Remschijfbouten opknappen

Gwiedert

motor detective
6 dec 2019
3.743
4.687
Heren,

Ik ga er vanuit dat er wel meer mensen met dit 'probleem' zitten, en heb zo even geen vergelijkbaar topic kunnen vinden dus bij deze...
Wat is de beste manier om je remschijfbouten weer in goede staat te krijgen nadat ze gecorrodeerd/verroest zijn? Nieuwe bouten kopen (RVS of titanium) kost je al snel 6 tot 11 euro per bout. Even ~150 euro aan boutjes uitgeven is nou niet echt waar de meeste om staan te springen.

Ben benieuwd!

Mvg,
Guido
 
bouten is een centenkwestie als je het groot inkoopt, maar als je naar een machinefabriek of zo gaat kun je daar vast wel
wat RVS boutjes kopen.
Anders even googlen, let wel op de kwaliteit/sterkte.

Remschijfbouten hebben een borst om de schijf op zn plek te houden/te centreren t.o.v. het gat. Ik heb de standaard DIN norm bouten al in m'n handen gehad en nagemeten maar deze komen uiteraard niet overeen. Slimme zet van yamaha👍
 
Laatst bewerkt:
even bijhouden hoeveel posts het duurt eer men het over rekbouten heeft ;)

misschien ook even aangeven om wat voor motor het gaat zodat men kan meekijken of die 6-11 euro klopt ;)

Het gaat om een tracer 900 uit 2017.
Heb rekbouten niet eerder voorbij zien komen, maar dat zal aan mijn gebrek aan leeservaring op dit forum liggen 😁
 
Het gaat mij vooral om de kop die zichtbaar is en aangetast word. De draad zelf zal voorlopig niet veroesten. Een draadsnijplaat heet zo'n ding😉

met een staal of koperborstel schoonmaken en een lik tectyl erop.
rvs van probolt is idd 63 euro voor 10 stuks, maar dan ben je er ook wel vanaf natuurlijk.
misschien dat je voor de oude bouten nog wat geld kan krijgen via MP omdat het van die heerlijke bouten zijn om te slopen op het moment dat ze los moeten ;)
 
Gezien die over borstbouten gesproken wordt door de tps zal die deze bedoelen
HTB1q-Us-ONYa-K1-Rj-SZFnq6y80p-Xaa.jpg

Al gelang de tijd die je er in wil steken per tien tekoop bij Ali voor minder dan 5 euro
8.8 staal verzinkt
zag ze ook in allerlij kleurtjes en van titanium en rvs

Als je ze snel wil hebben zoek dan een motor sloper op daar zullen baken vol van leggen van die dingen
 
de rekbouten zijn toch de "pinch bolts" die in je vork gaan en de remklauw bouten, niet de boutjes die de remschijf op zijn plek houden waar TS het over heeft? @TS we hebben het toch over nummer 2 in het schema van Raymond W?

mijn opmerking ging over een topic waar men onterecht dacht dat er rekbouten gebruikt werden bij de rem, ook die jij noemt zijn geen rekbouten.
 
met een staal of koperborstel schoonmaken en een lik tectyl erop.
rvs van probolt is idd 63 euro voor 10 stuks, maar dan ben je er ook wel vanaf natuurlijk.
misschien dat je voor de oude bouten nog wat geld kan krijgen via MP omdat het van die heerlijke bouten zijn om te slopen op het moment dat ze los moeten ;)

Galvanizeren, verzinken of vernikkelen zijn allemaal best omslachtige processen. Leuk om een keer te proberen maar vind dat weer een beetje veel werk voor die boutjes. Even opborstelen/polijsten dan monteren en er daarna een laag blanke tectyl erop klinkt inderdaad als een goed optie en kan ook makkelijk weer even bijgewerkt/herhaald worden.

Gaat dat zo hard met die bouten? Dat dat in 2 jaar al zichtbaar geroest heeft?

Bij het monteren en demonteren van de bouten beschadigd de beschermlaag en gaat het daar als eerste roesten/corroderen. Niet heftig maar wel lichtjes en het is toch wat netter om je fiets een beetje corrosie en roest vrij te houden voor zover dat kan😉
Wat is de verzinkhoek en diepte in je schijven? Is die niet gewoon 90 graden? zo ja, dan kan je iedere verzonkenkopschroef gebruiken. Dat de fabrkant een eigenmaak heeft is dan ondergeschikt.

De bout heeft een ronde/niet conische schacht van ~8 mm en gaat dan over in een m6 draad. De lengte van de draad en schacht moeten aardig overeen komen lijkt me. Doorsnee bouten bij fabory komen wellicht in de buurt maar is niet wat het zijn moet. Voor zover ik weet... heb wel wat standaard bouten in m'n handen gehad.
ik zou ze zandstralen en daarna een anti roest behandeling geven.

Maar nieuwe kosten toch niet al te duur?
https://www.bike-parts-yam.nl/yamah...TRA/REMKLAUW-VOOR/2016_72569-72569/30/0/76325

Wist niet dat oem onderdelen zo goedkoop verkrijgbaar waren! Is dat een betrouwbare website om wat boutjes te bestellen? Of is er een nederlands alternatief?

Gezien die over borstbouten gesproken wordt door de tps zal die deze bedoelen
HTB1q-Us-ONYa-K1-Rj-SZFnq6y80p-Xaa.jpg

Al gelang de tijd die je er in wil steken per tien tekoop bij Ali voor minder dan 5 euro
8.8 staal verzinkt
zag ze ook in allerlij kleurtjes en van titanium en rvs

Als je ze snel wil hebben zoek dan een motor sloper op daar zullen baken vol van leggen van die dingen

Ome ali is ook nog een optie maar ik schat de kans dat dat dan hoogstens pisbakkenkwaliteit staal is vrij groot en ik wil het niet meemaken dat mn schijven bij een goeie rembeurt een keer loskomen door metaalmoeheid😁

Opties genoeg zo te zien! Nu nog kiezen🙈
Bedankt in ieder geval!
 
Terug
Bovenaan Onderaan