Remschijfbouten opknappen

Gwiedert

motor detective
6 dec 2019
3.759
4.694
Heren,

Ik ga er vanuit dat er wel meer mensen met dit 'probleem' zitten, en heb zo even geen vergelijkbaar topic kunnen vinden dus bij deze...
Wat is de beste manier om je remschijfbouten weer in goede staat te krijgen nadat ze gecorrodeerd/verroest zijn? Nieuwe bouten kopen (RVS of titanium) kost je al snel 6 tot 11 euro per bout. Even ~150 euro aan boutjes uitgeven is nou niet echt waar de meeste om staan te springen.

Ben benieuwd!

Mvg,
Guido
 
Geleerden, ik heb het hele topic doorgelezen maar zit toch nog steeds met een vraag;
Voor mijn Aprilia RSV Mille zoek ik vervangende boutjes om de remschijven te monteren. Dit zijn M8 flensbouten (zonder borst). Een standaard product, prima verkrijgbaar bij de grote NL leveranciers. (Ik ga dit niet uit sjiena halen).
Nu is mijn vraag; welke staalkwaliteit zouden deze boutjes zijn? -8.8, 10.9, 12.9? Ik weet dat er ook bijv. rvs en andere exotische materialen verkrijgbaar zijn. Maar welke kwaliteit monteert een fabrikant?
 
Geleerden, ik heb het hele topic doorgelezen maar zit toch nog steeds met een vraag;
Voor mijn Aprilia RSV Mille zoek ik vervangende boutjes om de remschijven te monteren. Dit zijn M8 flensbouten (zonder borst). Een standaard product, prima verkrijgbaar bij de grote NL leveranciers. (Ik ga dit niet uit sjiena halen).
Nu is mijn vraag; welke staalkwaliteit zouden deze boutjes zijn? -8.8, 10.9, 12.9? Ik weet dat er ook bijv. rvs en andere exotische materialen verkrijgbaar zijn. Maar welke kwaliteit monteert een fabrikant?
Ik heb geen antwoord op alle vragen, maar ik heb onlangs nieuwe schijven en nieuwe boutjes op mijn Yamaha gemonteerd. Alles origineel, en het viel me op dat de boutjes veel goedkoper waren dan niet-originele.
 
Geleerden, ik heb het hele topic doorgelezen maar zit toch nog steeds met een vraag;
Voor mijn Aprilia RSV Mille zoek ik vervangende boutjes om de remschijven te monteren. Dit zijn M8 flensbouten (zonder borst). Een standaard product, prima verkrijgbaar bij de grote NL leveranciers. (Ik ga dit niet uit sjiena halen).
Nu is mijn vraag; welke staalkwaliteit zouden deze boutjes zijn? -8.8, 10.9, 12.9? Ik weet dat er ook bijv. rvs en andere exotische materialen verkrijgbaar zijn. Maar welke kwaliteit monteert een fabrikant?
Staat er vaak op.
 
Geleerden, ik heb het hele topic doorgelezen maar zit toch nog steeds met een vraag;
Voor mijn Aprilia RSV Mille zoek ik vervangende boutjes om de remschijven te monteren. Dit zijn M8 flensbouten (zonder borst). Een standaard product, prima verkrijgbaar bij de grote NL leveranciers. (Ik ga dit niet uit sjiena halen).
Nu is mijn vraag; welke staalkwaliteit zouden deze boutjes zijn? -8.8, 10.9, 12.9? Ik weet dat er ook bijv. rvs en andere exotische materialen verkrijgbaar zijn. Maar welke kwaliteit monteert een fabrikant?
Standaard bouten zijn 8.8. Voor je remschijf zou ik deze minimaal aanhouden

Wat is het voorgeschreven aanhaalmoment voor deze boutjes?


M8 staal 8.8 25.4 nm , staal 10.9 = 35nm staal 12.9 = 42nm RVS (70) 16.3 nm
Aanhaalmomenten [xj3 engineering]
Rvs lijkt mij niet de beste oplossing, je ziet dat de max aanhaal waarde een stuk lager is. Voor alu ligt deze nog veel lager.

Kijk dus wat je minimaal voor sterkte moet hebben.
 
Geleerden, ik heb het hele topic doorgelezen maar zit toch nog steeds met een vraag;
Voor mijn Aprilia RSV Mille zoek ik vervangende boutjes om de remschijven te monteren. Dit zijn M8 flensbouten (zonder borst). Een standaard product, prima verkrijgbaar bij de grote NL leveranciers. (Ik ga dit niet uit sjiena halen).
Nu is mijn vraag; welke staalkwaliteit zouden deze boutjes zijn? -8.8, 10.9, 12.9? Ik weet dat er ook bijv. rvs en andere exotische materialen verkrijgbaar zijn. Maar welke kwaliteit monteert een fabrikant?
Staat er vaak op.
Bedankt, maar niet op mijn Aprilia boutjes welke eigenlijk geen vlak oppervlak hebben waar iets op kan worden vermeld.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan