Remschijven vervangen bij een afleverbeurt?

Da's een mening, iedere handelaar kan net zo'n tegen site schrijven. Het is wel een handige handleiding als je een motor voor de koop wil inspecteren.

On topic, je koopt de motor in de staat zoals je hem ziet staan. Als je achteraf gebreken constateert kan je daarover gaan praten maar je hebt geen garanties. Net als die afleverbeurt, als je niets op papier zet kan het alle kanten op gaan. Olie peilen en banden pompen is wel minimaal wat je mag verwachten.
Precies,
En als de verkopende partij zegt dat de schijf nog prima in orde is en binnen de toleranties valt heb je geen poot om op te staan.
Blijkbaar zijn er dus geen fabriekstoleranties mbt ribbels?

Hoe e.e.a. in de autotechniek is vraag ik mij ook af?
Is het niet zo dat de minimale dikte gemeten wordt en zolang de remvertraging binnen de apk norm valt het allemaal prima in orde is?
 
Eerlijk gezegd zou ik niet 1 motorzaak of handelaar vertrouwen op hun mooie verhaaltjes,en alles zelf goed nakijken of
laten doen door bijvoorbeeld van Lent.Er zitten wel echt goeie tussen,maar veel te veel sjoemelaars.
 
Eerlijk gezegd zou ik niet 1 motorzaak of handelaar vertrouwen op hun mooie verhaaltjes,en alles zelf goed nakijken of
laten doen door bijvoorbeeld van Lent.
Ze willen allemaal zoveel mogelijk verdienen op een motor.
(dus met zo min mogelijk onkosten de verkoop doen slagen)
Hoe meer ze het grijs naar het wit lullen des te meer ze overhouden.

(Verhalen over onkosten van kosten pand etc aub achterwege laten)
 
Hoe e.e.a. in de autotechniek is vraag ik mij ook af?
Is het niet zo dat de minimale dikte gemeten wordt en zolang de remvertraging binnen de apk norm valt het allemaal prima in orde is?
Ze kijken bij de APK ook naar roest op de schijven, daar is ook een norm voor. Ik heb ze nog nooit zien meten, daar kan je meestal niet bij zonder demonteren en verschilt per auto.
 
Ze kijken bij de APK ook naar roest op de schijven, daar is ook een norm voor. Ik heb ze nog nooit zien meten, daar kan je meestal niet bij zonder demonteren en verschilt per auto.
Nou ik wel,bij mijn voorlaatste APK moesten er toch echt nieuwe schijven op vanwege slijtage.
Maar ook bij de APK word er soms dingen niet goed volgens de regels gedaan,ik heb meegemaakt dat een auto
die net was goedgekeurd en onderweg naar huis een draagarm afbrak die doorgeroest was.
En zo kan ik nog veel meer verhalen over niet goed uitgevoerde APK keuringen vertellen,zelfs 1 over een RDW inspecteur die
met zijn eigen wagen door de politie van de weg is gehaald en die vol technische gebreken zat,deze man is daarvoor door
de RDW ontslagen,het mooie was dat deze knurft onder de garage bedrijven bekent stond als zeer streng.
 
Laatst bewerkt:
Slijtage en groeven van de remschijven is een aspect van de motorfiets wat goed van buitenaf zichtbaar is.
Wettelijk gezien heb je geen poot om op te staan als je daar na een mondeling of schriftelijk akkoord nog over gaat beginnen. Het is geen verborgen gebrek, en het is ook niet iets dat bij een afleverbeurt gedaan wordt.
Maar als jullie om tafel gaan zitten met de verkopende partij is daar vaak wel een middenweg in te vinden, net zoals Zot ook al schreef.

Afgelopen week had ik hier een klant die 3 maanden geleden een Yamaha R1 bij een middelgrote handelaar had gekocht.
Motor zou zijn afgeleverd met "een hele grote afleverbeurt".....
Maar nu liep hij dus slecht.
Een kort onderzoek leerde mij dat 1 cilinder niet mee deed. Even verder zoeken deed mij vermoeden dat die "hele grote afleverbeurt" van 3 maanden geleden niet veel meer was dan banden oppompen en een oliebeurtje.
Luchtfilter was te smerig voor woorden, alle 4 de bougies (normale bougies, geen iridium) waren zwaar verroest en versleten (eentje vonkte niet eens meer). Remvloeistof leek meer op vette jus, de ketting stond slap en het wiel scheef, de koplamp kon als zoeklicht gebruikt worden en zo nog wat zaken.

Het is zo belangrijk om elkaar niet zomaar te vertrouwen in zaken, maar ook gewoon vooraf een specificatie vragen wat er gaat gebeuren, en achteraf een specificatie van wat er ook gedaan is. Dat voorkomt een hoop ellende en gedoe. Vertrouwen is goed, controle is nog beter.
 
Ja sommige kan je gerust op vertrouwen,zo zit er hier in de regio een klein motorzaakje,die zet zijn motoren altijd geheel
nagekeken in de showroom,standaard gaan er altijd nieuwe banden op die wat ouder zijn en bij hem zou ik zo een
motor kopen zonder het te hoeven controleren,maar dat is dan ook 1 van de weinigen,na jarenlang in de motorwereld gewerkt te hebben weet ik dat er
heel wat sjoemelaars tussen zit.
 
Nou ik wel,bij mijn voorlaatste APK moesten er toch echt nieuwe schijven op vanwege slijtage.
Maar ook bij de APK word er soms dingen niet goed volgens de regels gedaan,ik heb meegemaakt dat een auto
die net was goedgekeurd en onderweg naar huis een draagarm afbrak die doorgeroest was.
En zo kan ik nog veel meer verhalen over niet goed uitgevoerde APK keuringen vertellen,zelfs 1 over een RDW inspecteur die
met zijn eigen wagen door de politie van de weg is gehaald en die vol technische gebreken zat,deze man is daarvoor door
de RDW ontslagen,het mooie was dat deze knurft onder de garage bedrijven bekent stond als zeer streng.

Personenauto’s moeten zijn voorzien van een reminrichting waarvan de:

  1. onderdelen deugdelijk zijn bevestigd met de daarvoor bestemde bevestigings- en borgmiddelen. Indien er sprake is van corrosie is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3, van toepassing;
  2. onderdelen niet in ernstige mate door corrosie zijn aangetast. Indien er sprake is van corrosie aan de remleiding of remschijf is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikelen 53 en 54, van toepassing;
  3. onderdelen niet zijn beschadigd, gescheurd of gebroken;
  4. onderdelen geen inwendige of uitwendige lekkage vertonen, en
  5. remschijven geen dusdanige slijtage mogen vertonen dat er gevaar op breuk ontstaat.

Keurmeesters moeten ook wat verdienen, die interpreteren de regels wel eens wat ruim.
 
Over wat voor merk type motorfiets gaat het eigenlijk?
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Ik ben met een vriend bij een motor wezen kijken en hij heeft deze gekocht, dit was vlak voor sluitingstijd en op het moment dat we weggingen ben ik nog even bij de motor wezen kijken die op dat moment nog buiten stond. Ik constateerde dat de remschijven oneven/ribbelig zijn, wanneer je van binnenuit naar de buitenkant van de schijf gaat met je vingers dan voel je oneffenheden.

Nu krijgt de motor nog een afleverbeurt (remvloeistof was zwart, zwetende voorvorkkeering etc) maar kan hij ook beroep doen op de remschijven?
Hou er rekening mee dat de motorzaak zo goedkoop mogelijk uit wilt zijn......
 
IK zie de mankementen aan een motor al op 10 meter afstand. Daarom koop ik alleen nieuwe motoren.
 
@sjorrit : ik kan op een forum niet beoordelen hoe slecht de remschijven zijn. Als ik een spiksplinternieuwe motor koop (en dat doe eens in de anderhalf a twee jaar) en er 2 weken mee rij, dan heeft-ie pakweg 2000 km gereden en zijn er ook slijtagegroeven (loopsporen feitelijk) zicht- en voelbaar op de remschijven. Wat ertoe doet is hoe dik en vlak die schijven zijn t.o.v. de slijtagelimieten die de fabrikant opgeeft. Is dat gemeten?

Maar stel dat de schijven idd versleten zijn, dan kun je in dit stadium - koop reeds overeengekomen - alleen maar onderhandelen, en er het beste van hopen. De verkoper is tot niets verplicht, want dan had je het voorafgaand aan de koop moeten aangeven. Hoedanook, overleggen/onderhandelen met de verkoper doe je in een direct gesprek met die verkoper, gewoon even bellen dus, of langs gaan.
 
Laatst bewerkt:
Mensen kijken allemaal anders naar een motor. De een ziet een prachtig ding, de ander een verzameling rotte onderdelen, terwijl het dezelfde motor is.
Daarom moet een optimist altijd iemand meenemen om de motor te beoordelen.
 
Ze kijken bij de APK ook naar roest op de schijven, daar is ook een norm voor. Ik heb ze nog nooit zien meten, daar kan je meestal niet bij zonder demonteren en verschilt per auto.

Als ze twijfelen aan de dikte van een schijf zullen ze er echt wel een wiel afhalen, de kans op een steekproef van de RDW is altijd aanwezig.
 
Ik ben met een vriend bij een motor wezen kijken en hij heeft deze gekocht, dit was vlak voor sluitingstijd en op het moment dat we weggingen ben ik nog even bij de motor wezen kijken die op dat moment nog buiten stond. Ik constateerde dat de remschijven oneven/ribbelig zijn, wanneer je van binnenuit naar de buitenkant van de schijf gaat met je vingers dan voel je oneffenheden.

Nu krijgt de motor nog een afleverbeurt (remvloeistof was zwart, zwetende voorvorkkeering etc) maar kan hij ook beroep doen op de remschijven?
Dit is geen technische vraag, dus verplaatst :)

Nee, afleverbeurt is meestal niks. Als het al iets is, dan is het controle vd basis dingen, of wat 'kleine beurt genoemd wordt



Daarnaast is deze slijtage vrij normaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan