Remschijven gecontroleerd, vraagje over tolerantie

Franko P

MF veteraan
5 mrt 2007
2.177
40
Techneuten,

De laatste tijd valt het me op dat bij wat harder afremmen ik last krijg van trillingen in het stuur. Aangezien dit niet de bedoeling kan zijn ben ik op onderzoek uitgegaan waar dit aan kan liggen.

Dus, zojuist eens mijn motor omhoog gezet en een meetklok op de schijf gezet. Gelijk viel me op dat ik deze bijna 2 mm axiaal kan bewegen.
Ook radiaal kan ik de schijf wat van de ringen waarmee deze verbonden zit met het binnenwerk verplaatsen. Ongeveer 1 mm.

Verder, met het voorwiel op de grond kan ik de schijf met de rijrichting mee, danwel tegen de rijrichting in bewegen, ook dit is ongeveer een millimeter of 2 in totaal.

De minimale dikte van de schijf mag 4mm zijn, ik heb deze met een schroefmaat gecontroleerd en is overal 4.5mm dus ze zijn wat dikte betreft iig niet op.
De motor heeft 11.000 km gelopen, ik mag aannemen dat dit dus de eerste schijven nog zijn.

Ben aan het zoeken gegaan naar informatie over mn motor, maar nergens staat er een tolerantie omschreven.
Het enige wat ik kan vinden is dat het zwevende schijven moeten zijn.

Maar hoeveel mogen ze zweven dan? Iemand die mij hier meer over kan vertellen?
Het betreft hier een Aprillia Shiver uit 2008.
 
Laatst bewerkt:
Zwevende schijven mogen voor je gevoel best wel wat speling hebben, daar zou ik me niet teveel druk om maken. Wat ik eerder denk ik dat je schijven gewoon krom zijn. Schijven vervangen is de enige remedie.
 
Remblokjes zijn zo goed als nieuw, die zijn door de vorige eigenaar (heb deze motor nu een maand of 3 denk ik) nog vervangen. Remolie ziet er nog mooi helder uit, deze wil ik dit najaar sowieso al verversen maar het lijkt me dat slechte remolie niet trillingen veroorzaakt.

Kromme schijven, dat zou wel een logische verklaring zijn. Heb de beschikking over een 3d meetmachine, ik zou de schijven kunnen demonteren en deze op die machine eens kunnen meten. Maar een vlakheid meten lijkt me niet echt heel slim, aangezien ik dan ook de eventuele slijtage tussen binnen en buitenkant schijf meeneem, met als gevolg een onbetrouwbare meting.

Enig idee hoe ik deze zou kunnen controleren?
 
Heb hetzelfde gehad bij mijn Caponord, bij ong. 13.000km op de teller trillingen bij het afremmen, hoe hoger de snelheid en de remkracht, hoe sterker de trillingen. Verdraaien vd schijven tov de naaf zorgde voor een beetje beterschap, maar helaas slechts voor korte tijd.
Een paar duizend km verder daverde heel de voorkant vd motor als ik al naar de voorste remmen durfde kijken,... :')

Maar door de zure (en dure) appel heen gebeten en nieuwe schijven en blokjes gemonteerd waarna het probleem was opgelost. Ipv de originele Brembo schijven heb ik toen Braking wave-schijven gemonteerd, deze zitten er ondertussen al bijna 22.000km tot alle tevredenheid onder.

Omdat het motto 'less is more' aan mij niet is besteed, heb ik kort na het vervangen vd schijven dmv adapters 4-pots/4-pads Brembo klauwen gemonteerd, dat remt dus wel heel erg lekker! *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan