Remsysteem vullen en ontluchten: lukt niet --> hoe aanpakken?

Bramoto

Die hard MF'er
17 mei 2019
277
80
Hoi,

Ik heb een Yamaha YZ250F 2007 en moest nieuwe remblokjes vooraan installeren nadat de rem was vastgelopen. Om terug fris te beginnen heb ik even het reservoir geleegd, de remleiding losgemaakt en de remklauw geleegd.

Nu moet deze natuurlijk opgevuld worden maar hier heb ik wat problemen (zelf na veel video's kijken en wat inlezen...).
Ik heb enkele dingen aangekocht waarvan ik dacht dat ze mijn leven makkelijker zouden maken maar het valt me toch wat tegen. Ik kocht een remontluchtingspompje aan die op een compressor aangesloten kan worden (deze) en ik kocht een ontluchtingsbuisje aan met terugslagklepje (deze).

Ik wou beginnen met de remontluchtingspomp omdat het mij leek dat dit makkelijk zou lukken. Ik heb allereerst de remklauw zoveel mogelijk gevuld aan het grote gat waar normaal de banjo bout komt. Ik dacht 'alle vloeistof die ik er al inkrijg is een win'. Dan heb ik de banjobout aangespannen en het circuit dus 'dichtgemaakt'. Hierna heb ik de ontluchtingsdarm op de ontluchtingsnippel aangesloten (en dit spant goed) en de compressor aangesloten. Mijn vloeistofreservoir is open en opgevuld.
Dan bedien ik dus de remontluchtingspomp terwijl de ontluchtingsnippel opengedraaid is maar veel komt er niet uit. Ook zakt het reservoir op het stuur niet wat ik heel eigenaardig vond. Ik had verwacht dat dit redelijk snel door het systeem gezogen zou worden. Zie hieronder een filmpje:


Mijn volgende test was om het pompje even in een emmer water te steken: het water werd aan mooi debiet opgezogen en het pompje vulde zich al redelijk snel.
Is dit normaal dat het remvloeistof reservoir niet leeggezogen wordt en er bijna niets uit de remklauw komt? Is er geen vrije aanzuiging van het remvloeistofreservoir naar de remklauw wanneer de remhendel niet bediend wordt?


Mijn volgende stap was om de banjobout aan het remreservoir en rempomp even los te maken en te kijken of daar uberhaupt wel vloeistof uit gedrukt wordt. Tot mijn verbazing kreeg ik bij de eerste bedieningen van de remhendel wat remvloeistof maar daarna ging diet niet meer. Hoe veel ik de remhendel ook bediende, er komt geen vloeistof uit. Is dit normaal/de bedoeling? Hieronder terug een video:



Hoe vullen en ontluchten jullie een volledig remcircuit als dit volledig leeg geweest is?
Ik dacht aan de meest simpele methode: rempomp enkele keren bedienen, dan de ontluchtingsnippel kort openen, ontluchtingsnippel terug dichtdraaien en terug herhalen. Maar aangezien het systeem vol lucht zit in het begin lijkt dit nooit tot het moment te komen dat er vloeistof in het systeem geraakt.. Heb al eens een halfuur via deze manier zitten doen en geen druppel remolie uit de nippel zien komen. Lijkt mij ook ergens logisch aangezien de lucht gewoon bovenaan het systeem vast blijft hangen, zo kan er nooit genoeg druk ontstaan om iets eruit te persen?

Alle hulp welkom, waarvoor dank!
 
Oplossing
Volgende keer lekker alles laten zitten en alleen het reservoir leegzuigen boven. Vervolgens vullen met verse vloeistof en dan vanaf de klauw zuigen. Zo komt er geen lucht in het systeem en je ziet vanzelf wanneer er verse remvloeistof door het slangetje aan je pomp gezogen wordt.
Jouw probleem klinkt alsof het compensatiegaatje dicht zit bij de hoofdremcilinder. Heb je toevallig een aftermarket remhendel gemonteerd? Ga ik eigenlijk wel vanuit met die blauwe kleur.... Haal deze er maar eerst vanaf en probeer opnieuw van onder te zuigen. Als dit werkt, kun je die remhendel beter de kliko in werpen. Dat is dan tevens de oorzaak geweest van je vastlopende rem namelijk.
Zo niet moet het compensatiegaatje verstopt zitten. Als je het...
over die remhendel, vergelijk het met het origineel, je zal zien dat het vrijwel niets scheelt.
Als je de aanslagnok op de remhendel iets afvijlt kan je hem gewoon gebruiken.
Als de hendel de plunjer maar niet indrukt, ook niet een klein beetje, vergelijk maar met origineel.
Iedereen roept maar goedkope hendels, het gebeurd ook met dure hendels.
Zo ingewikkeld is een hendeltje niet :)
 
Heb je dit stelmoertje wel zodanig teruggedraaid dat de drukpen/nok helemaal vrijligt?

stelschroef.png


Of is dat alleen om de hendel zelf bij te stellen?, Dan inderdaad de nok iets afvijlen zoals hierboven wordt aangegeven
 
over die remhendel, vergelijk het met het origineel, je zal zien dat het vrijwel niets scheelt.
Als je de aanslagnok op de remhendel iets afvijlt kan je hem gewoon gebruiken.
Als de hendel de plunjer maar niet indrukt, ook niet een klein beetje, vergelijk maar met origineel.
Iedereen roept maar goedkope hendels, het gebeurd ook met dure hendels.
Zo ingewikkeld is een hendeltje niet :)
Heb je dit stelmoertje wel zodanig teruggedraaid dat de drukpen/nok helemaal vrijligt?

Bekijk bijlage 1823783

Of is dat alleen om de hendel zelf bij te stellen?, Dan inderdaad de nok iets afvijlen zoals hierboven wordt aangegeven
Dat zou inderdaad het plan zijn, eerst maar eens kijken dat alles goed loopt met de originele hendel. Dan maar kijken om de druk er af te krijgen bij deze goedkope door inderdaad wat af te vijlen.
 
Met originele hendel ontlucht en via verschillende tips hier heel vlot gelukt (althans ik denk dat alle lucht er uit is). De goedkope hendel duwde dus waarschijnlijk het compensatiegaatje dicht. Ik ga er eens een stukje af vijlen en dan nog eens testen.

Bedankt allen!
Lees je bericht nog eens en vraag je dan af of je die goedkope hendel überhaupt wel zou willen gebruiken
 
Lees je bericht nog eens en vraag je dan af of je die goedkope hendel überhaupt wel zou willen gebruiken
Waarom niet? Zolang ik niet meer dezelfde oorzaak creeer? Uiteindelijk is het maar een hendel zonder veel 'speciale' dingen?

Maar heb er wel uit geleerd: altijd goed checken dat alles wel mooi past 😉
 
Als je moet vijlen om hem passend te krijgen zegt dat in ieder geval wat over de pasvorm en waarschijnlijk ook wat over de kwaliteit en gebruikt materiaal.

Best lullig als hij breekt
 
Ik ben een absolute beginner en ga heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel traag :p
Dus het was voor mij inderdaad onder het motto: de remhendel zal wel nog eens breken dus ik koop een cheap hendeltje.

Ik zie wel nog wat ik er mee doe, main issue is gefixed dus daar ben ik al blij mee :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan