Remschijf naar de klote ?

Nijlpaard

Hippos, despite their size and shape, are fast.
26 feb 2002
22.480
804
Volgende hoofdstuk in de soap die Suus zijn fiets heet B|

Na de banden en kettingset vervangen te hebben gister maar eens even een stukje gereden. Vanmorgen ben ik even naar de nieuwe banden aan het kijken en zie ik onderstaande op de remschijf B|

full


Hoop dat het een beetje te zien is op de foto maar er zit dus een streep, die helemaal rond loopt, op de remschijf. Met je nagel kun je hier ook een oneffenheid voelen.

Ik moet zeker de klauwen gaan reviseren, want die komen blijkbaar niet goed terug maar hoe doe ik dat met deze schijf. Is deze nog te redden en zo ja hoe of is het gewoon einde verhaal en moet ik op zoek naar een nieuwe.

En ja, ik ben een prutser :P :Y
 
Tis idd niet echt diep en de schijf op zich is wel recht, dus dat is dan weer goed nieuws :Y

Ga zaterdag met Suus naar een honda dag dus dan had ik hem toch graag weer klaar
 
Ik denk dat er iets hards (steentje) tussen de schijf en de blokken gezeten heeft of nog zit. Dit harde heeft voor de kras gezorgd.

Niks gemerkt van minder remmen ofzo?

[me]Dirkie redeneert ook maar ff snel wat...[/me]
 
Ik denk dat er iets hards (steentje) tussen de schijf en de blokken gezeten heeft of nog zit. Dit harde heeft voor de kras gezorgd.

Niks gemerkt van minder remmen ofzo?

[me]Dirkie redeneert ook maar ff snel wat...[/me]

Zou kunnen, omdat de blokken niet goed terugkwamen en dus de speling te klein was, er idd iets tussen is gekomen wat vervolgens niet meer weg kon.

Ga de blokken vervangen en de klauwen reviseren (Staat een hele goede how-to hier op MF ;) ) en dan eens kijken of het weer goed zit.

Allemaal bedankt voor de reacties :)
 
Zou kunnen, omdat de blokken niet goed terugkwamen en dus de speling te klein was, er idd iets tussen is gekomen wat vervolgens niet meer weg kon.

Je blokken horen altijd je schijf te raken. Er zit geen speling tussen, ook niet als je niet in je rem knijpt. Het enige wat verschilt is dat je bij het remmen druk op de remblokken uitoefent, waardoor ze meer wrijving hebben.
Tijdens het rijden liggen de blokken drukloos aan, dus hebben ze (bijna) geen wrijving.

Een groef in je schijf is echt geen ramp, zolang het dal van de groef nog binnen de minimale dikte van je remschijf blijft is er niets aan de hand.
Als het een soort heuvellandschap is (zoals bij mij) dan moet je de schijven wel vervangen als je nieuwe remblokjes gaat steken. De oude rembokken nemen de vorm van je schijf aan (dus theoretisch zou een schijf met groeven beter moeten remmen wegens het grotere oppervlak :+ ) en blijven gewoon goed remmen.
 
Je blokken horen altijd je schijf te raken. Er zit geen speling tussen, ook niet als je niet in je rem knijpt. Het enige wat verschilt is dat je bij het remmen druk op de remblokken uitoefent, waardoor ze meer wrijving hebben.
Tijdens het rijden liggen de blokken drukloos aan, dus hebben ze (bijna) geen wrijving.

Een groef in je schijf is echt geen ramp, zolang het dal van de groef nog binnen de minimale dikte van je remschijf blijft is er niets aan de hand.
Als het een soort heuvellandschap is (zoals bij mij) dan moet je de schijven wel vervangen als je nieuwe remblokjes gaat steken. De oude rembokken nemen de vorm van je schijf aan (dus theoretisch zou een schijf met groeven beter moeten remmen wegens het grotere oppervlak :+ ) en blijven gewoon goed remmen.


Toch moet er volgens mijn owners manual bij niet ingeknepen hendel 0,7 mm speling tussen schijf en blokken zitten. Er wordt zelfs aangegeven dat wanneer deze speling niet te meten is er niet gereden mag worden :?

Ben nu de remklauwen aan het demonteren en mij valt het volgende op

- De zuigers aan de kant waar de kras niet zit kwamen als eerste naar buiten.
- Die aan de kant van de kras zitten bleven roerloos zitten.
- De cilinders en rubbers aan de niet-kras kant (snappen we het nog :+ ) zien er nog goed uit. Heb het spul nu toch open en de nieuwe zijn besteld dus vervangen doe ik ze sowieso

Heb het idee dat er iets aan de kras-kant niet goed zit. Deze zuigerszitten ook nog iets in de cilinders (20 % schat ik). Iemand nog een tip hoe ik deze er uit krijg. Want ze zitten echt muurvast en de druk is al van de remhendel.
 
Als je al nieuwe zuigers hebt besteld, kan je ze er wel met geweld uitrukken. Ook met een doek dikke kans op (te veel) beschadigingen.

Bij het reviseren goed de witte meuk uit de randjes waar de rubbers in horen uitkrabben. ff goed uitpoetsen met een dremelborsteltje werkt ook wel lekker voor de laatste beetjes.
 
Heb het idee dat er iets aan de kras-kant niet goed zit. Deze zuigerszitten ook nog iets in de cilinders (20 % schat ik). Iemand nog een tip hoe ik deze er uit krijg. Want ze zitten echt muurvast en de druk is al van de remhendel.

Als de kraskant kant is waar de remleiding NIET zit: remklauw weer in elkaar zetten, de gangbare zuiger vast zetten (blokje hout, lijmtang, beetje creativiteit kom je heel ver) en de lastig gangbare eruit persen.

Als de kraskant de kant van de remleiding is heb je twee opties: 1) zie boven 2) je legt een plaatje op het gat naar de andere helft, 1 persoon houdt met een griptang voorzichtig dat plaatje op z'n plek, 2e persoon perst met de rempomp de lastig gangbare zuiger eruit. Klinkt ingewikkeld, maar werkte bij mij verbazend goed. Wel rekening mee houden dat er wat geknoeid kan worden, maar je kunt hiervoor gewoon oude remvloeistof gebruiken. Vers komt wel als alles weer gereviseerd en gemonteerd is ;)

Greetz & suc6, Dutch
 
Ga de blokken vervangen en de klauwen reviseren (Staat een hele goede how-to hier op MF ;) ) en dan eens kijken of het weer goed zit.

Allemaal bedankt voor de reacties :)

Is reviseren niet een erg groot woord voor het schoonmaken van de remzuigers :?
ik heb het ook een keer gehad en na het verwijderen van het remstof wat er door de regen en sneeuw aan is blijven plakken werkte het weer als nieuw.
Klauwen eraf, blokjes eruit, paar keer rem inknijpen zodat de zuigers er verder uitsteken (als 1 blijft steken de rest tegenhuoden en niet te ver), schoonmaken met diesel (of remreiniger), droogmaken en insmeren met vettigheid (molicote oid), zuigers terugduwen, overtollige vet eraf vegen en weer monteren (natuurlijk meteen even kijken of er niks op of in de blokken zit en of ze nog goed genoeg zijn (aangezien je ze er toch uit hebt).
na het monteren even pompen tot er weer genoeg druk is en evt. ontluchten (meestal niet nodig, maar wel ff chekkuh)
 
Als je al nieuwe zuigers hebt besteld, kan je ze er wel met geweld uitrukken. Ook met een doek dikke kans op (te veel) beschadigingen.

Bij het reviseren goed de witte meuk uit de randjes waar de rubbers in horen uitkrabben. ff goed uitpoetsen met een dremelborsteltje werkt ook wel lekker voor de laatste beetjes.


Had alleen nieuwe rubbers besteld dus wil met de zuigers nog wel verder ;)

Bedoel je met dat dremelborsteltje het zachte zwarte borsteltje of zo'n klein staalborsteltje.

Maar het is ondertussen gelukt. De achterrem had toch nieuwe vloeistof nodig dus heb ik die leiding even gebruikt om de uit de overgebleven klauw de cilinders uit te persen.

Morgen haal ik de nieuwe spullen. Weet ik tenminste ook zeker dat dat de eerste tijd niet weer hoeft.

Wederom allen dank voor de reacties en het meedenken :)
 
Toch moet er volgens mijn owners manual bij niet ingeknepen hendel 0,7 mm speling tussen schijf en blokken zitten. Er wordt zelfs aangegeven dat wanneer deze speling niet te meten is er niet gereden mag worden :?
Waarschijnlijk staat daar tussen schijf en remKLAUW en niet remvoering. Een speling van 0,7 mm lijkt me zelfs gevaarlijk, omdat je de remhandel dan zonder tegenduk kan inknijpen om eerst die afstand te overbruggen. Dan zou je pas, bij wijze van spreken, de laatste cm druk op je hendel voelen.

Welk systeem zou er dan volgens jou verantwoordelijk zijn voor het terugdrukken (0,7 mm) van de zuigers?? De afdichtingsring?? Deze doet nauwelijks meer dan afdichten.
 
uitsteken (als 1 blijft steken de rest tegenhuoden en niet te ver), schoonmaken met diesel (of remreiniger), droogmaken en insmeren met vettigheid (molicote oid), zuigers terugduwen, overtollige vet eraf vegen en weer monteren (natuurlijk meteen even kijken of er niks op of in de blokken zit en of ze nog goed genoeg zijn

Diesel mag je dus NIET gebruiken, omdat op jou manier dit vrijwel zeker in aanraking komt met de stofringen en wellicht trek je ook nog wat mee het systeem in. Als je het kan zonder aanraken, neem het restant dan af met remmenreiniger. Ook de meeste (denk eigenlijk alle) remmenreinigers mogen niet in contact komen met rubber.

Cilinders insmeren met ATE remmenvet (dikke blauwe tube) of remvloeistof. Iets anders zou in niet doen en heb ik ook nog nooit ergens officieel aangeraden gezien.

Ik zou een beetje voorzichtig met je remmen zijn :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan