Remprobleem

happy

MF'er
23 mei 2001
246
0
43
Alkmaar
Bezoek site
Voor een diversion:
De voorrem was altijd lekker gevoelig(aan tippen was genoeg, maar sinds gister moet hij bijna tot aan het gashendel worden aangeknepen om remvertraging te krijgen...

Is dit puur een hydrolisch probleem (lekken oid) of kan het ergens anders aan liggen?
 

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.320
34
Lekkage? Lucht in je remvloeistof? Oude remvloeistof die nu water heeft aangetrokken en daardoor niet meer werkt?
Ik zou beginnen met remvloeistof verversen (en daarna natuurlijk remmen ontluchten).
Succes!!
 

Rage

MF veteraan
23 dec 2001
4.808
1
40
Emmen
Lijkt me niet dat het water is... om dat te merken moet je eerst een tijdje rijden (zodat de vloeistof heet wordt). Water is wel een beetje samendrukbaar maar niet zoveel.

Ik denk dat het niveau van je remvloeistof te laag heeft gestaan en dat je lucht uit het reservoirtje heb gezogen...
Dus voordat je begint met verversen (als dit wel nodig mocht zijn ivm met de onderhoudsinterval) zou ik gewoon eerst ff proberen te ontluchten en kijken of het daar beter van wordt.
 

Desmo

MF veteraan
19 dec 2001
2.170
0
49
Bayern
Op Woensdag 13 februari 2002 14:21 schreef Raging R6 het volgende:
Lijkt me niet dat het water is... om dat te merken moet je eerst een tijdje rijden (zodat de vloeistof heet wordt). Water is wel een beetje samendrukbaar maar niet zoveel...
zodra het waterdamp is wel ja, vloeistoffen zijn nooit samenpersbaar.
 

KTManiac

MF veteraan
Donateur
8 feb 2002
3.848
0
Made
Bezoek site
Wanneer is je remvloeistof voor 't laatst vervangen?
Als je het niet meer weet, is 't te lang geleden ;)

Als je gaat bijvullen en ontluchten, kun je net zo goed meteen helemaal verversen.
Is niet meer werk dan bijvullen en ontluchten.
 

Rage

MF veteraan
23 dec 2001
4.808
1
40
Emmen
zodra het waterdamp is wel ja, vloeistoffen zijn nooit samenpersbaar.
Sorry, ik weet het, het druist in tegen alles wat ze jullie ooit op school hebben geleerd;
Water is wel samenpersbaar!

Voor me werk moet ik (nou ja, collega's en ik dan) regelmatig dingen afpersen...
Als ik 5 m3 met water afpers met zeg 300 bar, en na een tijdje gewacht te hebben (drukstabilisatie en kijken of alles dicht is) en ik laat de druk af, komt er toch gauw een litertje of 30, 40 uitzetten.
Er zit heus wel een beetje rek in het systeem maar geen 40 liter.

Er zijn vloeistoffen zoals remolie, hydraulische vloeistof en ATF die nagenoeg niet samendrukbaar zijn.
 
Laatst bewerkt:

Hans_V

Die hard MF'er
22 okt 2001
800
0
73
Heerlen
Sorry, ik weet het, het druist in tegen alles wat ze jullie ooit op school hebben geleerd;
Water is wel samenpersbaar!

Voor me werk moet ik (nou ja, collega's en ik dan) regelmatig dingen afpersen...
Als ik 5 m3 met water afpers met zeg 300 bar, en na een tijdje gewacht te hebben (drukstabilisatie en kijken of alles dicht is) en ik laat de druk af, komt er toch gauw een litertje of 30, 40 uitzetten.
Er zit heus wel een beetje rek in het systeem maar geen 40 liter.

Er zijn vloeistoffen zoals remolie, hydraulische vloeistof en ATF die nagenoeg niet samendrukbaar zijn.
water laat zich niet samenpersen, wel de lucht die er in zit.
 

Hans_V

Die hard MF'er
22 okt 2001
800
0
73
Heerlen
Voor een diversion:
De voorrem was altijd lekker gevoelig(aan tippen was genoeg, maar sinds gister moet hij bijna tot aan het gashendel worden aangeknepen om remvertraging te krijgen...

Is dit puur een hydrolisch probleem (lekken oid) of kan het ergens anders aan liggen?
Zitten je blokken niet vast?? of als je een verstelbaar remhendel hebt hebben ze daar aan ge-
draaid????
 

Rage

MF veteraan
23 dec 2001
4.808
1
40
Emmen
Zit er zoveel lucht in dan?

edit: sorry ik was denk ik weer iets te snel.
 
Laatst bewerkt:

Dinky Toy

MF veteraan
2 nov 2001
6.094
0
42
als de fiets een tijd stilgestaan heeft heb je het in het begin misschien.

had ik ook last van, na twee maanden weinig gereden te hebben was het net een spons.
ik denk dat dat komt dat de remleidingen zich dan weer samentrekken ofzo.
en dat als je ze weer gaat belasten dat de leiding oprekt, en dus weer hard wordt.

na 200 kilometer hard rijden(dus af en toe ook HARD remmen) zij ze bij mij weer keihard.

iig voor zover hard, orginele leidingen kunnen zijn...
 

Maximum

Banned User
6 sep 2001
5.267
1
Sweet Lake City
Sterker nog...als je 'savonds je rem met een tairipje vastzet heb je de volgende dag veel meer remkracht...doen ze ook in de gp enzo...
 

Rage

MF veteraan
23 dec 2001
4.808
1
40
Emmen
Sterker nog...als je 'savonds je rem met een tairipje vastzet heb je de volgende dag veel meer remkracht...doen ze ook in de gp enzo...
Dat kan ik nog niet gaan proberen aangezien ik geen rem meer heb.... (hopelijk wel over 2 weken)
 

BogaddE

MF veteraan
28 mei 2001
1.772
0
36
Hengelo
www.maartennaaier.nl
Ik heb gehoord dat als je water in je systeem hebt dan kan dat gaan koken bij hard remmen, dan kan je remdruk helemaal wegvallen (waarom weet ik niet) maar je hebt je remdruk wel zo weer terug.

Mischien is het handig om het peil van de remvloeistof eventjes te controleren :?
 

Fastcruiser

MF veteraan
Donateur
14 aug 2001
11.882
1.780
www.tracesofwar.nl
Ik heb gehoord dat als je water in je systeem hebt dan kan dat gaan koken bij hard remmen, dan kan je remdruk helemaal wegvallen (waarom weet ik niet) maar je hebt je remdruk wel zo weer terug.

Mischien is het handig om het peil van de remvloeistof eventjes te controleren :?
Het schijnt dat de combinatie remolie/water bij heel hard remmen zo heet kan worden dat er inderdaad gasbelletjes vormen, omdanks de druk in de leiding.

Nu weet ik dat niet zeker, misschien dat iemand een exact antwoord heeft.
 

Joris

MF veteraan
11 dec 2001
6.227
0
42
Veghel
www.earracing.nl
Het schijnt dat de combinatie remolie/water bij heel hard remmen zo heet kan worden dat er inderdaad gasbelletjes vormen, omdanks de druk in de leiding.
En dat noemt men fading. En zo gigantisch heet wordt dat nu ook weer niet. Remvloeistof is hygroscopisch, dwz trekt water aan. Zuivere superdot 4 heeft een kookpunt van ca 220° C. Water onder druk zal bij ca 120° C al gaan koken. Tijdens het koken ontstaan luchtbellen en weg is je remwerking.

Zeker bij hard of langdurig remmen kan de temperatuur al snel boven de 120° C komen.

Daarom laat ik de remvloeistof iedere grote beurt verversen (om de 12k km). Dus ongeveer om de 6 maanden.
 

Dinky Toy

MF veteraan
2 nov 2001
6.094
0
42
stond ook een keer in de PB over remproblemen en idd fading was er een van die ander weet ik niet meer.

-het eventueel koken van de remvloeistof was er een van, de ander was
-het te heet worden van de blokjes waardoor de remmende werking, door het vloeibaar worden van het metaal, weg viel.

ofzoietsikweethetnietzekermaarikzaleenskijkenofikm'npbnogergenskanvinden.
 

Joris

MF veteraan
11 dec 2001
6.227
0
42
Veghel
www.earracing.nl
Maar d'r zijn ooit van die dwazen bij. Die hangen bij een afdaling contstant aan de rem. En dan achteraf zeggen dat ze last hadden van fading omdat ze verschrikkelijk HARD remden. |( |( |(

Neehhhhhhhhhhh, leer een keer afremmen op de motor!!!!!!!!!!

Sorry dat moest ik even kwijt.