remschijf

14 sep 2004
40
0
ENKHUIZEN
Hallo,

Mijn bandit 400 zn remsysteem wil niet op druk komen. Ik kan blijfen pompen wat ik ok doe. Ik heb aan mn ontluchtingsventiel een slangetje gehangen en die in de remvloeistof gezet en het deksel van mn reservoir gehaald. Als ik nu heel lang pomp moet mn systeem toch op druk komen? Dit doet hij dus niet!

mzzl blonk
 
Er van uit gaande dat er mega-lucht in je remklauw zit , gaan we dit nu verwijderen.

Haal het potje bij je remhandle los, en vul dit met remolie. LET OP: niet morsen op je lak. Afbijt!

Sluit de ene kant van de benzineslang op de ontluchtingsnippel aan op je remklauw, hang de andere kant in een schoon potje/flesje.

Knijp nu je rem een paar keer in om druk op te bouwen. Knijp deze voorzichtig in,door de drukopbouw krijg je iets feedback uit je remleiding, en kan de remolie zo uit het potje spuiten (zeker verderop tijdens het ontluchten, er wordt dan flinke druk opgebouwd)

Hou je remhanle ingeknepen, draai de nippel op de remklauw los. Laat hem ff los, maar hou de rem ingeknepen. Draai hem weer vast (lichtjes), en rem weer een paar keer. Herhaal dit. Dus remmen losdraaien, vastdraaien, rem loslaten. Paar keer remmen, herhalen. Dit gaat gemakkelijker met 2 man. Praat wel goed tegen elkaar tijdens het ontluchten, anders wordt het een zooitje.

Als het goed gaat zie je nu de remolie door de benzineslang lopen als je je ontluchtingsnippel losmaakt, samen met wat luchtbelletjes. In het begin zie je misschien niets, er zit immers zeer veel lucht in. Blijf doorgaan tot er geen lucht meer te zien is in de benzineslang. Je rem is nu ontlucht. Kan effe duren, geduld is een schone zaak. Kijk regelmatig in je rempot op je stuur, en hou je remolie op peil. Doe je dit niet , dan pers je weer een zooitje lucht in je leiding en kun je overnieuw beginnen.

Mocht je niet zoveel eurootjes hebben , dan kun je de olie uit je remklauw hergebruiken. Ik ben hier echter geen voorstander van, remolie is hygroscopisch, dat wil zeggen het neemt water op, en gaat dan mega in kwaliteit achteruit. Hier moet je zelf een keuze maken. Zorg dus wel dat je altijd je remolie goed afgesloten houdt.

Controleer nu of er nergens wat remolie op je lak ligt te rotten (ook bij je stuur/rempotje), starten, straat uitrijden, paar keer voorzichtig remmen, klaar, dus scheuren maar.

Mocht je rem nog wat sponzig aanvoelen, laat je scoot een nachtje staan en herhaal de ontluchtingsperiode. Waarschijnlijk zit er dan nog wat micro-luchtbelletjes in je olie, als je dit een nachtje laat staan, zijn ze gestegen en krijg je ze eruit. Doe ook een elastiekje/tie-wrap) om je remleiding zodat deze dichtgeknepen blijft (niet te hard). Mochten er microdruppeltjes in je remleiding zitten dan kunnen ze je rempotje in. Als je remhandle open staat is deze ingang n. l. afgesloten.
 
hmmm Enkhuizen is net ff te ver weg. ik heb nog een flesje over, had je zo over mogen nemen voor niks. Maar ik denk dat je nu meer kwijt bent aan benzinegeld.
Succes met ontluchten iig :)
 
Ik heb nog wel een halve fles over, maar ook een eind weg.
Let erop, wat zit standaard in de bandit? Dot 3 of 4?
Je mag nooit geen Dot 3 en 4 door elkaar heen gooien, en verder er is ook nog Dot 5 (die neemt geen water op) en Dot 5.1 er zijn soortren genoeg in, maar je systeem is maar op 1 soort gemaakt, zie onderhoudsboekje of haal olie bij de dealer
 
Als je een nieuwe motor koopt werken de remmen goed en hoef je niet al te hard in het remhandel te knijpen om op tijd stil te staan.Na verloop van enkele jaren en na enkele tienduizenden kilometers zul je merken dat de remmen steeds minder hun best doen en je steeds harder moet knijpen om tijdig tot stilstand te komen. Het is dan hoog tijd geworden om de remmen met een kritisch oog te bekijken en groot onderhoudt te plegen. Om erachter te komen waarom de remwerking niet meer optimaal is, moeten we eerst weten hoe een schijfrem werkt en uit welke onderdelen hij bestaat. Als je in de remhandel knijpt komt de zuiger in de remcilinder in beweging. Deze verplaatst een bepaalde hoeveelheid remvloeistof door de remleiding naar de remklauw. In de remklauw bevinden zich 1 of meer zuigers die hierdoor in beweging komen. Zij drukken de remblokjes die voorzien zijn van remvoering materiaal tegen de remschijf. Hoe groter de druk is op de remblokken, des te harder worden zij tegen de remschijf gedrukt en des te krachtiger wordt de motor afgeremd. Hierbij komt veel warmte vrij want de bewegingsenergie van motor en berijder wordt omgezet in warmte onder het motto : energie gaat nooit verloren. Het eerste wat we gaan controleren is de hoeveelheid remvloeistof want als er te weinig remvloeistof aanwezig is kan het systeem natuurlijk niet goed functioneren. De remcilinder van de voorrem zit bij iedere motor op het stuur bij de remhendel en de remcilinder van de achterrem bevindt zich in de buurt van het rempedaal. Meestal zit aan de zijkant een kijkglaasje met een peilstreepje zodat je in 1 oogopslag kunt zien of er nog voldoende remvloeistof aanwezig is. Is dit niet het geval dan schroef je het dekseltje bovenop de remcilinder los en vul je bij met de juiste soort remvloeistof , kijk in het instructieboekje van je motor welke soort je nodig hebt of vraag het aan je dealer. Er zijn 3 soorten remvloeistof : DOT 3 , DOT 4 en DOT 5. De aanduiding DOT staat voor Department of Transport, het Amerikaanse ministerie dat de eisen vastlegde waaraan de remvloeistoffen moeten voldoen. DOT 3 en DOT 4 zijn vloeistoffen op glycolbasis die een kookpunt hebben van respectievelijk 205 graden en 230 graden Celsius. Het nadeel van deze vloeistoffen is dat ze hygroscopisch zijn, met andere woorden ze nemen water op uit hun omgeving . Hierdoor ontstaat corrosie in het remsysteem en wordt het kookpunt van de remvloeistof verlaagd . Omdat bij remmen veel warmte wordt geproduceerd, ontstaat daardoor het risico dat de remvloeistof gaar koken . Zoals iedereen weet ontstaan bij koken luchtbellen en als er lucht in de remleiding aanwezig is, is de remwerking afwezig omdat lucht snel samendrukbaar is. Het is daarom zaak regelmatig, 1 keer in de 2 of 3 jaar, de remvloeistof te vervangen. De derde soort DOT 5 , is een vloeistof op siliconenbasis die geen water opneemt en een hoger kookpunt heeft, 260 graden. Wijk niet af van de opgegeven soort remvloeistof n meng in geen geval de ene soort met de andere. Wees voorzichtig als je remvloeistof bijvult Want DOT 3 en DOT 4 zijn bijzonder agressief en tasten de lak van de motorfiets aan.De eigenschap van een vloeistof is dat deze niet samendrukbaar is en dat overal in het systeem dezelfde druk heerst . Dat betekend dat de druk die op de remleiding wordt uitgeoefend net zo groot is als de druk die op de remzuigers wordt uitgeoefend. Die druk kan oplopen tot 70 atmosfeer. Als de rubberen remleiding na verloop van een aantal jaren verouderd is, zal hij minder goed weerstand kunnen bieden aan de grote druk. De remdruk wordt dan grotendeels gebruikt om de remleiding te vervormen in plaats van remzuigers te verplaatsen. Het gevolg is dat je veel krachtiger in het remhendel moet knijpen om de motor tot stilstand te brengen en het gevoel in het remhendel is veel minder . De oplossing van dit probleem is de oude remleiding vervangen door een remleiding van teflon met een gevlochten stalen omhulsel. Deze gepantserde leiding zet zelfs bij extreem remmen niet uit waardoor het sponsachtige gevoel verdwijnt en de remmen weer adequaat reageren als je in het remhendel knijpt. Vrijwel iedere motorzaak kan staalomvlochten remleidingen leveren en het vervangen van de remleiding is een klusje dat iedere motorrijder zelf kan of zou moeten kunnen. Begin met de schroeven los te draaien waarmee de remhendel en de remcilinder op het stuur vastzitten. Haal de remcilinder naar beneden, haal het vuldeksel eraf en vang de remvloeistof op in een conservenblikje . Nu kan je de bout losdraaien waarmee de onderste banjo van de remleiding aan de remklauw is bevestigd. Houd je conservenblikje bij de hand want er zit nog remvloeistof in de leiding. Daarna draai je de bout los waarmee de bovenste banjo van de remleiding aan de remcilinder is bevestigd. Met de oude remleiding als voorbeeld ga je naar je dealer en je besteld een nieuw exemplaar . Tot voor kort kon je zelfbouwsetjes kopen, bestaande uit benodigde banjo’s knelringen, pijpmoeren socket en nut en de gewenste remleiding waarmee jezelf de remleiding kom samenstellen. De werkwijze lijkt erg veel op het monteren van centrale verwarmingsbuizen met behulp van knelkoppelingen. Als je secuur te werk gaar voldoet dit systeem prima . Ik heb zes jaar geleden op deze wijze de remleiding van 1 van mijn motoren vervangen en deze werkt nog altijd perfect.
 
Ik gebruik sinds kort dit ding
10003447_910.JPG

Is erg handig, was in aanbieding bij louis.de voor 34 euro, en gebruik hem ook voor ontluchten van de koppeling, echter dit ding is zo makkelijk, ik ontlucht eigenlijk nooit, ververs altijd alles want een fles van die remolie is maar 2 jaar houdbaar, daarna kun je hem weggooien (troep neemt aut. water op)
10003447_910_KL.JPG

Het is een vacuum pomp, je zuigt er van onder mee aan, dus gewoon, ken de inhoudt, doorknijpen = zuigen, en bovenaan bijvullen, ca 2 dl in de pot? Dat weet je zeker dat er goed ververst is,

En voor de gedoe met de klauwen heb ik dit ding gekocht, erg makkelijk, ik kloot veel met motoren, die steek je ertussen als je een klauw los hebt, en laat die neefjes maar in de handel knijpen, hij gaat niet dicht (eerder deed ik altijd, klauw eraf? Dan eerst handel demonteren)

10003993.JPG

10003993_910_01.JPG


Ding heet Remzuigerterugsteller, doet ie ook goed, maar ook een prima blokkeer geval
 
Ik vind het vreemd ik kan wel tig keer mn remhendel indrukken en dan mn ventiel en beetjes open draaien maar mn druk wordt niet meer. Hij drup voor de rest nergens anders remvloeistof. En uit mn slangetje loopt ook alleen maar remvloeistif zonder belletjes!! Ik snap er niks meer van.

Maar dat vacuum systeem werkt wel monster lijkt me.
 
Hoe oud is die remvloeistof? Misschien zit het onderhand wel vol met water. Of lucht, nog steeds de originele rubberen remleidingen? vloeistofniveau in reservoir te laag zodat ie bij het pompen lucht aanzuigt?
 
Je resoirvoir moet vol zijn, en blijven, blijven vullen dus (moet je met 2 personen doen, echt tot de rand aan toe vol, ik doe altijd, handvat beetje los draaien, zodat bakkie mooi recht staat en er zoveel mogelijk in gaat. Let wel, morsen op lak is lakschade -> voorkomen en doeken binnen bereik dus. Zorg ook dat je die troep niet in de ogen krijgt, denk dat je er blind van wordt.

Of je hebt het systeem vol met lucht zitten

Wordt je schijf ook nat? Zo ja, dan heb je ergens lekkage (rubber van de zuiger)

Wat gebeurd er als je de nippel 3 slagen los zet, en dan pompen, gooit ie er dan ook uit? Zo ja, dan alles eruit pompen en als het leeg is vullen met verse, want waarschijnlijk zit de oude er al langer dan 2 jaar in en is water geworden.

Is je remkabel (rubber slang) niet versleten? Zet ie uit? Zo ja, vervangen door staalflex
 
Terug
Bovenaan Onderaan