Remsysteem vullen en ontluchten: lukt niet --> hoe aanpakken?

Bramoto

Die hard MF'er
17 mei 2019
277
80
Hoi,

Ik heb een Yamaha YZ250F 2007 en moest nieuwe remblokjes vooraan installeren nadat de rem was vastgelopen. Om terug fris te beginnen heb ik even het reservoir geleegd, de remleiding losgemaakt en de remklauw geleegd.

Nu moet deze natuurlijk opgevuld worden maar hier heb ik wat problemen (zelf na veel video's kijken en wat inlezen...).
Ik heb enkele dingen aangekocht waarvan ik dacht dat ze mijn leven makkelijker zouden maken maar het valt me toch wat tegen. Ik kocht een remontluchtingspompje aan die op een compressor aangesloten kan worden (deze) en ik kocht een ontluchtingsbuisje aan met terugslagklepje (deze).

Ik wou beginnen met de remontluchtingspomp omdat het mij leek dat dit makkelijk zou lukken. Ik heb allereerst de remklauw zoveel mogelijk gevuld aan het grote gat waar normaal de banjo bout komt. Ik dacht 'alle vloeistof die ik er al inkrijg is een win'. Dan heb ik de banjobout aangespannen en het circuit dus 'dichtgemaakt'. Hierna heb ik de ontluchtingsdarm op de ontluchtingsnippel aangesloten (en dit spant goed) en de compressor aangesloten. Mijn vloeistofreservoir is open en opgevuld.
Dan bedien ik dus de remontluchtingspomp terwijl de ontluchtingsnippel opengedraaid is maar veel komt er niet uit. Ook zakt het reservoir op het stuur niet wat ik heel eigenaardig vond. Ik had verwacht dat dit redelijk snel door het systeem gezogen zou worden. Zie hieronder een filmpje:


Mijn volgende test was om het pompje even in een emmer water te steken: het water werd aan mooi debiet opgezogen en het pompje vulde zich al redelijk snel.
Is dit normaal dat het remvloeistof reservoir niet leeggezogen wordt en er bijna niets uit de remklauw komt? Is er geen vrije aanzuiging van het remvloeistofreservoir naar de remklauw wanneer de remhendel niet bediend wordt?


Mijn volgende stap was om de banjobout aan het remreservoir en rempomp even los te maken en te kijken of daar uberhaupt wel vloeistof uit gedrukt wordt. Tot mijn verbazing kreeg ik bij de eerste bedieningen van de remhendel wat remvloeistof maar daarna ging diet niet meer. Hoe veel ik de remhendel ook bediende, er komt geen vloeistof uit. Is dit normaal/de bedoeling? Hieronder terug een video:



Hoe vullen en ontluchten jullie een volledig remcircuit als dit volledig leeg geweest is?
Ik dacht aan de meest simpele methode: rempomp enkele keren bedienen, dan de ontluchtingsnippel kort openen, ontluchtingsnippel terug dichtdraaien en terug herhalen. Maar aangezien het systeem vol lucht zit in het begin lijkt dit nooit tot het moment te komen dat er vloeistof in het systeem geraakt.. Heb al eens een halfuur via deze manier zitten doen en geen druppel remolie uit de nippel zien komen. Lijkt mij ook ergens logisch aangezien de lucht gewoon bovenaan het systeem vast blijft hangen, zo kan er nooit genoeg druk ontstaan om iets eruit te persen?

Alle hulp welkom, waarvoor dank!
 
Oplossing
Volgende keer lekker alles laten zitten en alleen het reservoir leegzuigen boven. Vervolgens vullen met verse vloeistof en dan vanaf de klauw zuigen. Zo komt er geen lucht in het systeem en je ziet vanzelf wanneer er verse remvloeistof door het slangetje aan je pomp gezogen wordt.
Jouw probleem klinkt alsof het compensatiegaatje dicht zit bij de hoofdremcilinder. Heb je toevallig een aftermarket remhendel gemonteerd? Ga ik eigenlijk wel vanuit met die blauwe kleur.... Haal deze er maar eerst vanaf en probeer opnieuw van onder te zuigen. Als dit werkt, kun je die remhendel beter de kliko in werpen. Dat is dan tevens de oorzaak geweest van je vastlopende rem namelijk.
Zo niet moet het compensatiegaatje verstopt zitten. Als je het...
Dat ontluchtingspijpje werkt wel maar die moet je afstellen.
En als je hem eindelijk een beetje hebt afgesteld zit het remsysteem al vol.
Daarbij lekt er ook nog redelijk wat weg langs de ontluchtingsnippel.

De gewone manier werkt vaak nog het beste.
Nippel open, rem inknijpen, nippel dicht, rem los.
herhalen, herhalen en af en toe op de leiding tikken en je reservoir op peil houden.
 
Volgende keer lekker alles laten zitten en alleen het reservoir leegzuigen boven. Vervolgens vullen met verse vloeistof en dan vanaf de klauw zuigen. Zo komt er geen lucht in het systeem en je ziet vanzelf wanneer er verse remvloeistof door het slangetje aan je pomp gezogen wordt.
Jouw probleem klinkt alsof het compensatiegaatje dicht zit bij de hoofdremcilinder. Heb je toevallig een aftermarket remhendel gemonteerd? Ga ik eigenlijk wel vanuit met die blauwe kleur.... Haal deze er maar eerst vanaf en probeer opnieuw van onder te zuigen. Als dit werkt, kun je die remhendel beter de kliko in werpen. Dat is dan tevens de oorzaak geweest van je vastlopende rem namelijk.
Zo niet moet het compensatiegaatje verstopt zitten. Als je het reservoir in kijkt, zie je beneden twee gaatjes zitten. Degene het dichtst bij de banjobout, die moet je hebben. Deze voorzichtig doorprikken.
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Dat ontluchtingspijpje werkt wel maar die moet je afstellen.
En als je hem eindelijk een beetje hebt afgesteld zit het remsysteem al vol.
Daarbij lekt er ook nog redelijk wat weg langs de ontluchtingsnippel.

De gewone manier werkt vaak nog het beste.
Nippel open, rem inknijpen, nippel dicht, rem los.
herhalen, herhalen en af en toe op de leiding tikken en je reservoir op peil houden.
De gewone manier wou ik eerst dus doen, maar probleem is dat in het begin er dus zo goed als enkel lucht in zit. Dan knijp ik de remhendel in, nippel open, nippel dicht, rem los en terug opnieuw. Aangezien er zo goed als enkel lucht in het systeem zit bouw ik nooit mooie druk op en hoor ik nooit echt lucht er uit komen. Heb er zo al een halfuur gestaan.. :p

Volgende keer lekker alles laten zitten en alleen het reservoir leegzuigen boven. Vervolgens vullen met verse vloeistof en dan vanaf de klauw zuigen. Zo komt er geen lucht in het systeem en je ziet vanzelf wanneer er verse remvloeistof door het slangetje aan je pomp gezogen wordt.
Jouw probleem klinkt alsof het compensatiegaatje dicht zit bij de hoofdremcilinder. Heb je toevallig een aftermarket remhendel gemonteerd? Ga ik eigenlijk wel vanuit met die blauwe kleur.... Haal deze er maar eerst vanaf en probeer opnieuw van onder te zuigen. Als dit werkt, kun je die remhendel beter de kliko in werpen. Dat is dan tevens de oorzaak geweest van je vastlopende rem namelijk.
Zo niet moet het compensatiegaatje verstopt zitten. Als je het reservoir in kijkt, zie je beneden twee gaatjes zitten. Degene het dichtst bij de banjobout, die moet je hebben. Deze voorzichtig doorprikken.
Het is een aftermarket remhendel ja. Ik snap wel niet hoe de hendel hier een probleem kan veroorzaken? De hendel duwt toch gewoon het cilindertje op en af maar komt niet intern in contact met 1 van de componenten?

Maar ik kan het zeker eens proberen. Als je aangeeft om die hendel te demonteren: bedoel je dan leegzuigen zonder remhendel geinstalleerd?

Over het compensatiegaatje: wat doet dit juist? De vloeistof terug binnenlaten van de remleiding in het reservoir? Met wat doorprik je dit doorgaans? Een naaldje?

Is het trouwens normaal dat bij het bedienen van de remhendel zonder de remleiding aangesloten er niet bij elke bediening vloeistof uitgeduwd wordt?
 
Laatst bewerkt:
De gewone manier wou ik eerst dus doen, maar probleem is dat in het begin er dus zo goed als enkel lucht in zit. Dan knijp ik de remhendel in, nippel open, nippel dicht, rem los en terug opnieuw. Aangezien er zo goed als enkel lucht in het systeem zit bouw ik nooit mooie druk op en hoor ik nooit echt lucht er uit komen. Heb er zo al een halfuur gestaan.. :p
"Hele volksstammen" ontluchten op zo'n manier, dus ja, het werkt echt. Mits je het natuurlijk goed doet ;).

Het is een aftermarket remhendel ja. Ik snap wel niet hoe de hendel hier een probleem kan veroorzaken? De hendel duwt toch gewoon het cilindertje op en af maar komt niet intern in contact met 1 van de componenten?
Zoek even op dit forum, er zijn meer dan genoeg topics over geweest.

Maar ik kan het zeker eens proberen. Als je aangeeft om die hendel te demonteren: bedoel je dan leegzuigen zonder remhendel geinstalleerd?

Over het compensatiegaatje: wat doet dit juist? De vloeistof terug binnenlaten van de remleiding in het reservoir? Met wat doorprik je dit doorgaans? Een naaldje?
Vloeistof moet ook weer terug om de druk van je rem te halen. Daar zorgt dit voor
Is het trouwens normaal dat bij het bedienen van de remhendel zonder de remleiding aangesloten er niet bij elke bediening vloeistof uitgeduwd wordt?


Misschien dat iemand je hier even mee kan helpen. Mocht je in Alkmaar of HHW wonen, dan wil ik best even bij je langsrijden om te helpen :Y.
 
Ik heb een Yamaha YZ250F 2007 en moest nieuwe remblokjes vooraan installeren nadat de rem was vastgelopen. Om terug fris te beginnen heb ik even het reservoir geleegd, de remleiding losgemaakt en de remklauw geleegd.
Is je rem vastgelopen na het monteren van je remhendel? Zo ja, dan kan het compensatiegaatje inderdaad verstopt zijn of geblokkeerd worden.

[edit] Ik heb nu je filmpjes pas bekeken :). Bij het filmpje met de ontluchtingspomp, heb je het nippeltje wel opengedraaid? En gooi wat meer vloeistof in je reservoir, anders trek je alleen maar nieuwe lucht in je systeem.

Bij het tweede filmpje, heb je water in je reservoir gedaan? Zo ja, niet meer doen. Water en remvloeistof gaat niet samen :N. Eerst alles goed droogmaken voordat je weer verder gaat met remvloeistof.
 
Laatst bewerkt:

1668767560022.png


Voor de voorrem dezelfde procedure
 
Is je rem vastgelopen na het monteren van je remhendel? Zo ja, dan kan het compensatiegaatje inderdaad verstopt zijn of geblokkeerd worden.

[edit] Ik heb nu je filmpjes pas bekeken :). Bij het filmpje met de ontluchtingspomp, heb je het nippeltje wel opengedraaid? En gooi wat meer vloeistof in je reservoir, anders trek je alleen maar nieuwe lucht in je systeem.

Bij het tweede filmpje, heb je water in je reservoir gedaan? Zo ja, niet meer doen. Water en remvloeistof gaat niet samen :N. Eerst alles goed droogmaken voordat je weer verder gaat met remvloeistof.
Remhendel gemonteerd. Dan 1 crossdagje gedaan, bij tweede crossdagje liep de rem vast.

Ontluchtingspomp: nippeltje was opengedraaid ja. Vloeistof in het reservoir was voldoende om geen lucht te zuigen toch? Het daalde ook niet dus geen kans op lucht trekken in het systeem. Ik wou dit eerst even testen en als alles liep zoals gepland dan ging ik het inderdaad volgieten en volledig laten doorlopen.

Tweede filmpje: nee geen water, gewoon remvloeistof hoor :)
 
Heb vergelijkbare situatie gehad na vervangen remklauwen en rempomp dus eigenlijk hele systeem. Heb uiteindelijk de klauwen met een spuit van onderaf gevuld en dit werkte uiteindelijk.
Bedankt voor de tip. Kan de lucht dan bij niet ingedrukte remhendel gewoon via het remreservoir ontsnappen? Met andere woorden: staat de verbinding tussen remklauw en remvloeistofreservoir 'open' bij niet aangetrokken remhendel?
 
Kan de lucht dan bij niet ingedrukte remhendel gewoon via het remreservoir ontsnappen? Met andere woorden: staat de verbinding tussen remklauw en remvloeistofreservoir 'open' bij niet aangetrokken remhendel?
Klopt de de hele rem systeem zou open moeten zijn als je de remhendel niet intrekt .
Iets wat er op lijkt niet het geval is bij jou .
Of de remzuiger/pomp komt niet genoeg terug om het systeem " open" te zetten of die verbinding is verstopt .
Dat verklaart ook gelijk waarom je geen vloeistof verpompt als je geen leiding aan de pomp hebt zitten .
 
Het is een aftermarket remhendel ja. Ik snap wel niet hoe de hendel hier een probleem kan veroorzaken? De hendel duwt toch gewoon het cilindertje op en af maar komt niet intern in contact met 1 van de componenten?
Ja dus wel. Het nokje waarmee de remhendel tegen de remzuiger aandrukt is dan te lang. Hierdoor komt de zuiger niet ver genoeg naar buiten en blijft er druk op het remsysteem staan, omdat dat compensatiegaatje niet helemaal vrijkomt.
Dat gaatje zorgt ervoor dat, naarmate de blokken slijten, er meer remvloeistof in het systeem kan komen. Zo blijf je altijd dezelfde slag houden aan je hendel. Maar ook als de remvloeistof warm wordt en dus uitzet, kan het weer de andere kant op stromen.

Probeer eerst maar zonder hendel. Mocht dit niet helpen, moet je even met iets van een naaldje of dun pinnetje even dat gaatje vrijmaken.
 
Remhendel gemonteerd. Dan 1 crossdagje gedaan, bij tweede crossdagje liep de rem vast.
Je hebt de oorzaak gevonden, nieuwe hendel blokkeert het compensatie gaatje. Remvloeistof zet uit door de warmte, compensatie gaatje zit dicht waardoor de remblokken beginnen te slepen, boel word nog warmer en drukt de remblokken nog strakker aan totdat de boel vast zit.

Remhendels verwisselen naar origineel en je systeem vullen met vloeistof.
 
Bekijk bijlage 1823711

Van onder af vullen met een knijpfles gaat zo prima. Wel een goed strak passende leiding, diebij een accu meegeleverd worden doen het prima. Deze fles is ook van accuzuur.
Goeie tip. Mochten de andere oplossingen geen succes zijn lijkt mij dit zeker iets om te gaan bekijken. Hoe komt er terug lucht in je fles zodat je geen vacuum creeert?

Klopt de de hele rem systeem zou open moeten zijn als je de remhendel niet intrekt .
Iets wat er op lijkt niet het geval is bij jou .
Of de remzuiger/pomp komt niet genoeg terug om het systeem " open" te zetten of die verbinding is verstopt .
Dat verklaart ook gelijk waarom je geen vloeistof verpompt als je geen leiding aan de pomp hebt zitten .
Ik probeer eens met de tips van @Two Wheeled Maniac mijn aftermarket remhendel te lossen en te kijken of het compensatiegaatje vrijgemaakt kan worden.

Ja dus wel. Het nokje waarmee de remhendel tegen de remzuiger aandrukt is dan te lang. Hierdoor komt de zuiger niet ver genoeg naar buiten en blijft er druk op het remsysteem staan, omdat dat compensatiegaatje niet helemaal vrijkomt.
Dat gaatje zorgt ervoor dat, naarmate de blokken slijten, er meer remvloeistof in het systeem kan komen. Zo blijf je altijd dezelfde slag houden aan je hendel. Maar ook als de remvloeistof warm wordt en dus uitzet, kan het weer de andere kant op stromen.

Probeer eerst maar zonder hendel. Mocht dit niet helpen, moet je even met iets van een naaldje of dun pinnetje even dat gaatje vrijmaken.
Bedankt voor de info en tips. Ik probeer het eens zonder hendel en dan met de originele. Overigens is dat compensatiegaatje niet bereikbaar bij mij (er ligt een doorschijnend afdek plastiekje op, zie foto). Ik veronderstel dat je met het compensatiegaatje dit gaatje bedoelt:
1668777612724.png

Geen idee of dat doorzichtig beschermplaatje nodig is, het zit relatief goed vast. Er zit ook een luchtbel in op dit moment maar dat is omdat ik het potje leeg gemaakt heb. Om het ontluchtingsgaatje vrij te maken: prik ik dit 'doorzichtig hoesje' er gewoon uit of is dit echt nodig dat dit hier in zit?
Goed luisteren naar zijn verhaal vanaf 4:45

Even met je vinger het banjogaatje afsluiten..
Had ik ook opgemerkt (en geprobeerd). Lijkt geen effect te hebben. Toch bedankt!
Je hebt de oorzaak gevonden, nieuwe hendel blokkeert het compensatie gaatje. Remvloeistof zet uit door de warmte, compensatie gaatje zit dicht waardoor de remblokken beginnen te slepen, boel word nog warmer en drukt de remblokken nog strakker aan totdat de boel vast zit.

Remhendels verwisselen naar origineel en je systeem vullen met vloeistof.
Dit zou wel het 1 en ander verklaren inderdaad. Hieronder alvast nog even een foto van de remhendel gemonteerd:
1668777798011.png
 
Goeie tip. Mochten de andere oplossingen geen succes zijn lijkt mij dit zeker iets om te gaan bekijken. Hoe komt er terug lucht in je fles zodat je geen vacuum creeert?
Bleedscrew dichtdraaien met nog druk op de fles, fles rechtopzetten en de dop losschroeven om lucht er weer in te laten. Meestal is één goede kneep voldoende om de hele unit en leiding te ontluchten.
 
Geen idee of dat doorzichtig beschermplaatje nodig is, het zit relatief goed vast. Er zit ook een luchtbel in op dit moment maar dat is omdat ik het potje leeg gemaakt heb. Om het ontluchtingsgaatje vrij te maken: prik ik dit 'doorzichtig hoesje' er gewoon uit of is dit echt nodig dat dit hier in zit?
Dat plaatje zit er tegen het omhoog spuiten van de remvloeistof wanneer je het systeem op de ouderwetse manier gaat ontluchten/verversen. Wanneer je de remhendel inknijpt, komt namelijk eerst het kleine beetje remvloeistof dat in de cilinder zit nog omhoog (weg van de minste weerstand) tot de zuiger langs het gaatje is, dan ga je druk opbouwen in het remsysteem. Die je aanwijst met de pijl is inderdaad het zogenaamde compensatiegaatje.

Probeer gewoon eerst maar zonder die hendel/ met de originele, zoals geopperd is. Je ziet nu ook eigenlijk ook dat dat rubbertje al ingedeukt is bij de remzuiger. Deze zou in normale ruststand wel helemaal vlak getrokken zijn.
 
Dat ziet er uit als een hele goedkope hendel, inderdaad eens mee te beginnen met de originele terugzetten.
Het was een hele goedkope, onder het motto: ik ga nog duizend keer vallen dus als deze breekt maakt het mij niets uit.

Dat plaatje zit er tegen het omhoog spuiten van de remvloeistof wanneer je het systeem op de ouderwetse manier gaat ontluchten/verversen. Wanneer je de remhendel inknijpt, komt namelijk eerst het kleine beetje remvloeistof dat in de cilinder zit nog omhoog (weg van de minste weerstand) tot de zuiger langs het gaatje is, dan ga je druk opbouwen in het remsysteem. Die je aanwijst met de pijl is inderdaad het zogenaamde compensatiegaatje.

Probeer gewoon eerst maar zonder die hendel/ met de originele, zoals geopperd is. Je ziet nu ook eigenlijk ook dat dat rubbertje al ingedeukt is bij de remzuiger. Deze zou in normale ruststand wel helemaal vlak getrokken zijn.
Bedankt voor de uitleg alweer. Ik ga aan de slag met de originele hendel/zonder hendel om het systeem te vullen.
To be continued..!
 
Ik heb sinds twee jaar ook zo'n ontluchter die op de compressor aansluit, maar ook een losse Mityvac.
Het is mij opgevallen dat de druk van de losse vacuümpomp veel groter is.
Tegenwoordig na voorheen al twintig jaar de Mityvac dan ook weer terug naar dit systeem. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook zo'n ontluchter die op de compressor aansluit, maar ook een losse Myticac.
Het is mij opgevallen dat de druk van de losse vacuümpomp veel groter is.
Tegenwoordig na voorheen al twintig jaar de Myticac dan ook weer terug naar dit systeem. :)
Terug naar de Myticac of naar de compressorontluchter?
 
Terug
Bovenaan Onderaan