtf?! na twéé jaar al? Lijkt me wel érg snel[/me]


ps: deze site ken je denk ik wel he? Goede instructie voor ontluchten enzo.http://www.luiemotorfiets.nl/sleutelen/remmen/ontluchten/

edit: ik zie wel eens mensen (nou ja mensen, het waren mf'ers :+ ) die 's nachts hun remhandle met een elastiek o.i.d onder druk houden. Zeggen dat'ie daar strakker van word.
 
Laatst bewerkt:
officieel moeten ze om de 4 jaar vervangen worden meen ik...

Maar bij mijn brommer zijn ze ook al 20 jaar oud, is niet echt een reden voor plotseling verlies van de remdruk (helemaal niet als het systeem nergens lekt)
 
Terug
Bovenaan Onderaan