Remschijfbouten opknappen

Gwiedert

motor detective
6 dec 2019
3.763
4.696
Heren,

Ik ga er vanuit dat er wel meer mensen met dit 'probleem' zitten, en heb zo even geen vergelijkbaar topic kunnen vinden dus bij deze...
Wat is de beste manier om je remschijfbouten weer in goede staat te krijgen nadat ze gecorrodeerd/verroest zijn? Nieuwe bouten kopen (RVS of titanium) kost je al snel 6 tot 11 euro per bout. Even ~150 euro aan boutjes uitgeven is nou niet echt waar de meeste om staan te springen.

Ben benieuwd!

Mvg,
Guido
 
Ben er nu ook achter wat het verschil in bout vorm/maat is per merk. Misschien voor iedereen wel handig om te weten😉

SmartSelect_20191213-181409_Drive.jpg
 
De bevestigingsboutjes van mijn kuipwerk waren niet netjes meer, eraf gehaald en in een accuboormachine gezet. Kop in een schuursponsje laten draaien en ze glimmen als een hondelul in de maneschijn :+ daarna allemaal in een stukje karton gestoken en blanke lak van de action erover gespoten.
Blijven al een paar jaar netjes.
 
De bevestigingsboutjes van mijn kuipwerk waren niet netjes meer, eraf gehaald en in een accuboormachine gezet. Kop in een schuursponsje laten draaien en ze glimmen als een hondelul in de maneschijn :+ daarna allemaal in een stukje karton gestoken en blanke lak van de action erover gespoten.
Blijven al een paar jaar netjes.

Hier idem met boutjes schijven en boutjes remklauwen maar dan matzwart :)
20191213_233610.jpg
 
Bij het monteren en demonteren van de bouten beschadigd de beschermlaag en gaat het daar als eerste roesten/corroderen. Niet heftig maar wel lichtjes en het is toch wat netter om je fiets een beetje corrosie en roest vrij te houden voor zover dat kan😉
Hoe vaak demonteer je die dan? Remschijven kun je toch meestal de eerste 10 jaar gewoon laten zitten?
 
Gwiedert Ome ali is ook nog een optie maar ik schat de kans dat dat dan hoogstens pisbakkenkwaliteit staal is vrij groot en ik wil het niet meemaken dat mn schijven bij een goeie rembeurt een keer loskomen door metaalmoeheid😁

Opties genoeg zo te zien! Nu nog kiezen🙈
Bedankt in ieder geval!
[/QUOTE]

In de tijd van globalisering en vrije markt handel wereld wijd.
Denk je dan dat de fabrieken zoals yamaha,honda etc het bij een andere fabriek laten maken.
Dat zelfde pisbakken kwaliteit staal zoals jij het noemt komt precies bij die zelfde fabriek vandaan.
Alleen wel dan met een naampje honda kawasaki of weet ik veel erop gezet .
En dan kost het zeLfde pisbakken staal kwalitieit boutje 5 keer zo duur .
En het overschot wat te veel gemaakt is word door die fabriek in china waar honda en vrienden het vandaan halen dan goedkoop,verkocht op internet.lees alibaba,aliexpress,wish etc.
En eventueel nog bijgemaakt.
De arbeids kosten in die landen zijn weinig,een werknemer verdient per dag of per maand amper wat.
Logisch die fabrieken kunnen dit dan goedkoop verkopen via internet.
Als ik even terug mijn bestelde remschijfbouten ,en kuipbouten krijg bij suzuki .
Staat er op het zakje ook een hoop,chinese tekst.
Mijn schoonzus is chinees ,en die vertelde me haarfijn dat dit uit china kwam in een hoeveelheid gemaakt voor suzuki .
Zo,stond het erop,.
Nou dan breekt me klomp.
Suzuki is Japans en geen chinees,maar in china is het goedkoper dat pisbakken staal te maken dan in japan waar arbeidskosten weer veel hoger liggen.
En bellen naar die dealer leverde ook het zelfde antwoord op ,o dat komt uit china vandaan .maar ik heb toen wel het 10"voudige betaaald dus voelde me erna wel genaaid.
Ik bestel het vanaf nu wel als het weer nodig is wel via aliexpress ZeLfde fabriek alleen andere leverancier.
 
Wel eens kuipbouten besteld op ali, kwaliteit was super zolang je geen kracht zet, loctite erop en nooit meer los hoeft te halen.
Kortom, zo zacht als boter en zeker niet de kwaliteit als die erop zaten.
Wel mooi zwart, de eerste week dan.
 
Vorig jaar een zakje van 100 plastic clips besteld bij ali of weet ik veel wat voor bami site; die krengen die je kuipwerk bij elkaar houden en die vaak afbreken enz.
3euro50. Op sommige Nederlandse sites staan ze voor een paar euro per stuk.
Voor dat soort dingen is ali perfect; voor onderdelen betreffende remmerij enz blijf ik er lekker weg.
 
Hoe vaak demonteer je die dan? Remschijven kun je toch meestal de eerste 10 jaar gewoon laten zitten?

Of het is in de fabriek gebeurd of de vorige eigenaar heeft een beetje zitten rommelen. Ik zelf zie geen rede om ze te demonteren😁

@honda rc36

Ik geloof best dat er een kern van waarheid in je verhaal zit en dat er heel veel spul van exact dezelfde kwaliteit, maar met een merkje erop voor het 10 voudige verkocht word. Ik ontwerp zelf machines voor de drukindustrie en onze machines worden in Roemenië geproduceerd. Ik kan je vertellen dat onder hetzelfde naampje de staalsoorten die daar vandaan komen vaak nog vele malen zachter/zwakker zijn dan het nederlandse "pisbakkenstaal". En voor veel zaken zou ik de gok best wagen om even bij ome ali te kijken. Maar zoals hieronder ook al aangegeven word durf ik zelf ook de gok niet te nemen als het op remmerij aankomt...

Vorig jaar een zakje van 100 plastic clips besteld bij ali of weet ik veel wat voor bami site; die krengen die je kuipwerk bij elkaar houden en die vaak afbreken enz.
3euro50. Op sommige Nederlandse sites staan ze voor een paar euro per stuk.
Voor dat soort dingen is ali perfect; voor onderdelen betreffende remmerij enz blijf ik er lekker weg.


De bevestigingsboutjes van mijn kuipwerk waren niet netjes meer, eraf gehaald en in een accuboormachine gezet. Kop in een schuursponsje laten draaien en ze glimmen als een hondelul in de maneschijn :+ daarna allemaal in een stukje karton gestoken en blanke lak van de action erover gespoten.
Blijven al een paar jaar netjes.

Klinkt ook als een goeie optie!
 
In de tijd van globalisering en vrije markt handel wereld wijd.
Denk je dan dat de fabrieken zoals yamaha,honda etc het bij een andere fabriek laten maken.
Dat zelfde pisbakken kwaliteit staal zoals jij het noemt komt precies bij die zelfde fabriek vandaan.
Alleen wel dan met een naampje honda kawasaki of weet ik veel erop gezet .
En dan kost het zeLfde pisbakken staal kwalitieit boutje 5 keer zo duur .
En het overschot wat te veel gemaakt is word door die fabriek in china waar honda en vrienden het vandaan halen dan goedkoop,verkocht op internet.lees alibaba,aliexpress,wish etc.
En eventueel nog bijgemaakt.
De arbeids kosten in die landen zijn weinig,een werknemer verdient per dag of per maand amper wat.
Logisch die fabrieken kunnen dit dan goedkoop verkopen via internet.
Als ik even terug mijn bestelde remschijfbouten ,en kuipbouten krijg bij suzuki .
Staat er op het zakje ook een hoop,chinese tekst.
Mijn schoonzus is chinees ,en die vertelde me haarfijn dat dit uit china kwam in een hoeveelheid gemaakt voor suzuki .
Zo,stond het erop,.
Nou dan breekt me klomp.
Suzuki is Japans en geen chinees,maar in china is het goedkoper dat pisbakken staal te maken dan in japan waar arbeidskosten weer veel hoger liggen.
En bellen naar die dealer leverde ook het zelfde antwoord op ,o dat komt uit china vandaan .maar ik heb toen wel het 10"voudige betaaald dus voelde me erna wel genaaid.
Ik bestel het vanaf nu wel als het weer nodig is wel via aliexpress ZeLfde fabriek alleen andere leverancier.

Probleem met Ali is dat je nooit weet of wat je koopt ook net zo goed is als OEM.
Soms wel. Soms echt totaal niet.
Ze maken dan een product voor een bekend merk. 26.000.000 stuks, precies wat de machines aankunnen zonder in te leveren aan kwaliteit/toleranties ivm slijtage machines. Spul geleverd en klaar. Feitelijk is de machine nu afgeschreven.

Maar.... hebben ze die machine nog staan.

Die chinezen laten die machine lekker doordraaien en verkopen de dan nog gemaakte produkten voor veel minder dan OEM.
De aanschaf van de machines e.d. waren tenslotte al betaald door die 26.000.000 merk producten te leveren.
Dat hoeft niet berekend te worden dus vanaf 26.000.001 kunnen ze hun spullen veel goedkoper aanbieden.
Maar de kwaliteit gaat wel verder achteruit door verdergaande slijtage van de machines.
Tegen de tijd dat je dus het 36.000.000 item koopt heb je kans dat alles net even iets minder goed past of minder deugdelijk is.
Als ze dan ook nog een iets mindere kwaliteit grondstoffen gebruiken ( want goedkoper produceren ) dan voor de batch van het bekende merk dan heb je al twee punten die je zelf nauwelijks kunt controleren maar die wel veel invloed hebben op de kwaliteit.

Het is best leuk, dingen kopen vanuit China, doe ik ook regelmatig.
Soms heb je onderdeel 26.000.0001 te pakken en is t prima. Soms heb je onderdeel 36.000.001 en dan past t allemaal net niet en kun je het beter gelijk weggooien. Soms is goedkoop duurkoop. Je kan het alleen pas inschatten als je het in je handen hebt.
 
Ik heb voor het eerst wat gekocht bij Ali, puur en alleen omdat ik het nergens anders kon kopen... Meetsetje.
Eerst nog afwachten of ik het krijg...
 
Als voorbeel kocht ik in NL een USB monitor voor 18 euro. Diezelfde komt bij Ali vandaan voor 98 cent, die bedoel ik, en dan mag het gewoon Batch 1 zijn. Ik denk een EU kwaliteitsproduct te kopen
 
Dan wil ik je droom niet verstoren, maar een behoorlijke hoeveelheid aardappels die je kan kopen hier komen uit
landen zoals Polen. ( percentage weet ik niet , - een deel - )

De premium kwaliteit die Nederland maakt word ge exporteert ( véél ) .. niet alles.


Het kan daadwerkelijk goedkoper zijn , om piepers in Polen te kopen, hierheen te vervoeren, en in de supermarkt te verkopen.
Als ze uit de noordoostpolder te halen en hier in de supermarkt te verkopen.

Nog leuker..
Nederlandse boer kweekt pootaardappelen . ( vooral omdat ze hier verdomde goed in zijn )
Word ge exporteert naar Polen.
Pool teelt hiervan consumptie aardappelen
Pool exporteert dit weer naar Nederland
Nederlander eet Poolse aardappel


Bron : Een seizoen bij een aardappel maatschap gewerkt , erg leuk.. leerzaam.
Maar viel van de ene verbazing in de andere.
 
Zo moest ik bij Raak, Utrecht een camerasysteem maken en dacht, gezellig, als die dames in jasschortjes die met kistjes sinaasappels en flessedopjes lopen te sjouwen om die Sinaasappellimonade te maken...

Er is dus he-le-maal niemand, en er komt totaal niet één sinasappel aan te pas... er staan twee wagens buiten: 1 van de CSM en 1 van Bayer
 
Ik was een keer, bij ik geloof Arla, en daar werd oa vla gemaakt.
Der is geen melk of vruchten te zien, alles zit per smaak ingedikt in stalen RVS pallets van een meter hoog.
Ein bischen Wasser dabei und wir haben Fruchten Yoghurt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan