remschijven

longjohn

MF veteraan
1 sep 2004
1.756
9
's-Hertogenbosch
Van welk materiaal zijn remschijven gemaakt?
Ik wil zo'n gegolfde schijf alleen die van achter bestaan niet voor mijn motor, maar ik wil voor en achter wel dezelfde schijf vorm.
Dus niet zoals de GSXR1000 Yoshimura van die moooie schijven voor en een oud 80er jaren ding achter.

Dus wil ik die vorm uit een metalen plaat laten lazersnijden.
Alleen welk materiaal is het...
En nee het is een kleine schijf voor een kleine racer die direct vast op de velg zit zonder zwevent spul.

Dan krijg je zoiets (foto) als een engelsman voor zijn rs125 gedaan heeft, en nee die gast kan ik niet vinden.

 
Dat is een strak plan! Zelf je remschijven laten snijden uit plaatstaal! Ik heb alleen het idee dat dat materiaal van die schijven toch wel behoorlijk apart staal is.... Ik wil ook!

Is vast wel ergens een bedrijf die ff wil helpen, bij mijn ex stagebedrijf krijgen ze a.s.a.p. ook een laser snijbank, dus als het ff kan :+
 
Is vast wel ergens een bedrijf die ff wil helpen, bij mijn ex stagebedrijf krijgen ze a.s.a.p. ook een laser snijbank, dus als het ff kan :+
Er zijn wel eens remschijven op de markt die exploderen.
Die zijn dan nog wel gemaakt door gerenomeerde bedrijven. O-)

Laatst had ook iemand zelf een remschijf gemaakt op zijn SM.
Bleek toch niet zo goed te remmen. :X

Dus experimenteerse met het eerste de beste laserbankie. Gotta have dreams. :)

Dit onderwerp komt trouwens vaker terug.

Pak een plaat staal, RAEX 520, als ik me niet vergis, gooi die onder de lasersnijder, uitsnijden en je hebt een schijf.

Zo doet Motomaster het ongeveer.
 
Exploderen?? Dan moet het toch wel extreem zijn denk ik...
Was een bepaald merk en type die daar bekend om stonden tijdje terug.
Begon met haarscheurtjes in het schijfoppervlak.

En remschijven worden bij normaal gebruik al enorm heet.
Ze kosten ook niets voor niets goud. O-) Maar de prijs wil ik ook niet helemaal goed praten.

Je moet het geschikte staal natuurlijk hebben.. dichtheid, oppervlak, warmtebestendigheid, sterkte etc...
Ik las ergens ook nog iets over oppervlaktebehandelingen. :)
 
Was een bepaald merk en type die daar bekend om stonden tijdje terug.
Begon met haarscheurtjes in het schijfoppervlak.

En remschijven worden bij normaal gebruik al enorm heet.
Ze kosten ook niets voor niets goud. O-) Maar de prijs wil ik ook niet helemaal goed praten.Ik las ergens ook nog iets over oppervlaktebehandelingen. :)
Ja, op SS motoren wordt het misschien echt wel heet omdat die mensen ook allemaal zo laat remmen. Op mijn allroadje wordt het allemaal niet zo heet heb ik het idee. Maar kan het wel begrijpen dat het fout kan gaan.
Die dingen kosten inderdaad goud, en dat is niet 100 procent goed te praten vind ik _O-

Ik zat ook te denken over oppervlakte behandeling, maar bijvoorbeeld mijn schijven zijn al behoorlijk ingesleten, en die oppervlakte laag lijkt me geen 2 mm dik. Als je nieuwe schijven uit het rek pakt is het allemaal bling bling, maar een willekeurige gebruikte schijf ziet er gewoon metaalachtig uit.

Keramische schijven, dat is het betere werk, maar zijn die er al voor motoren? Lijkt me niet zo makkelijk voor die dunne schijfjes. Die kosten goud en platina en zilver en ook nog diamant tesamen :)

Ik las in "Zot's" how-to SM bouwen ook iets over het afdraaien van een putdeksel als schijfrem? Dat lijkt me ook wel een stunt. _O-
 
Op mijn vorige stage hadden ze ook al eens remschijven gemaakt voor iemand.

Ik heb vervolgens eens voor de grap uitgezocht wat het zou kosten bij 20 stuks.
Laten lasersnijden uit plaatmateriaal. Kwam toen incl. uurloon, machine uren en materiaal uit op ongeveer 25 euro per remschijf, alleen ben ik het materiaal wat ze gebruikten vergeten |(

Ik dacht toch dat het van staal was. Geen standaard staal maar als je bijv. S355J2G3 met een rekgrens van min 355 N/mm en een treksterkte van 490-630N/mm pakt zou het toch wel moeten lukken lijkt me. :)
 
Veel oude modellen wavy-schijven waren erg "luchtig" van ontwerp en konden breuken gaan vertonen op plaatsen waar weinig materiaal zat tussen de openingen en de buitenrand. Het feit dat remblokken harder slijten dan menig eigenaar kon bijbenen hielp ook al niet voor de houdbaarheid (metaal op metaal).

In deze tijd van hi-tech zitten wavy schijven ongeveer op hetzelfde niveau als het extra remkracht verkrijgen door het steken van stok tussen de spaken van het wiel, maar ik geef toe dat ik in het verleden ook wel vergelijkbare problemen heb gehad met "gewone" remschijven waarbij haarscheuren optraden tussen te dicht bij elkaar geboorde "regen-gaten" in het materiaal.

Ook nog: remschijven pons je niet zomaar uit een plaat van het correcte materiaal, de nauwkeurigheid mbt rondheid, dikte en slingering zijn erg kritisch en vragen de nodige nabewerking.
 
[..]

Ook nog: remschijven pons je niet zomaar uit een plaat van het correcte materiaal, de nauwkeurigheid mbt rondheid, dikte en slingering zijn erg kritisch en vragen de nodige nabewerking.

Dus eerst laseren dan naa bewerken op de draaibank ;) .... kun je die dingen eigelijk ook lappen?...... die ¤25 per schijf was zo gek nog niet

en schijven hoeven niet zo akelig duur te zijn kijk maar naar auto remschijven die kosten geen kont en daar zit een hoop meer werk aan. Door interne koeling ben je elke keer de binnenmal kwijt, en zo'n moterschijf komt idd gewoon direct uit een staalplaat


p.s. enuuuuh volhgende keer eerst google gebruiken "brake disc material".... eerste link wiki brake disc staat alles in wat je wil weten over het materiaal.... cast iron is the best...... en als je er voor altijd mee wil doen zoals die oude cb's dan moet je een rvs soort nemen :)
 
Laatst bewerkt:
Die schijf uit de foto is ook uit een 5mm plaat gesneden.
Dus ik dacht zoek effe uit wat voor materiaal het is, en doen.
Ik koop gewoon een mooie goeie voor voor.
Dan zet je alles in de juiste verhouding om naar de kleine achter schijf, en snijden.
Maar waarvan..
Putdeksels zijn gietijzer, en dus altijd roest bruin.
Geen schoonheidsprijs..

Dat S355J2G3 wat is dat, wat is de roepnaam van dat materiaal?
 
Disc brake rotors are commonly manufactured out of a material called grey iron. The SAE maintains a specification for the manufacture of grey iron for various applications. For normal car and light truck applications, the SAE specification is J431 G3000 (superseded to G10). This specification dictates the correct range of hardness, chemical composition, tensile strength, and other properties that are necessary for the intended use.
 
Die schijf uit de foto is ook uit een 5mm plaat gesneden.
Dus ik dacht zoek effe uit wat voor materiaal het is, en doen.
Ik koop gewoon een mooie goeie voor voor.
Dan zet je alles in de juiste verhouding om naar de kleine achter schijf, en snijden.
Maar waarvan..
Putdeksels zijn gietijzer, en dus altijd roest bruin.
Geen schoonheidsprijs..

Dat S355J2G3 wat is dat, wat is de roepnaam van dat materiaal?

maar wel de best.. :)

en zolang je af en toe remt blijven ze glimmen.
 
Effe tussendoor, ik gebruik mijn achterrem zelden als het droog is en rustig als het nat is.
En om dat risico te vermijden wil ik juist het goede materiaal gebruiken.
De vorm met zijn verhoudingen aap ik na van Brembo, dus dat zit wel goed.

Ik las trouwens op een chineese site dat hun schijven een HRC van 36 hadden.
 
risico...gewoon door beunwerk iets foutgaan.

Dus kromtrekken afbreken slecht remmen en al datsoort varianten.
Normaal als ik iets beun, doe ik het uit veiligheids overwegingen gewoon lekker overbemeten stevig, nu gaat dat echter niet op.
Dus probeer ik me goed voor te bereiden om laterre teleurstellingen voor te blijven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan