Remschijf maten referentie?

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
16.006
8.663
Driebergen
Facebook
Is er ergens een site waar je de dimensies van een remschijf zoals de buitendiameter, grootte van het centreergat, de boutcirkel en aantal boutgaten op kunt geven?
Ik heb een Yamaha SR500 staan waar ik de voorrem van wil upgraden, ook voor de looks, modernere grotere schijf en andere remklauw met adapter. Eerst checkte ik Braking maar die site is weg.

Ik heb nu een centreergat van 64 mm en een boutpatroon van 80 mm met 6 boutgaten en een buitendiameter van 298 mm, (offset is niet zo'n probleem) ik lees hier en daar dat er 320 mm schijven zijn van andere Yamaha's en ook Ducati, Aprillia en Moto Guzzi met hetzelfde boutpatroon maar ik kan nergens echt concrete info vinden.
 
Het resultaat van het uitzoeken, een 320 mm Brembo schijf op een SR500 👍🏻

BCFCFD35-7637-4773-AADD-2E3526C3A236.jpeg
A50F220F-DF6E-4765-951B-BE10466BA650.jpeg
 
Is er ergens een site waar je de dimensies van een remschijf zoals de buitendiameter, grootte van het centreergat, de boutcirkel en aantal boutgaten op kunt geven?
Ik heb een Yamaha SR500 staan waar ik de voorrem van wil upgraden, ook voor de looks, modernere grotere schijf en andere remklauw met adapter. Eerst checkte ik Braking maar die site is weg.

Ik heb nu een centreergat van 64 mm en een boutpatroon van 80 mm met 6 boutgaten en een buitendiameter van 298 mm, (offset is niet zo'n probleem) ik lees hier en daar dat er 320 mm schijven zijn van andere Yamaha's en ook Ducati, Aprillia en Moto Guzzi met hetzelfde boutpatroon maar ik kan nergens echt concrete info vinden
Probeer het eens bij Moto-Master een Nederlands bedrijf dat remschijven voor allerlei motoren maakt en ook remblokken.
Even bellen naar ze.
Heb goede ervaringen met dat bedrijf.
 
Laatst bewerkt:
(En is het moeilijk de remklauw een nieuw steunpunt te geven?)
Niet echt moeilijk alleen maar werk
0b8141908565724.jpg

Je hoef alleen maar twee lijnen te treken en dat over te nemen op een 8 á 10mm dik aluminium en na wat gaten boren kan je remmen althans dat is de hooflijn van het maken meestal moet je nag wat uitparingen aanbrengen om alles op de juiste lijn te krijgen .
Oja die remmen op deze foto is meer dan 10.000km mee afgelegd en remmen na nieuwe remblokken als vergif in vergelijking met de enkel zuger exemplaren die er af gekomen zijn .
Deze Brembo imitaties hebben twee zuigers dus
 
Tot op heden niets is er niets wat op duid dat ze minder zijn .
Zijn nu zo'n drie jaar in gebruik en het groen oogt nog fris _O- werking is met de nieuwe Brembo blokken zelfs verbeterd .
Bij het wisselen zijn geen sporen van roest gevonden op de zuigers en de motor staat vrijwel altijd buiten .
Motor is van een maatje van mij .
 
Maar een SR500 is een licht fietsje? Was de originele rem alsnog ondermaats?
(En is het moeilijk de remklauw een nieuw steunpunt te geven?)
Ik vind een oiginele SR voorrem redelijk, jij misschien wel helemaal top, hangt van je referentie af, ik heb ook wat andere fietsen met heel goede remmen waar ik aan gewend ben I k hou gewoon van goede remmen, misschien zelfs wel overkill, twee-vinger werk en hopelijk heb ik dat nu, minstens sterk genoeg om die noppenband te blokkeren denk ik.

Voor de mensen die om plaatjes vragen.... misschien dat ik straks een topic start over de bouw van de SR en dan zouden jullie al het bijna eindresultaat zien dat is toch ook zonde? O-)
 
Ik vind een oiginele SR voorrem redelijk, jij misschien wel helemaal top, hangt van je referentie af, ik heb ook wat andere fietsen met heel goede remmen waar ik aan gewend ben I k hou gewoon van goede remmen, misschien zelfs wel overkill, twee-vinger werk en hopelijk heb ik dat nu, minstens sterk genoeg om die noppenband te blokkeren denk ik.

Voor de mensen die om plaatjes vragen.... misschien dat ik straks een topic start over de bouw van de SR en dan zouden jullie al het bijna eindresultaat zien dat is toch ook zonde? O-)
Hey! Gevoelig onderwerp voor mij! 🙄
 
Volgens mij is het ‘good practice’ bij zo’n ombouw dat de remvoering tot bijna aan de buitenste rand van de schijf komt.

Mijn theorie is dat anders er een slijtage rand aan de remblokken komt. Zou de schijf dan flink opwarmen en iets uitzetten, dan zou misschien de schijf de remblokken uit elkaar duwen. Met een wave schijf gaat het misschien wel, maar zou er wel op letten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan