Remschijf bouten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Skippy79

MF veteraan
30 dec 2007
2.310
0
Belgie
Ik heb een set reserve velgen voor op circuit, en heb geen originele bouten om de schijven vast te maken, kan dit kwaad? of kan ik beter de OEM bouten bestellen. moet ik ook loctite gebruiken of is dit niet nodig?
alvast bedankt
 
Loctite is ook geen wondermiddel, bij gebrek aan een deugdelijke borgconstructie pak je Loctite, valt niks aan te rekenen.

Je moet natuurlijk ook nog het juiste aanhaalmoment gebruiken. Zonder loctite zouden de bouten met het juiste aanhaalmoment ook niet los gaan. De loctite is voor het geval dat het per ongeluk wel een keer gebeurt. De loctite is dus je veiligheidsnet. In ieder geval een veiligheidsnet tegen kromme remschijven.

Als het echt niet los mag;

[afbeelding]

Hmm, ook met borging kunnen ze nog los trillen hoor :). Je zult alleen niet vergeten er eentje aan te halen omdat die dan geen borgdraadje zou hebben. En ALS er een keer eentje lostrilt ben je hem tenminste niet kwijt.
 
Ik zeg ook niet dat het niet werkt, maar als er echt een levensgrote kans is dat je schijfbouten lostrillen (zoals RetepV roept), zijn er zekere betere middelen als Loctite.

Ik ga er wel een beetje van uit dat je een beetje aan het prutsen bent als je op een circuit gaat racen, en dan gaat vragen of je andere bouten voor je remmen kunt gebruiken zonder loctite.

Je kan best andere bouten gebruiken. Als ze maar dezelfde kwaliteit, draad en vorm hebben als de originele. Zo kun je ook best loctite achterwege laten. Als je maar regelmatig met de momentsleutel controleert of je bouten nog goed vast zitten.

Zo is het ook best raadzaam om MET loctite ook gewoon regelmatig je bouten te controleren.

Ik loop de meeste dingen sowieso na voordat ik het circuit op ga. Ik heb meer zin om circuitdagen te doen dan in een rolstoel te zitten. Zelfs als je materiaal perfekt onderhouden is kun je nog in een rolstoel terecht komen. Waarom dan niet even die 15 minuten uittrekken om de belangrijkste bouten na te lopen?

Borgdraad is daar een hulpmiddel voor, meer niet. De veiligheid van borgdraad zit hem er vooral in dat je exact weet welke bouten je gecontroleerd en/of nagetrokken hebt. Maar niet. De added bonus is dat je de bout niet kwijtraakt als hij wel eens een keer lostrilt. Scheelt in de kosten, en kan 'ie ook niet in de draaiende delen terecht komen.

Edit:

Ook veiliger voor de andere mensen op het circuit. Rij maar eens met 250 km/u met je hand of hoofd tegen een bout aan...

Edit2:

Dit is echt niet bedoeld als bangmakerij of grootspraak ofzo. Veiligheid kun je gewoon niet relativeren. 'Veilig' is de norm. Als je die norm gaat relativeren kun je het alleen maar onveiliger maken.
 
Laatst bewerkt:
Als je loctite gebruikt is het zeer belangrijk om eerst een ontvetter te gebruiken voor zowel de bout als de binnendraad, en netjes de droogtijd in acht te nemen.
Dus niet (wat vaak gebeurt ) een druppel op de bout met je vieze handen.
En vaak zit er op nieuwe bouten nog een oliefilm voor corrosie tijdens opslag.
Dus als je netjes werkt is loctite inderdaad beresterk.
 
Ik ga er wel een beetje van uit dat je een beetje aan het prutsen bent als je op een circuit gaat racen, en dan gaat vragen of je andere bouten voor je remmen kunt gebruiken zonder loctite.

Edit2:

Dit is echt niet bedoeld als bangmakerij of grootspraak ofzo. Veiligheid kun je gewoon niet relativeren. 'Veilig' is de norm. Als je die norm gaat relativeren kun je het alleen maar onveiliger maken.

ik zal je zeker wel tegenkomen op circuit.... prutser
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan