Remschijf Opmeten??

Martijn25

Die hard MF'er
6 jul 2004
424
0
Groningen
Hallo MF ers,

Wat is een goede manier om je remschijf op te meten????

Ik wil namelijk weten of die van mij aan vervangen toe zijn of niet.... Ik HOOP echter van niet anders een beetje duur...

In mijn schijven zitten wel een paar groeven (weet dat dat niet zo best is...) kan dat echt kwaad?????


Wie helpt mij???
 
Ja, dat het met een schuifmaat kan was ik zelf ook nog wel opgekomen ;) Maar zoals iemand al eerder zei neem je dan ook JUIST de buitenrand van je schijf mee!!!

Mijn schijf is ook dikker aan de buitenzijde...

Het aantal mm's staat vermeld op de remschijf zelfe...

Iemand nog een idee?
 
Sjonge, als je met een schuifmaat niet het midden van je remschijf kunt meten, dan ben je best wel :X
Gaat er maar om hoe je hem erop zet. Hoef je echt niet een schroefmaat voor te kopen.
*D
 
Mijn ervaring is iig geval dat het met een schuifmaat niet echt precies meten is.
Ik had op verschillende plaatsen gemeten en daar kwamen niet allemaal de zelfde waardes uit.

Nou heb ik toevallig wel de beschikking over een schroefmaat en die heb ik dus ook gebruikt. :)
 
IK heb altijd begrepen dat als je schijven aanzienlijke groeven hebben en tevens een verdikking aan de rand dat ze aan vervanging toe zijn, scheelt je weer het gedoe met het meten ;)
 
Als je er met een schuifmaat niet bij kunt vanaf de binnenkant van de schijf, neem dan 2 stukjes metalen strip van bijvoorbeeld 3mm dik, leg die aan weerzijde op de schijf en meet met een schuifmaat de afstand over deze stripjes. Trek van de gemeten waarde de dikte van de stripjes af en je hebt de maat van de schijf zonder rand.

ik ben met jozef (waar zit dat maffe i'm with... icoontje nou??)
Maar het moet ook wel lukken zonder die plaatjes hoor, der zit niet voor niks een uitsparinkje in de bekken van een schuifmaat :)
 
tssss... Als je de schijf tussen duim en wijsvinger neemt voel je toch zeker wel een stootrand??? Als je hersens zeggen dat die te groot is pleur je er nieuwe schijven op. Die dikte van die schijven is echt niet zo belangrijk. Zolang de naaf van de schijf nog maar aan het frictievlak vastzit. Hoe dunner je schijven deste eerder moet je remblokken vervangen omdat anders de zuigers uit de cupjes lopen.
 
Als je er met een schuifmaat niet bij kunt vanaf de binnenkant van de schijf, neem dan 2 stukjes metalen strip van bijvoorbeeld 3mm dik, leg die aan weerzijde op de schijf en meet met een schuifmaat de afstand over deze stripjes. Trek van de gemeten waarde de dikte van de stripjes af en je hebt de maat van de schijf zonder rand.

Het kan nog makkelijker hoor. Je zet een klein vlak plaatje op een van de gaatjes in de schijf en meet met de achterkant van de schuifmaat de diepte van het gaatje op. Voordeel, meetonnauwkeurigheid in de dikte van de plaatjes heb je niet ;)
 
De schijven hebben voor zover ik weet niet voor niks een minimale dikte... deze zouden namelijk kunnen scheuren of knappen bij plotseling remmen...

Hoe zit het nu dan??

Zoals ik hier lees, rijdt iedereen gewoon maar door met zijn remschijve
 
Zal ik nog even tegengas bieden? ;)

Doordat het oppervlakte vergroot wordt, zal de koelende werking ook groter worden. Hierdoor blijft de schijf niet op bedrijfstemperatuur en blijft er netto geen voordeel over :+

rij jij met carbon?

Ik vind dat je schijven gewoon in orde moeten zijn, met een beetje technisch inzicht kun je dat optisch bepalen.
 
De schijven hebben voor zover ik weet niet voor niks een minimale dikte... deze zouden namelijk kunnen scheuren of knappen bij plotseling remmen...

Hoe zit het nu dan??

Zoals ik hier lees, rijdt iedereen gewoon maar door met zijn remschijve

huh je moet ook niet remmen met een motor. gewoon hard doorrijden :+
dan verslijten je remblokken en banden ook minder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan