Remschijf bouten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Skippy79

MF veteraan
30 dec 2007
2.310
0
Belgie
Ik heb een set reserve velgen voor op circuit, en heb geen originele bouten om de schijven vast te maken, kan dit kwaad? of kan ik beter de OEM bouten bestellen. moet ik ook loctite gebruiken of is dit niet nodig?
alvast bedankt
 
Gebruik voor je remschijven niet zomaar de eerste de beste bouten. Het moeten wel bouten zijn die die krachten aan kunnen. Tenslotte hangt je leven er van af.

Loctite... Well, als je je bouten regelmatig naloopt/natrekt (dus na elke sessie) is er niks aan de hand. Doe je dat niet, dan laat je de bevestiging van je remschijven in feite aan het toeval over. Enneh... weer iets over leven van afhangen, enz...

Als je vaak je schijven vervangt, dan zou ik ook geen loctite gebruiken. Maar ik zou de bouten dus voor elke rit even natrekken. Stel dat de remmen weigeren aan het einde van het rechte stuk in zandvoort. Dan rij je dus met 240 de grindbak in. Ik vraag me af of je met die snelheid wel voor de muur tot stilstand komt. Op zijn minst ga je iets breken, mensen breken daar al iets als ze WEL remmen en onderuit gaan.

Edit:

Ik vind het sowieso een beetje een rare vraag. Denk je dat je onsterfelijk bent ofzo, dat je niet bezorgd bent over de veiligheid van je motor? "Oh, dat overkomt mij niet.". Well, mensen overkomen al dingen terwijl alles piekfijn in orde is. Denk je dat de kans dat je iets overkomt kleiner wordt naarmate je minder precies in je onderhoud bent?
 
Laatst bewerkt:
Overigens lubbert het schroefdraad in de velg uit naarmate je de schijven vaker wisselt. Dus na verloop van tijd gaan de boutjes steeds makkelijker vast. En dat betekent dat ze ook steeds makkelijker los gaan.

Weet jij hoe vaak de boutjes al los en weer vast gemaakt zijn? Zo niet, gebruik dan gewoon loctite.

Of doe zoals ik: koop gewoon een stel tweedehands schijven. Er zijn genoeg mensen die hun oude schijven verkopen omdat ze wave discs willen hebben. Die oude schijven zijn vaak nog lang niet versleten. Ik heb voor mijn Blade bijvoorbeeld een mooi setje voor mijn tweede set velgen gekocht voor 100 euro. Zat nog 4,1mm op, terwijl 3,5 het minimum is. Die schijven gaan nog jaren mee.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat jij hem helemaal snapt :+

Praxis kun je wel vergéten. Hornbach en niets anders. Je wilt toch niet dat ze afbreken als je net ff lekker in de remmen klimt.

Even serieus. Die bouten zijn toch konisch, meestal? Zo niet, tja... het is een afweging. Ik dacht dat het altijd vrij aparte bouten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ook handigheidje... beetje beetje tipex op de bout en de velg. Klein streepje trekken :Y

Blijft het streepje op de velg gelijk met die op de bout, dan zit ie nog op z'n plaats :9

Zie je het direct :) ;)
 
Overigens lubbert het schroefdraad in de velg uit naarmate je de schijven vaker wisselt. Dus na verloop van tijd gaan de boutjes steeds makkelijker vast. En dat betekent dat ze ook steeds makkelijker los gaan.

Weet jij hoe vaak de boutjes al los en weer vast gemaakt zijn? Zo niet, gebruik dan gewoon loctite.

Of doe zoals ik: koop gewoon een stel tweedehands schijven. Er zijn genoeg mensen die hun oude schijven verkopen omdat ze wave discs willen hebben. Die oude schijven zijn vaak nog lang niet versleten. Ik heb voor mijn Blade bijvoorbeeld een mooi setje voor mijn tweede set velgen gekocht voor 100 euro. Zat nog 4,1mm op, terwijl 3,5 het minimum is. Die schijven gaan nog jaren mee.

Loctite is ook geen wondermiddel, bij gebrek aan een deugdelijke borgconstructie pak je Loctite, valt niks aan te rekenen.

Als het echt niet los mag;

IMG_3127.jpg
 
Helaas zit je dan weer met het probleem dat de zooi gaat roesten )tenzij je ze na het boren opnieuw behandeld.

Btw, de borg zit verkeerd (of althans niet optimaal); Als de eerste bout los komt, trekt hij via het draad de volgende bout los , terwijl hij hem natuurlijk vaster hoort te trekken.

Volgens het boekje:

img012.jpg

img013.jpg


komt bij jou neer op:
examplewheel.jpg


dit ziet er aqward uit in jou geval (maar werkt wel als de borg maar strak genoeg is!), daarom worden er ook meestal twee , of zelfs drie gaten in geboord met dus 90, of 60 graden verschil onderling voor makkelijker kiezen.

Btw, wat voor meuk zit er allemaal op je wiel?

Goed idee van het tipex gebruik ook! zelf gebruik ik dit product: basicly tippex met een fancy kleurtje. *O*
 
Al het geleuter terzijde,zet er nu maar de orginele bouten in.
Bij bv suzuki zitten er "verzonken"bouten in die uniek voor de bevestiging en daardoor je eigen veiligheid zijn.
 
je (althans ik) doe echt langer als een jaar met zo'n tube, dus zo erg vind ik het niet :P. maar tippex + eventueel een kleurstofje komt waarschijnlijk op hetzelfde neer.
 
Laatst bewerkt:
Uitleg is prima :Y

Plaatje heb ik gewoon even gauw gegoogled, om maar een alternatief te laten zien.

Want als het er op aan komt is er niets zo onbetrouwbaar en onberekenbaar, als een Loctite 'borging'.
Ik heb pas geleden ook mijn remschijf vervangen, en vast gezet met locktite.
Ik ga er maar voor het gemak van uit dat het goed vast zit. zo ben ik er ook vanuit gegaan toen ik mijn motor kocht.

Waarom is het (vind jij het) onberekenbaar?
 
Ja hoor, zit vast goed vast, bij mij zitten ze zonder Loctite ;)

Het heeft met vinden niet zoveel te maken, Loctite is onberekenbaar omdat er teveel factoren meespelen die haast niet te beheersen zijn. Denk aan reinheid, vochtgehalte, temperaturen.
 
Uitleg is prima :Y

Plaatje heb ik gewoon even gauw gegoogled, om maar een alternatief te laten zien.

Want als het er op aan komt is er niets zo onbetrouwbaar en onberekenbaar, als een Loctite 'borging'.
Wat een Bullshit!
Als je Locktite op de juiste manier gebruikt (en dus ook het juiste product van de vele tientallen versies die Locktite heeft), dan is de houdkracht ALTIJD ruim voldoende. Maar voor een goed resultaat moet je wel wat doen, en niet alleen maar een druppel van willekeurig welk borgmiddel erop smeren......
Het is niet voor niets dat in luchtvaart en ruimtevaart extreem vaak vloeibare borgmiddelen zoals verschillende Locktite-varianten gebruikt worden.....
 
Ik zeg ook niet dat het niet werkt, maar als er echt een levensgrote kans is dat je schijfbouten lostrillen (zoals RetepV roept), zijn er zekere betere middelen als Loctite.

Maar voor een goed resultaat moet je wel wat doen, en niet alleen maar een druppel van willekeurig welk borgmiddel erop smeren......

Precies, en hoe ga je in je hobby schuurtje een blind gat rein maken van een 10 jaar oud wiel?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan