Remschijven + regen = glijden?

jkoehorst

MF veteraan
5 dec 2001
6.667
2
Hengelo (ov.)
Hallo allemaal,

Ik heb een nogal gevaarlijk probleem met de voorrem van mijn suzuki GS550 ('79). Na een lange tijd in de regen te hebben gereden (>15min.) werkt de voorrem niet meer. Door zo'n 5 sec. hard aan de rem te trekken is de remwerking weer terug. Het lijkt wel alsof de schijven eerst droog of warm moeten worden voordat ze werken. Ik kan zo hard aan de rem trekken dat op een droog wegdek de voorband zou blokkeren maar met nattigheid gebeurt er dus praktisch niets!

Het probleem deed zich dus ook voor na een lange snelwegrit door de regen.

Heeft iemand enig idee hoe je dit kunt voorkomen of waar het door komt? Nu rem ik af en toe om de schijf droog te houden maar als ik dat een keer vergeet zit ik dus met 120km/u alleen maar met een remtrommeltje achter B| .

Alvast bedankt.

PS: Ik heb geen idee waar mijn blokjes of schijven van gemaakt zijn. Er zitten 2 dichte schijven voorop en ze roesten niet als ze nat buiten staan (deden de vorige wel, RVS?).
 
probeer eens je remschijven te ontvetten? met thinner of remmenreiniger. tevens kan je kijken of je remblokjes niet verglaasd zijn. dit kan gebeuren met nieuwe remblokken en schijven als deze niet netjes in geremd zijn.
 
probeer eens je remschijven te ontvetten? met thinner of remmenreiniger. tevens kan je kijken of je remblokjes niet verglaasd zijn. dit kan gebeuren met nieuwe remblokken en schijven als deze niet netjes in geremd zijn.

Er zitten nu zo'n 1000km nu blokjes op, maar hoe moet je die dingen inremmen dan?
Ik zal ze nu in elk geval eens loshalen ter controle.

Schoonmaken heb ik met de vorige blokjes ook nooit gedaan. Zelfs na een lekkage aan de vorkpoot heb ik alleen wat benzine gebruikt om de grootste hoeveelheid olie van de blokjes af te krijgen en met een paar keer remmen was het weer 100%.
 
Verglazing is de "verbranding" van je blokjes dit kan je in sommige gevallen zien als er al stukjes afgebroken zijn. ze zijn dan te hard geworden en verliezen hun eigenschappen. ik stel toch voor dat je de boel eens grondig ontvet en dan niet met benzine maar met een echte ontvetter of thinner. kost weinig en misschien heb je suc6. Anders ff blokjes los halen en naar een moterzaak gaan een beetje monteur kan zien of ze verbrand zijn.
 
dichte schijven...
tegenwoordig zitten er gaatjes of groven in, is dat nou om ze te koelen of water af te voeren? of beide :P

ik lul maar wat

idd beide.
Door de gaatjes is er meer contact met de buitenlucht en heeft het metaal meer kans af te koelen.
EN
Op het moment dat je remt met een natte schijf ontstaat er een filmlaagje water tussen de schijf en de klauw. Deze film wordt door de gaatje "weggedrukt".
 
Ik kan me jouw probleem nog levendig herinneren van vroeger. Ik had er -in de tijd dat brikken nog geen brikken maar moderne motoren waren- ook last van.
Zoals terecht al is opgemerkt heeft de perforatie in de schijven naast gewichtsbesparing ook de functie om de waterfilm die zich bij het rijden onder natte omstandigheden manifesteert door de openingen weg te persen. Ik deed toen hetzelfde als jij : om de zoveel tijd even de rem inknijpen om de waterfilm te verwijderen. Je merkt het ook, in eerste instantie gebeurt er niets (omdat de blokken aquapalaneren) en dan, als de film weg is, bijten ze weer.
 
Laatst bewerkt:
Mijn schijven zijn ook dicht, en bij mij doen de schijven de eerste seconde ook niet veel als het regent. Daarna wel.

Dat het bij jou zo lang duurt moet wel ergens anders aan liggen
 
Hallo allemaal,

Ik heb een nogal gevaarlijk probleem met mijn suzuki GS550 ('79).

Tsja: da's logisch :P

Ne effe zonder gekkigheid: dit is het bekende probleem met RVS schijven en remmerij uit de seventies.
Wel vreemd dat je er nu pas wat van verneemt, zolang jij al met brikkies rondtuft....?
Perforatie helpt heel veel, alleen zijn die dikke schijven vaak lastig te boren.
 
...
Tsja: da's logisch :P

Ne effe zonder gekkigheid: dit is het bekende probleem met RVS schijven en remmerij uit de seventies.
Wel vreemd dat je er nu pas wat van verneemt, zolang jij al met brikkies rondtuft....?
Perforatie helpt heel veel, alleen zijn die dikke schijven vaak lastig te boren.

Deze set schijven zit er nu een half jaar op, daarvoor had ik andere die vrij snel bruin werden van de roest. Dus dat was waarschijnlijk een ander materiaal en ik denk dat die er dus beter tegen bestand waren.

Perforatie wil ik nog niet aan beginnen i.v.m. de balancering, ik heb gehoord dat het vrij makkelijk mis kan gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me jouw probleem nog levendig herinneren van vroeger. Ik had er -in de tijd dat brikken nog geen brikken maar moderne motoren waren- ook last van.
Zoals terecht al is opgemerkt heeft de perforatie in de schijven naast gewichtsbesparing ook de functie om de waterfilm die zich bij het rijden onder natte omstandigheden manifesteert door de openingen weg te persen. Ik deed toen hetzelfde als jij : om de zoveel tijd even de rem inknijpen om de waterfilm te verwijderen. Je merkt het ook, in eerste instantie gebeurt er niets (omdat de blokken aquapalaneren) en dan, als de film weg is, bijten ze weer.

Bedankt, dit is dus wel normaal.

Niet duf over de snelweg rijden is dus het advies en regelmatig die rem even aantikken. Het is in elk geval best schrikken als je op een snelwegafrit met volle kracht remt en er gebeurt niets.
 
Deze set schijven zit er nu een half jaar op, daarvoor had ik andere die vrij snel bruin werden van de roest. Dus dat was waarschijnlijk een ander materiaal en ik denk dat die er dus beter tegen bestand waren.

Perforatie wil ik nog niet aan beginnen i.v.m. de balancering, ik heb gehoord dat het vrij makkelijk mis kan gaan.

Roest op de schijf zelf bedoel je ? Ja, wat is beter dan roest om een goeie rem te garanderen ? Wat betreft de perforatie hoef je je geen zorgen te maken. De diameter van de schijf is niet zo groot dat die impact heeft op de wielbalans ... Denk dat je meer kans maakt door het gewicht van een nagel in de buitendiameter van je band uit balans te geraken dan door 'op het oog symmetrisch' geboorde gaatjes op je remschijf.
Nemen dus die verrukte boormachine en maal er een paar mg. aan af ;) Zorg enkel dat de randjes degelijk zijn afgeveild en je geen bramen meer hebt die je je kop kunnen kosten 8-)
 
Deze set schijven zit er nu een half jaar op, daarvoor had ik andere die vrij snel bruin werden van de roest. Dus dat was waarschijnlijk een ander materiaal en ik denk dat die er dus beter tegen bestand waren.

Perforatie wil ik nog niet aan beginnen i.v.m. de balancering, ik heb gehoord dat het vrij makkelijk mis kan gaan.

de schijven op me ouwe gs750 roeste ook niet
ze remde ook niet btw.
kan best wel dat het materiaal van de schijven een lagere wrijvings weerstand hebben
wat dat betreft ben je beter uit met roestige schijven ( ooit een setje pvm's gezien na een nachie buiten in de regen ? )
 
Waren die roestende schijven soms van gietijzer, want dan remmen ze veel beter dan rvs remschijven. Ik heb hetzelfde probleem met m'n cb 550, ook die remt de eerste keer totaal niet. Je zou moeten proberen om weer aan gietijzeren schijven te komen. Het opboren schijnt inderdaad wat te helpen voor de waterafvoer, maar het gebrek aan frictie van rvs blijft. Je zou het probleem ook op kunnen lossen door andere (lees betere) remtangen te monteren en een zwaardere pomp, maar dan ben je wel aardig aan het veranderen
 
Zoals al geopperd heeft RVS een lagere wrijvingcoëfficient met remblokken dan bijvoorbeeld gietijzer (dus de remwerking is minder).
Dit probleem werd in de seventies al onderkend,vandaar ook dat veel late-seventies van europese en Japse makelij van gietijzeren schijven werden voorzien.
Zie Guzzi,Duc's en vele and'ren.
Het nadeel van gietijzer (en dus het voordeel van RVS) is dat de schijven roesten,ook al heb je de fiets slechts drie dagen niet gebruikt....
Bij de eerste remhandeling poets je de schijven wel weer schoon.

Het feit dat met regen de remwerking nog minder is heeft niets met de wrijvingscoëfficient te maken,maar met het feit dat de meeste seventies-schijven niet geperforeerd zijn....het water kan dus nergens heen worden geperst en er ontstaat een vloeistoffilm op de schijven die de wrijving drastisch vermindert. :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan