Remsysteem ABS ombouwen BMW R1200ST

PaulusBMW

Rookie
19 apr 2021
1
1
Van mijn BMW R1200ST uit 2006 is de ABS pomp defect. Bekend probleem van de BMW, echter in mijn modeljaar 2005 blijkt een zogenaamde FTE module te zitten. Opgestuurd naar ABS Stuurapparaten voor revisie, echter juist dit type blijkt niet gereviseerd te kunnen worden. Vervanging door de dealer kost al snel € 2.000. Nu lees ik ook over de mogelijkheid tot het laten vervallen van de ABS en de mogelijkheid tot ombouw naar een conventioneel remsysteem. Dit zal allicht een stuk goedkoper zijn. Ik ben me bewust van het 'minder veilig zijn' van de motor als je dit doet. Heeft iemand een idee wie dit voor mij zou kunnen uitvoeren, de ombouw van het remssysteem. Woon zelf in Assen, Drenthe. Alvast bedankt voor de tips, Paul
 
:W Paul
full
Succes
:]
Als je ook een icoon wilt of resizen, even hier vragen.
full
 
De ABS unit is wel te reviseren door een bedrijf in Duitsland. Dat heb ik al heel wat malen laten doen voor klanten. Maar dan ben je met uit- en inbouwen, revisiekosten en verzendkosten toch bij elkaar ook al snel €1400,- kwijt.

Het ABS systeem laten vervallen kan op zich wel, alleen lopen er een hoop schakelingen van oa het verlichtingsysteem via de abs module. De elctronica zal je dus deels moeten blijven gebruiken of een abs vervangingsunit plaatsen. Deze zijn echter ook behoorlijk duur.

Zelf zou ik de unit laten reviseren, mocht je de motor in de toekomst willen verkopen is een werkend ABS systeem wel een heel groot voordeel. Plus dat het gedurende de periode dat je er zelf mee rijdt ook een toegevoegde waarde is qua veiligheid. De systemen gaan vaak stuk door gebrekkig of ondeskundig onderhoud.
 
Terug
Bovenaan Onderaan