Remschijf krom, rijden of laten staan

The Noud

MF veteraan
20 jun 2006
5.909
21
Utrecht
Ik kwam er laatst achter dat m'n remschijf voor een hele lichte slag heeft.
Waarschijnlijk omdat ik de motor wegduwde met het schijfremslot er nog aan |(

Nu is mijn vraag.. kan ik hier nog op rijden totdat ik nieuwe heb gekocht? of is dit absoluut af te raden?

(ik kwam er laatst pas achter en heb er een hele tijd op gereden zonder het te merken, pas toen hij op de voorbok stond werd het duidelijk dat hij iets krom was)
 
achterremschijven zijn niet zo extreem duur, zou 'm liever vervangen. Als je 'm een keer onverhoeds gebruikt blokkeerd ie op een bepaald punt dus gemakkelijker. Zet je er meteen wave schijfje op, heb je ook bling bling

edit:
was blijkbaar niet helemaal helder meer, kan zweren dat het over een achterremschijf ging, zal het me wel verbeeld hebben.
 
Laatst bewerkt:
achterremschijven zijn niet zo extreem duur, zou 'm liever vervangen. Als je 'm een keer onverhoeds gebruikt blokkeerd ie op een bepaald punt dus gemakkelijker. Zet je er meteen wave schijfje op, heb je ook bling bling

het gaat om voor, en ik wil er idd wave schijven opzetten alleen zijn die krengen gelijk weer 500 euro (incl. blokken).
Vandaar dat ik even wat tijd moet overbruggen en het liefst rijdend..

(niet dat dat echt lekker kan met deze sneeuw)
 
achterremschijven zijn niet zo extreem duur, zou 'm liever vervangen. Als je 'm een keer onverhoeds gebruikt blokkeerd ie op een bepaald punt dus gemakkelijker. Zet je er meteen wave schijfje op, heb je ook bling bling

psst: op de voorbok kun je moeilijk zien dat de schijf achter krom is ;) :P




-mijn tip: vervangen, een zichtbare slag is veel erger dan je denkt
 
achterremschijven zijn niet zo extreem duur, zou 'm liever vervangen. Als je 'm een keer onverhoeds gebruikt blokkeerd ie op een bepaald punt dus gemakkelijker. Zet je er meteen wave schijfje op, heb je ook bling bling


:^ Ik zou er dus ook niet meer mee gaan rijden!

En idd. een mooi excuus om waves te halen :P ;)


Naar mijn weten is de kans dat de remschijf knapt nu ook groter.

Succes verder :W
 
Zijn het geen SEMI zwevende schijven.

Als dit zo is dan is je remschijn misschien (waarschijnlijk) helemaal niet krom, maar is een busje door de tik van je schijfremslot een beetje axiaal verschoven.
Gewoon zoeken om welk busje het zou gaan en voorzichtig weer terugtikken.

Het probleem van semi zwevende schijven is, dat de busjes na verloop van tijd gewoon een beetje vast gaan zitten en dus niet echt zwevend meer zijn.

Het lijkt me ook sterk dat een remschijf krom slaat doordat je duwend met je schijfremslot er tegen aan komt.

Trouwens, als je met remmen niets voelt is er waarschijnlijk niets aan de hand.
 
Zijn het geen SEMI zwevende schijven.

Als dit zo is dan is je remschijn misschien (waarschijnlijk) helemaal niet krom, maar is een busje door de tik van je schijfremslot een beetje axiaal verschoven.
Gewoon zoeken om welk busje het zou gaan en voorzichtig weer terugtikken.

Het probleem van semi zwevende schijven is, dat de busjes na verloop van tijd gewoon een beetje vast gaan zitten en dus niet echt zwevend meer zijn.

Het lijkt me ook sterk dat een remschijf krom slaat doordat je duwend met je schijfremslot er tegen aan komt.

Trouwens, als je met remmen niets voelt is er waarschijnlijk niets aan de hand.

Hij heeft zwevende schijven.

Zit wel wat in, maar als je dan tegen 1 busje tikt, heb je dan geen kans dat een ander busje opeens verschuift? Zo kun je bezig blijven natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Zijn het geen SEMI zwevende schijven.

Als dit zo is dan is je remschijn misschien (waarschijnlijk) helemaal niet krom, maar is een busje door de tik van je schijfremslot een beetje axiaal verschoven.
Gewoon zoeken om welk busje het zou gaan en voorzichtig weer terugtikken.

Het probleem van semi zwevende schijven is, dat de busjes na verloop van tijd gewoon een beetje vast gaan zitten en dus niet echt zwevend meer zijn.

Het lijkt me ook sterk dat een remschijf krom slaat doordat je duwend met je schijfremslot er tegen aan komt.

Trouwens, als je met remmen niets voelt is er waarschijnlijk niets aan de hand.

Helemaal mee eens ook gehad op mn oude GSje :X :+

heeeeeeeeeeeeel lang geleden :P
 
Laatst bewerkt:
ik kan niet zien dat ze krom zijn, maar als ik m'n rem lichtjes inknijp en ik draai aan het voorwiel dan heeft hij de ene keer meer grip dan dat hij een stukje doorgedraaid is.
 
ik kan niet zien dat ze krom zijn, maar als ik m'n rem lichtjes inknijp en ik draai aan het voorwiel dan heeft hij de ene keer meer grip dan dat hij een stukje doorgedraaid is.

Dan zou ik er niet mee verder rijden :X .
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het zelf vrij link als mijn schijf krom is. Het is mij 1 maal gebeurd en die heb ik meteen laten vervangen.
 
ik kan niet zien dat ze krom zijn, maar als ik m'n rem lichtjes inknijp en ik draai aan het voorwiel dan heeft hij de ene keer meer grip dan dat hij een stukje doorgedraaid is.

Dat aanlopen op een bepaald punt is normaal en is dus ook niets mee aan de hand.

Ik heb nog nooit een schijf gezien/gehoord, die dat niet had. (ook niet bij een auto)
 
Dat aanlopen op een bepaald punt is normaal en is dus ook niets mee aan de hand.

Ik heb nog nooit een schijf gezien/gehoord, die dat niet had. (ook niet bij een auto)

Dat hij aanloopt is normaal ja.

Dat je het voorwiel ronddraait op de voorbok en hij op een bepaald punt in de schijf stilstaat niet. (heb er zelf aan gedraait en apparaat is wel degelijk krom).

Zit me alleen te bedenken dat het volgens mij alleen de rechter schijf is.
Is het dan verstandig voor hem om maar 1 schijf te kopen als die ander nog goed is? Of gewoon allebei vervangen?
 
joh.. ga ff langs een dealer en laat die er naar kijken voor de zekerheid... dan weet je toch meer dan nu?? iedereen gokt maar wat naar het geen je verteld.. misschien is het een busje, misschien is er niks aan de hand, misschien is het levensgevaarlijk..
 
joh.. ga ff langs een dealer en laat die er naar kijken voor de zekerheid... dan weet je toch meer dan nu?? iedereen gokt maar wat naar het geen je verteld.. misschien is het een busje, misschien is er niks aan de hand, misschien is het levensgevaarlijk..


Wat denk je dat een dealer zegt :z
 
... Als dit zo is dan is je remschijn misschien (waarschijnlijk) helemaal niet krom, maar is een busje door de tik van je schijfremslot een beetje axiaal verschoven.
Gewoon zoeken om welk busje het zou gaan en voorzichtig weer terugtikken....
Wat ook een mogelijkheid is: de schijf zelf is recht maar het hart van de schijf heeft een kleine slag.
Dat kun je zelf richten, het is het proberen waard als je toch al aan vervangen denkt...
 
Ik gebruik m'n achterrem amper... iedereen rijdt anders natuurlijk, maar mij zal het echt aan me reet roesten.

Houd er wel rekening mee dat een schijf met slag er in je blokkies uit elkaar duwt, en dus je eerste ''remslag'' slechts een pomp is, daarna krijg je weer remdruk. Logisch natuurlijk, maar mocht je hem willen gebruiken voor een noodstop dan zou ik me maar eens achter m'n oren krabben.
 
Schijven zijn te richten.
Het paniekerige advies om maar meteen niet te gaan rijden óf meteen te vervangen is iewat overdreven.
Je hebt er hoogstens last van bij het aanremmen.
Er zijn specialisten die schijven richten. En kunnen je informeren over de aard van de vervorming en of je eventueel toch een andere schijf moet aanschaffen als het niet te verhelpen is.
 
Wat is er zo mooi aan die Wave-schijven? Denk dat ik ook een kromme schijf heb. Voel hem vaak in de laatste 20 m voor een stoplicht bv. Rij er al jaren mee. Wel oppassen dat de blokken niet tever teruggeduwd worden waardoor je je rem eerst op druk moet brengen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan