Remschijven + regen = glijden?

jkoehorst

MF veteraan
5 dec 2001
6.667
2
Hengelo (ov.)
Hallo allemaal,

Ik heb een nogal gevaarlijk probleem met de voorrem van mijn suzuki GS550 ('79). Na een lange tijd in de regen te hebben gereden (>15min.) werkt de voorrem niet meer. Door zo'n 5 sec. hard aan de rem te trekken is de remwerking weer terug. Het lijkt wel alsof de schijven eerst droog of warm moeten worden voordat ze werken. Ik kan zo hard aan de rem trekken dat op een droog wegdek de voorband zou blokkeren maar met nattigheid gebeurt er dus praktisch niets!

Het probleem deed zich dus ook voor na een lange snelwegrit door de regen.

Heeft iemand enig idee hoe je dit kunt voorkomen of waar het door komt? Nu rem ik af en toe om de schijf droog te houden maar als ik dat een keer vergeet zit ik dus met 120km/u alleen maar met een remtrommeltje achter B| .

Alvast bedankt.

PS: Ik heb geen idee waar mijn blokjes of schijven van gemaakt zijn. Er zitten 2 dichte schijven voorop en ze roesten niet als ze nat buiten staan (deden de vorige wel, RVS?).
 
Waren die roestende schijven soms van gietijzer, want dan remmen ze veel beter dan rvs remschijven. Ik heb hetzelfde probleem met m'n cb 550, ook die remt de eerste keer totaal niet. Je zou moeten proberen om weer aan gietijzeren schijven te komen. Het opboren schijnt inderdaad wat te helpen voor de waterafvoer, maar het gebrek aan frictie van rvs blijft. Je zou het probleem ook op kunnen lossen door andere (lees betere) remtangen te monteren en een zwaardere pomp, maar dan ben je wel aardig aan het veranderen

Misschien dan toch maar eens bij de sloop kijken. Ik had het voorwiel gewisseld omdat er een te grote hoogteslag in zat. Maar nu ben ik dus ook die gietijzeren schijven kwijt.
En die roesten idd met 1 nacht buiten staan, een lichte bruine waas. Maar het word nooit meer dan dat.
 
Vanmiddag het spul uit elkaar gehaald en ik ben niet blij B| .
Ik dacht dat RVS hard was maar schijnbaar zijn mijn remblokjes harder. Beide schijven vertonen over het volledige oppervlak lichte krassen (bijna niet voelbaar) terwijl ze dus met de vorige blokken altijd mooi vlak waren. De blokjes zelf zien er als nieuw uit op een paar duidelijke beschadigingen in het oppervlak na.

full
 
Deze blokjes zitten er nu 4Mm op. Toen ik ze kocht kreeg ik 2 verschillende set's mee, bruine en zwarte. Leek me niet helemaal pluis, dus de bruine heb ik gewisseld zodat ik 4 zwarte blokjes had.

Huidige blokjes (dit is de meest beschadigde van de 4, rest ziet er uit als nieuw):
full


Deze blokjes heb ik schoon gemaakt met een staalborstel. Het stof ging er mooi af maar ik kreeg er nog geen krasje op, zijn ze dan verglaasd?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk: bij niet-noodstop POMPEND remmen maar het lichte spul, brommers en brom-auto'tje dat ik gewend ben is misschien onvoldoende vergelijkbaar. In ieder geval heb ik dit aangehouden zolang als ik mij kan herinneren, het zit ingebouwd in mijn rijstijl en zowel met trommel- als schijfremmen doe ik langer dan gemiddeld.
 
Beide schijven vertonen over het volledige oppervlak lichte krassen (bijna niet voelbaar) terwijl ze dus met de vorige blokken altijd mooi vlak waren.

Wees blij: door die krassen heb je nu een groter oppervlak,dus iets meer remwerking ;)
Die krassen komen meestal van straatvuil dat tussen blokken en schijf komt te zitten, niet van de blokkken zelf...
Je kunt ze eventueel met een lamellenschijfje weer opfrissen,wel draaiende bewegingen maken i.v.m. gelijkmatig schuren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan