remschijfslijtage..

MIOB

MF veteraan
18 sep 2004
12.192
41
Hallo,

Ik ben nieuw hier op dit forum en heb mij aangemeld omdat ik met een vraag/dilemma zit. Ik ben opzoek naar wat mijn eerste motor zou moeten worden en na het proefrijden op een aantal verschillende types ben ik nu actief opzoek naar een Yamaha YZF 750 R uit +/- 1994.

Nu heb ik er 1 zien staan met +/- 30k op de teller, motor ziet er netjes uit, rijdt fantastisch, eigenaar heeft veel vervangen laatste tijd (bougies/remblokken/remvloeistof/achterband etc. etc. Eén van de weinige puntje die ik kon vinden is dat de remschijven voor nogal versleten zijn, als ik een groffe schatting mag maken: 1 mm dunner op de schijf als bij het hart van de schijf.

Dan vraag ik mij af: Kan dat na 30.000 km (of eigenlijk: is dat aannemelijk?). Zijn daar logische verklaringen voor, of is er iemand aan het rommelen geweest met de kilometerstanden (gaat dat makkelijk?). Zijn er specefieke punten waar ik op zou moeten letten die mij kunnen vertellen dat de motor meer gelopen heeft dan de teller aangeeft? En als er verder nog iemand aankooptips heeft.....


Ik hoop dat iemand mijn vragen kan/wil beantwoorden.


Michiel
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik ben nieuw hier op dit forum en heb mij aangem,eld omdat ik met een vraag/dilemma zit. Ik ben opzoek naar wat mijn eerste motor zou moeten worden en na het proefrijden op een aantal verschillende types ben ik nu actoef opzoek naar een Yamaha YZF 750 R uit +/- 1994.

Nu heb ik er 1 zien staAn met +/- 30k op de teller, motor ziet er netjes uit, rijdt fantastisch, eigenaar heeft veel vervangen laatste tijd (bougies/remblokken/remvloeistof/achterband etc. etc. Eén van de weiniGe puntjeS die ik kon vinden is dat de remschijven voor nogal versleten zijn, als ik een groffe schatting mag maken: 1 mm dunner op de schijf als bij het hart van de schijf.

Dan vraag ik mij af: Kan dat na 30.000 km (of eigenlijk: is dat aannemelijk?). Zijn daar logische verklaringen voor, of is er iemand aan het rommelen geweest met de kilometerstanden (gaat dat makkelijk?). Zijn er specefieke Punten waar ik op zou moeten letten die mij kunnen vertellen dFat de motor meer gelopen heeft dan de teller aangeeft? En als er verder nog iemand aankooptips heeft.....


Ik hoOp dat iemand mijn vragen kan/wil beantwoorden.


Michiel

(ten eerste je hebt veel typfouten, heb even aangeduidt waar ;) )
ten tweede; mijn schijfremmen zijn ook op die manier versleten.. maar dat kan volgens mij wel, ik heb nu 38.000 + erop staan. en nog geen last van remmen
 
Let efen op blouwe pluimen uut de uidlaat........het kunne freselijke oliesuiperds zijn (bij voorbaat wil ik me excuseren voor de door mij gemaakte typefouten) :)
:}

Als je zeker wilt zijn hoever de schijven versleten zijn moet je de dikte meten en even bij een motorzaak informeren wat de minimale dikte mag zijn. Let wel op dat ze het effe opzoeken en niet zomaar wat 'uit het hoofd' zeggen. Een of beide schijven kunnen ook nog krom zijn (kwaaltje van dit model). Schijven kosten 203 EUR/stuk (origineel) en je moet ze beiden vervangen.
Olieverbruik is idd een beruchte kwaal van deze motoren en niet goedkoop te verhelpen.

Oh ja, die slijtage van de schijven lijkt me normaal met die km-stand. Wat moet 'ie kosten trouwens?
 
De motor moet 3000 kosten. Ik was al ge-attendeerd op mogelijk olieverbruik van dit type. Volgens de eigenaar verbruikt ie niets (goh, dat zeggen ALLE eigenaren die er 1 te koop hebben staan weet ik inmiddels). Geen blauwe rook te zien, geen zwarte meuk op mijn hand als ik hem achter de uitlaat hou (een betere manier om olieverbruik na te gaan ken ik verder niet).

Volgens solomoto in tiel zijn nieuwe -immitatie schijfen 184 excl. btw, volgens Bos motoren in Culemborg 150 incl. btw???

Zit er (een groot/merkbaar) verschil tussen immitatie (ik neem aan dat daar een keurmerk voor is) en origineel?
 
De motor moet 3000 kosten. Ik was al ge-attendeerd op mogelijk olieverbruik van dit type. Volgens de eigenaar verbruikt ie niets (goh, dat zeggen ALLE eigenaren die er 1 te koop hebben staan weet ik inmiddels). Geen blauwe rook te zien, geen zwarte meuk op mijn hand als ik hem achter de uitlaat hou (een betere manier om olieverbruik na te gaan ken ik verder niet).

Volgens solomoto in tiel zijn nieuwe -immitatie schijfen 184 excl. btw, volgens Bos motoren in Culemborg 150 incl. btw???

Zit er (een groot/merkbaar) verschil tussen immitatie (ik neem aan dat daar een keurmerk voor is) en origineel?
Prijs is op zich wel ok. Als je het olieverbruik op die manier wilt controleren moet je wel flink gas geven met een warme motor. De prijs van niet originele schijven varieert per merk dus zolang je het merk (van de schijven) niet weet kan je moeilijk vergelijken. Sommige vervangingsmerken zijn beter/duurder (Brembo, Braking, Behringer) en sommige vergelijkbaar zoals Lucas bijv. Welk merk zijn die imi schijven van Bos?

Maar nogmaals: volgens mij heb je helemaal geen nieuwe schijven nodig.
 
Een aantal zaken die erop kunnen wijzen dat de motor meer gelopen heeft dan de teller doet geloven:

- speling voetsteuntjes, rempedaal en schakelpook
- slijtage rubbere delen zoals rubber van schakelpook, handvatten, enz
- speling koppelingshendel en remhandel
- 'slijtage' hielbeschermers

maar ik denk dat met 30k op de klok je schijven al wel een aardig eindje afgesleten kunnen zijn, dus dat het hele verhaal wel klopt.
 
hmmmm heb vanavond nog wat biedingen gedaan op andere YZF 750's, krijg ik er van 1 meteen een mail terug. overgespoten 750R uit 93, 42.000 op de teller vond mijn bod van 2400 wel aanvaardbaar. Bij mijn vraag over het olieverbruik: "alleen ietsje tijdens circuitdagen" Er zit ook een andere nokkenas in.

Beter om die maar te laten staan vanwege een te hoogf 'afragrisico'?
 
hmmmm heb vanavond nog wat biedingen gedaan op andere YZF 750's, krijg ik er van 1 meteen een mail terug. overgespoten 750R uit 93, 42.000 op de teller vond mijn bod van 2400 wel aanvaardbaar. Bij mijn vraag over het olieverbruik: "alleen ietsje tijdens circuitdagen" Er zit ook een andere nokkenas in.

Beter om die maar te laten staan vanwege een te hoogf 'afragrisico'?

Of dat zo is durf ik niet te zeggen maar zou persoonlijk verder kijken, zijn er namelijk genoeg van. De woorden: overgespoten, circuit, olieverbruik en andere nokkenas zouden mij meer zorgen opleveren dan geruststelling :)
 
ik heb 'm nu (die ene met die'versleten remschijven') Ik heb het in mijn herinneringen toch wat aangedikt, is lang geen ilimeter, ik zal het eens gaan opmeten en navragen (niemad hier die de toelranties zo kan opzoeken?)
 
Heb je een WP handboek / technische manual. De nieuwe en minimale schijfdikte staan daarin gespecificeerd. Dan heb je een idee hoeveel je nog te gaan hebt.
 
Laatst bewerkt:
(ten eerste je hebt veel typfouten, heb even aangeduidt waar ;) )
ten tweede; mijn schijfremmen zijn ook op die manier versleten.. maar dat kan volgens mij wel, ik heb nu 38.000 + erop staan. en nog geen last van remmen

Ontzettende wijsneus, als je de taalpurist wilt uithangen: Oké. Maar weet dan alstublieft wel hoe je 'specifiek' schrijft.

Groeten BGL, die het niet kon laten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan