remschijven

longjohn

MF veteraan
1 sep 2004
1.756
9
's-Hertogenbosch
Van welk materiaal zijn remschijven gemaakt?
Ik wil zo'n gegolfde schijf alleen die van achter bestaan niet voor mijn motor, maar ik wil voor en achter wel dezelfde schijf vorm.
Dus niet zoals de GSXR1000 Yoshimura van die moooie schijven voor en een oud 80er jaren ding achter.

Dus wil ik die vorm uit een metalen plaat laten lazersnijden.
Alleen welk materiaal is het...
En nee het is een kleine schijf voor een kleine racer die direct vast op de velg zit zonder zwevent spul.

Dan krijg je zoiets (foto) als een engelsman voor zijn rs125 gedaan heeft, en nee die gast kan ik niet vinden.

 
Vooral gaan bezuinigen op de remmerij...... Kan wel eens ongezond zijn..... Al een goede levens -en crematieverzekering afgesloten??

Mag ik er even op wijzen dat als jij aan je motor beunt..... dat andere mensen mischien wel competitief zijn om aan een motor te sleutelen.....

Als ik om me heen kijk zie ik hier een hoop mensen die kwalitatief hoogwaardig spul maken. En dat als jij denkt dat dat alleen mogelijk is door de knip open te trekken is dat jammer.
Bedenk dat een fabrikant altijd voor de meest optimale prijs/prestatie gemiddelde consument ontwerpt.
 
Bedenk dat een fabrikant altijd voor de meest optimale prijs/prestatie gemiddelde consument ontwerpt.
Maar ook met aansprakelijkheid, veiligheid te maken heeft.
En dus ook development en research doet, vele testkilometers maakt, en zaken door onafhankelijke bedrijven laat doortesten en keuren. :)
 
Maar ook met aansprakelijkheid, veiligheid te maken heeft.
En dus ook development en research doet, vele testkilometers maakt, en zaken door onafhankelijke bedrijven laat doortesten en keuren. :)
Doen de klussers ook! Onafhankelijke partij doet testen en keuren.

Lekker scheuren.

Wat hierboven wordt gezegd, er zijn inderdaad ook zeker genoeg competente klussers op de wereld.
 
Ik weet niet of remschijven uit plaat gemaakt worden.
Plaat dat gewalst is heeft een walsstruktuur. Loodrecht op de walsstructuur zijn de eigenschappen iets anders dan evenwijdig. Dat merk je pas als er slijtage optreed, dan zal de slijtage ongelijk zijn en zal het remmen schokkerig worden.

De schijven die ik op mijn motor heb zijn gesinterde schijven.
Dat is poedervormig metaal, een mix, geperst wordt. De schijf wordt daarna in een oven gelegd.
Tijdens het verhitten zullen de raakvlakken van de korrels zich mengen en een geheel vormen. De plaat is dan in alle richtingen hetzelfde.
 
Ik weet niet of remschijven uit plaat gemaakt worden.
Plaat dat gewalst is heeft een walsstruktuur. Loodrecht op de walsstructuur zijn de eigenschappen iets anders dan evenwijdig. Dat merk je pas als er slijtage optreed, dan zal de slijtage ongelijk zijn en zal het remmen schokkerig worden.

De schijven die ik op mijn motor heb zijn gesinterde schijven.
Dat is poedervormig metaal, een mix, geperst wordt. De schijf wordt daarna in een oven gelegd.
Tijdens het verhitten zullen de raakvlakken van de korrels zich mengen en een geheel vormen. De plaat is dan in alle richtingen hetzelfde.
Jij bevestigd wat ik aldoor al dacht! Ik had ook al zon structuur in mijn hoofd zitten, en bepaalde angsten voor walsmetaal. Bedankt voor je contributie!!
 
Mag ik er even op wijzen dat als jij aan je motor beunt..... dat andere mensen mischien wel competitief competent? zijn om aan een motor te sleutelen.....

Als ik om me heen kijk zie ik hier een hoop mensen die kwalitatief hoogwaardig spul maken. En dat als jij denkt dat dat alleen mogelijk is door de knip open te trekken is dat jammer.
Bedenk dat een fabrikant altijd voor de meest optimale prijs/prestatie gemiddelde consument ontwerpt.
 
Effe zonder dollen,
we kunnen hier beter geen klets prijs/kwaliteit verhalen ophangen .
Bewaar die klets voor iemand die net komt kijken, die is meschien zo stom om daarin te trappen.

Als je op een duitse streetfighter beurs de helft voor een Wave schijf van Braking betaalt, dan heb je het niet over prijs kwaliteit, maar over naaien.
Net als met banden die in spanje 110 euro en hier 250 kosten.
Ga eens naar een dynojetter met zijn gasnaalden van 40 euro of meer, bij amerikaanse postorders 5.20 dollar oftewel ongeveer 4 euro......naaien dus.
Zo weet een ieder een hele waslijst samen te stellen.

We zijn hier gewoon gewend geraakt aan het kolektief graaien, of heppie toevallig een remschijvanhandel...

Maar ik dwaal geloof ik af.

Gieten..
Leuk die hardheden, dat haal je bij lange niet met RVS en die slijtvastheid ook niet.
Maar het is danook geen auto en slechts de achterschijf van een racer van 130Kg.
Ik zoek verder, zal eens bij machienefabrieken gaan vragen.
 
We snappen hem toch allemaal :Z

Ze worden dus gegiet! :+ en zeker niet uit staalplaat gesneden of gestanst. Maarja, dit zijn dan ook autoschijven met veelal ventilatie.

onzin; Brembo maakt ook gewoon motorschijven, gaat op exact de zelfde manier: maar een artikel met verwijzingen naar formule 1, auto's en schumacher spreekt gewoon een groter publiek aan, dat noemen ze marketing
 
Sinner 2stroke was die vraag over het slotje mischien op mij gemunt?....
wat heb je toe te voegen buiten een stukje vetgedrukt.
het is correct dat ik in die zin een ander woord had moeten gebruiken, maar eigenlijk had ik een andere zin moeten gebruiken om aan te geven dat dhzelvers vaak hogere kwaliteit af leveren dan het bedrijfsleven.

Verder ben ik ook wel benieuwd om iets te lezen over hoog belaste plaatstalen remschijven al ga ik er nog steeds vanuit dat deze gebruikt worden.
En ik blijf erbij dat nodulair gietijzer een van de betere materialen zijn om remschijven van te maken. En dat giet je.

ps ohja al een paar keer zot voorbij horen gaan maar gespot is ie nog niet hier :)
 
.

Verder ben ik ook wel benieuwd om iets te lezen over hoog belaste plaatstalen remschijven al ga ik er nog steeds vanuit dat deze gebruikt worden.
En ik blijf erbij dat nodulair gietijzer een van de betere materialen zijn om remschijven van te maken. En dat giet je.

AFAIK zijn bijna alle motorremschijven (zwevens, halfzwevend en wat niet zwevend spul) uit plaat gelaserd. Eventueel later vlakgeslepen. Het hart van een zwevende schijf is in 90% van de gevallen een gestansde of eventueel gelaserde plaat, welke in vorm is geperst (offset)

Ik moet me vergissen als er zowat alleen op brikkies gegoten schijven zitten.
 
STOP.

Als je de catalogus van EBC effe download, dan zie je dat er eigenlijk maar een paar verschillende afmetingen remschijven gebruikt worden.
Ik zoek bijvoorbeeld een cagiva mito achter.
Cagiva komt in beina geen enkelle catalogus voor.
Maar EBC monteerd hetzelfde bestelnummer alle Ducati's en een hoop Yamaha's en daar hebben ze dan weer wel gegolfde voor leverbaar.
Zo ook bij Lucas en Braking.

Oftewel alle modellen zijn er wel, maar dan moet je effe een lijst van tich pagina's doorspitten.

En een nieuwe lucas Alien achter kost 130 euro, dan is het de vraag of je voor dat geld hem bij een machinefabriek slechts 1 keer kan laten snijden en afwerken van exotisch RVS??

Het leven kan toch zo mooi zijn..
 
Was een bepaald merk en type die daar bekend om stonden tijdje terug.
Begon met haarscheurtjes in het schijfoppervlak.

En remschijven worden bij normaal gebruik al enorm heet.
Ze kosten ook niets voor niets goud. O-) Maar de prijs wil ik ook niet helemaal goed praten.Ik las ergens ook nog iets over oppervlaktebehandelingen. :)

full


Deze dus! :X

Zoals eerder genoemd de 1e gen. Braking Wave
 
Terug
Bovenaan Onderaan