Remschijven te dun?

Somberaz

MF'er
1 jun 2005
151
0
Denhaag
Hoi

ik heb 1.5 mnd terug bij een dealer een ZX-6R uit '01 gekocht.
Nou viel het me op dat de remschijven Voor zo versleten waren.
Meten is weten dus.. >> 4.1mm en 4.1mm |(
En volgens mn manual moet het minimaal 4.5 mm zijn.
Okay, versleten dus. ;(


Maar: ik kan toch nooit in 1.5 maand tijd .4mm remschijf opremmen?
'k heb pas mn rijbewijs dus aan de rijstijl ligt het niet.
dealer heeft me gewoon met zwaar versleten remschijven de weg opgestuurd?! |(

of valt het allemaal wel mee?
'k had al in de planning om zaterdag ff langs die dealer te rijden.
kortom:
niet zeiken en nieuwe schijven monteren, of ff een babbeltje met die man maken?


alvast bedank!!
tijn
 
Laatst bewerkt:
Ach, wat is het probleem? Hij breekt echt niet zomaar hoor. Kan misschien wel tot 2mm :]

Is puur voor de warmte-afvoer. Op die 4.5mm zit een heeeeele ruime marge, de fabrikant wilt zich natuurlijk indekken.
 
Van die marge klopt wel ja, maar toch...
Als je die motor net gekocht hebt, mag je er van uit gaan dat er goede schijven op zitten.

Trouwens, het staat op de schijf wat de minimale dikte mag zijn.
Even zoeken dus.

En dan naar de dealer toe en het verhaal netjes voorleggen.
Boos worden heeft geen zin. Bereik je niets mee.

Succes!
 
Zitten misschien gesinterde remblokken in? had ik ook een keer, blokken sleten amper, schijf des te harder (in ongeveer 15.000 km, vond die rode remstof al zo vreemd al die tijd maar dacht dat dat van de blokken was :X voor mij alleen nog maar originele blokken...)
 
Gewoon mee terug gaan. Zeker voor een dealer is het not done om een fiets met versleten remschijven mee te geven. Kan zijn dat het hem (of z'n personeel) net even is ontgaan. Maar de bereidheid om je (grotendeels) tegemoet te komen zou er zeker moeten zijn :Y .
 
uuuh, race blokken -schijven?
volgens mij gewoon kawa standaard.
rest van de motor is ook nog standaard.
(knippers, uitlaat enz)

dus... ??
'k ga wel ff een praatje maken..
50/50 lijkt me een hele mooie deal voor een stel nieuwe schijfjes.
Als dat voorwiel er toch af moet, mag hij me ook een nieuwe voorband aansmeren.
en bovendien zat ik te denken aan stalen remleidingen.
die rubberen hebben toch ook hun beste tijd gehad.
niet?

misschien remrevisie, of is dat overdreven en afhankelijk van de staat?


okay, groetjes, tijn
 
Laatst bewerkt:
NOG een leuke iets:

die schijven slijten in het midden natuurlijk wel, maar er blijft wel zo'n randje staan op de schijf, waar de blokken niet raken.
Nou heb ik dat niet opgemeten, maar ik gok; dat als je een beetje snel die schijven opmeet, en je meet dus die rand, dat je dus wel 5.5 mm meet.

smurft ieredereen het nog?

groeten
 
NOG een leuke iets:

die schijven slijten in het midden natuurlijk wel, maar er blijft wel zo'n randje staan op de schijf, waar de blokken niet raken.
Nou heb ik dat niet opgemeten, maar ik gok; dat als je een beetje snel die schijven opmeet, en je meet dus die rand, dat je dus wel 5.5 mm meet.

smurft ieredereen het nog?

groeten

Als je op die manier remschijven opmeet dan heb je er dus echt geen kaas van gegeten hé.
:N
 
Als je op die manier remschijven opmeet dan heb je er dus echt geen kaas van gegeten hé.
:N
misschien lust tie geen kaas :+

maar volgens mij heb je gelijk.
je kunt echt goed zien dat er flink wat van die schijf gesleten is.
ik heb een gewone mituyo schuifmaat, en ik heb de opstaande rand vermeden,
maar er zal best nog wel een NOG dunner puntje zijn?.

verder begrijp ik dat het meer temp. dan krachten een rol spelen in dunne schijven.

verder speelt hierzo een klein cash-flow probleempje, dus beetje korting ofzo?..
misschien ook maar die stalen leidinkjes ff laten zitten.
binnekort komt er ook een grote beurt aan.. ;(

sja, daar werk je voor... :]
 
Laatst bewerkt:
De remschijven kunne wel wat dunner, zeker met een niet zo sportieve rijstijl.
Zonder berekeningen etc denk ik dat de schijven tot 3,8 mm mee kunnen maar dan moeten ze ook echt vervangen worden.

Sorry hoor, maar het is totaal niet interessant wat voor rijstijl iemand heeft.
Het gaat juist om de "oh-holy-fock-situaties", zoals vanuit een brave 120km/u naar nul in no time.

Gewaagd hoor: zomaar iets uit je duim zuigen over remmen terwijl een ander ermee rijdt B|
 
Ik gok zelf op 3,75mm gezien de omgevingstemperatuur.


wat een gelul zeg allemaal zeg, die afkeurmaten zijn er echt niet voor niks, gewoon naar de dealer gaan en vragen hoe ze dit gaan oplossen.
 
Sorry hoor, maar het is totaal niet interessant wat voor rijstijl iemand heeft.
Het gaat juist om de "oh-holy-fock-situaties", zoals vanuit een brave 120km/u naar nul in no time.

Gewaagd hoor: zomaar iets uit je duim zuigen over remmen terwijl een ander ermee rijdt B|

Ik rij zelf ook met (achter 4 mm) zelfs blokkerend remmen gaat uitstekend, o.k. de achterrem is niet zo zwaar belast als de voorrem maar daar heb (ik) er twee van.
 
Ik rij zelf ook met (achter 4 mm) zelfs blokkerend remmen gaat uitstekend, o.k. de achterrem is niet zo zwaar belast als de voorrem maar daar heb (ik) er twee van.

oooohh, dus omdat jouw achterrem wat dunner is, maar wel binnen de toleranties, vind jij het wel een goed advies om iemand anders met te dunne schijfen te laten rijden?

zal wel rekenmachine logica zijn
 
Ik rij zelf ook met (achter 4 mm) zelfs blokkerend remmen gaat uitstekend, o.k. de achterrem is niet zo zwaar belast als de voorrem maar daar heb (ik) er twee van.
moet zeggen dat dit een beetje vreemd klinkt, als jouw tollerantie voor je achterremschijven 3.8mm is en je hebt er nog 4mm opzitten is dat idd geen probleem, zelfs al zijn ze origineel 1 meter dik, is de tolerantie 4.1mm en zit je nu op 4mm heb je kans dat je schijven door bijv de hitte bij het rijden kromgaan zonder dat je er iets vreemds mee doet tevens het risico dat een schijf te heet word en daardoor NIET meer remt bij een (nood)stop lijkt me geen leuk vooruitzicht. Ik snap daarom ook waarom de TS hier even mee langs de dealer gaat.


Gewoon netjes er over praten van hee hoeveel slijten remschijven per duizend km ongeveer? ook ff andere garages van te voren bellen met deze vraag, krijg je een ENORM hoog antwoord van deze garage tegenover de rest weet je meteen dat ze wisten dat je schijven er zo slecht aan toe waren en proberen ze je zo de schuld in de schoenen te schuiven, zoek dan alvast rechtsbijstand maar in ieder geval een andere garage. Maar probeer alsnog (eventueel met rechtsbijstand) goede schijven te krijgen (hoeven geen nieuwe te zijn maar 2ehandsjes die recht zijn en binnen de tolerantie zitten ook accepteren)
 
oooohh, dus omdat jouw achterrem wat dunner is, maar wel binnen de toleranties, vind jij het wel een goed advies om iemand anders met te dunne schijfen te laten rijden?

zal wel rekenmachine logica zijn

De dealer wilde hem vervangen omdat de schijf enkele tienden onder de dikte was die de fabriek voorschrijft, ik heb hem gezegd dat niet te doen.
Nu zijn we weer een klein jaartje verder en staat er weer zo'n 12.000 op de teller erbij. En er is toch weer stevig geremd in het afgelopen jaar.

De logica die erachter zit is dat dealers alles willen vervangen als het maar enigzins naar slijtage ruikt. Dat is ook logisch want zij willen dat er absoluut niet naar hun gewezen word als er echt iets aan de hand is. Bovendien spekt dat hun kas ook.
Remschijven zijn bovendien zwaar overgedemensioneerd.

Maar kijk eens in het boekje van je eigen motor. Wat heb je nu letterlijk laten doen, op tijd dus binnen de afgelegde km , wat er in het boekje geadviseerd wordt?

De toleranties zijn 4,2 mm.
 
Ik neem aan dat je mij bedoelt?

ik laat het niet doen, ik doe het zelf, maar sinds ik deze motor heb zijn het oliefilter, olie, luchtfilter, remkabels, remblokken, remvloeistof en bougies vervangen , op de voorgeschreven km standen. Remschijven komen nog niet in e buurt van de afkeurmaat, dus daar kan ik nog een tijdje mee rijden, komen ze op de dikte waarop er voorgeschreven staat dat ze vervangen moeten worden gaan ze eraf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan