Hoi,
Ik heb een Yamaha YZ250F 2007 en moest nieuwe remblokjes vooraan installeren nadat de rem was vastgelopen. Om terug fris te beginnen heb ik even het reservoir geleegd, de remleiding losgemaakt en de remklauw geleegd.
Nu moet deze natuurlijk opgevuld worden maar hier heb ik wat problemen (zelf na veel video's kijken en wat inlezen...).
Ik heb enkele dingen aangekocht waarvan ik dacht dat ze mijn leven makkelijker zouden maken maar het valt me toch wat tegen. Ik kocht een remontluchtingspompje aan die op een compressor aangesloten kan worden (deze) en ik kocht een ontluchtingsbuisje aan met terugslagklepje (deze).
Ik wou beginnen met de remontluchtingspomp omdat het mij leek dat dit makkelijk zou lukken. Ik heb allereerst de remklauw zoveel mogelijk gevuld aan het grote gat waar normaal de banjo bout komt. Ik dacht 'alle vloeistof die ik er al inkrijg is een win'. Dan heb ik de banjobout aangespannen en het circuit dus 'dichtgemaakt'. Hierna heb ik de ontluchtingsdarm op de ontluchtingsnippel aangesloten (en dit spant goed) en de compressor aangesloten. Mijn vloeistofreservoir is open en opgevuld.
Dan bedien ik dus de remontluchtingspomp terwijl de ontluchtingsnippel opengedraaid is maar veel komt er niet uit. Ook zakt het reservoir op het stuur niet wat ik heel eigenaardig vond. Ik had verwacht dat dit redelijk snel door het systeem gezogen zou worden. Zie hieronder een filmpje:
Mijn volgende test was om het pompje even in een emmer water te steken: het water werd aan mooi debiet opgezogen en het pompje vulde zich al redelijk snel.
Is dit normaal dat het remvloeistof reservoir niet leeggezogen wordt en er bijna niets uit de remklauw komt? Is er geen vrije aanzuiging van het remvloeistofreservoir naar de remklauw wanneer de remhendel niet bediend wordt?
Mijn volgende stap was om de banjobout aan het remreservoir en rempomp even los te maken en te kijken of daar uberhaupt wel vloeistof uit gedrukt wordt. Tot mijn verbazing kreeg ik bij de eerste bedieningen van de remhendel wat remvloeistof maar daarna ging diet niet meer. Hoe veel ik de remhendel ook bediende, er komt geen vloeistof uit. Is dit normaal/de bedoeling? Hieronder terug een video:
Hoe vullen en ontluchten jullie een volledig remcircuit als dit volledig leeg geweest is?
Ik dacht aan de meest simpele methode: rempomp enkele keren bedienen, dan de ontluchtingsnippel kort openen, ontluchtingsnippel terug dichtdraaien en terug herhalen. Maar aangezien het systeem vol lucht zit in het begin lijkt dit nooit tot het moment te komen dat er vloeistof in het systeem geraakt.. Heb al eens een halfuur via deze manier zitten doen en geen druppel remolie uit de nippel zien komen. Lijkt mij ook ergens logisch aangezien de lucht gewoon bovenaan het systeem vast blijft hangen, zo kan er nooit genoeg druk ontstaan om iets eruit te persen?
Alle hulp welkom, waarvoor dank!
Ik heb een Yamaha YZ250F 2007 en moest nieuwe remblokjes vooraan installeren nadat de rem was vastgelopen. Om terug fris te beginnen heb ik even het reservoir geleegd, de remleiding losgemaakt en de remklauw geleegd.
Nu moet deze natuurlijk opgevuld worden maar hier heb ik wat problemen (zelf na veel video's kijken en wat inlezen...).
Ik heb enkele dingen aangekocht waarvan ik dacht dat ze mijn leven makkelijker zouden maken maar het valt me toch wat tegen. Ik kocht een remontluchtingspompje aan die op een compressor aangesloten kan worden (deze) en ik kocht een ontluchtingsbuisje aan met terugslagklepje (deze).
Ik wou beginnen met de remontluchtingspomp omdat het mij leek dat dit makkelijk zou lukken. Ik heb allereerst de remklauw zoveel mogelijk gevuld aan het grote gat waar normaal de banjo bout komt. Ik dacht 'alle vloeistof die ik er al inkrijg is een win'. Dan heb ik de banjobout aangespannen en het circuit dus 'dichtgemaakt'. Hierna heb ik de ontluchtingsdarm op de ontluchtingsnippel aangesloten (en dit spant goed) en de compressor aangesloten. Mijn vloeistofreservoir is open en opgevuld.
Dan bedien ik dus de remontluchtingspomp terwijl de ontluchtingsnippel opengedraaid is maar veel komt er niet uit. Ook zakt het reservoir op het stuur niet wat ik heel eigenaardig vond. Ik had verwacht dat dit redelijk snel door het systeem gezogen zou worden. Zie hieronder een filmpje:
Mijn volgende test was om het pompje even in een emmer water te steken: het water werd aan mooi debiet opgezogen en het pompje vulde zich al redelijk snel.
Is dit normaal dat het remvloeistof reservoir niet leeggezogen wordt en er bijna niets uit de remklauw komt? Is er geen vrije aanzuiging van het remvloeistofreservoir naar de remklauw wanneer de remhendel niet bediend wordt?
Mijn volgende stap was om de banjobout aan het remreservoir en rempomp even los te maken en te kijken of daar uberhaupt wel vloeistof uit gedrukt wordt. Tot mijn verbazing kreeg ik bij de eerste bedieningen van de remhendel wat remvloeistof maar daarna ging diet niet meer. Hoe veel ik de remhendel ook bediende, er komt geen vloeistof uit. Is dit normaal/de bedoeling? Hieronder terug een video:
Hoe vullen en ontluchten jullie een volledig remcircuit als dit volledig leeg geweest is?
Ik dacht aan de meest simpele methode: rempomp enkele keren bedienen, dan de ontluchtingsnippel kort openen, ontluchtingsnippel terug dichtdraaien en terug herhalen. Maar aangezien het systeem vol lucht zit in het begin lijkt dit nooit tot het moment te komen dat er vloeistof in het systeem geraakt.. Heb al eens een halfuur via deze manier zitten doen en geen druppel remolie uit de nippel zien komen. Lijkt mij ook ergens logisch aangezien de lucht gewoon bovenaan het systeem vast blijft hangen, zo kan er nooit genoeg druk ontstaan om iets eruit te persen?
Alle hulp welkom, waarvoor dank!