Remschijven los halen

Sappie

Die hard MF'er
29 jun 2008
564
0
Amsterdam
Ik heb de zoekfunctie al gebruik, maar kon niet echt iets nuttigs vinden.

Ik wil de remschijf van mijn motor los halen, maar krijg dit met geen mogelijkheid voor elkaar -O- . De bouten zitten gewoon té vast. Hoe ga ik dit doen, ik dacht zelf de brander er op omdat de bouten waarschijnlijk vast zitten met locktight, maar dan gaan de bouten ook weer uitzetten en zitten ze nog vaster :( .

Dussss, wat moet ik doen, brander er op en het toch maar proberen, of is er nog een andere optie?
 
Verder; beetje kruipolie (voorzichtig! niet op de schijf!). En tikkend losdraaien helpt ook (bout laten schrikken).
Waarom niet op de schijf ? Die gaat er toch af, je kunt de remschijf gewoon schoonmaken met ontvetter, remmenreiniger, sopje etc.....Daarna is ie gewoon schoon hoor !
 
ik heb voor het losmaken van mijn schijven een lange imbus gebruikt en 1 meter koperen waterleiding

imbus erin en de waterleiding over de imbussleutel op deze manier kun je gedoseerd krachtzetten

als je teveel kracht zet en de imbus gaat niet los scheurt de buis
wel zorgen dat de imbus sleutel goed zit anders glij je er overheen
 
Laatst bewerkt:
Gebruik je een gewone steeksleutel of een dop+ratel?

Mijn ervaring is dat je een hoop bouten niet los krijgt met een gewone steeksleutel, maar wel met een goede dop en een flinke ratel erop. Of beter: een flinke momentsleutel of iets anders met een serieus lange arm.

Verder; beetje kruipolie (voorzichtig! niet op de schijf!). En tikkend losdraaien helpt ook (bout laten schrikken).

Ik zou geen brander erop zetten. Het laatste wat je wil is dat je remschijf kromt trekt..
Ok, zal niet heel snel gebeuren, maar remschijven zijn mij net ff te duur voor zo'n geintje.

Een momentsleutel zou ik niet gebruiken. Dit is een precisie meetinstrument welke gekalibreerd is (als je een goede hebt tenminste). Daar moet je geen lompe (ongekwantificeerde) kracht mee gaan zetten.

Een ratel is ook niet bedoeld voor het losbreken en (het flink) aandraaien van bouten. Daar kun je het beste een flink verlengstuk met adapter voor gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Had dit probleem ook ns. Had toen de velg weggebracht en laten doen, ben heel blij met die keuze aangezien die 10 euro mij heel wat frustratie heeft bespaard, denk aan dolgedraaide bouten etc.
 
Probleem wordt veroorzaakt door de Loctite.
Heel simpel: ff warmstoken (hoeft zeker niet roodgloeiend, kan ook met een verfbrander) waardoor de Loctite z'n zegel breekt. Daarna haal je ze zo los.
 
Terug
Bovenaan Onderaan