Remtechniek en piepende remmen???

Soulman

MF'er
13 apr 2003
227
0
Nieuwegein
Hoi,

Ik lees hier en op andere plekken op het inet nogal wat over de piepende remmen.
(kopervet, piepplaatjes,inzagen blokken, hoek maken aan blokken)

Nu vraag ik mij af of dat piepen ook met mijn remtechniek te maken kan hebben. Met mijn vorige motor had ik last van een piepende voorrem. Nu heb ik een andere motor en ook van deze beginnen de remmen te piepen, na er zo'n 800 km mee te hebben gereden (en daar baal ik best van, zo'n mooie motor en dan piepende remmen). Ik heb de indruk dat ik mogelijk te voorzichtig ben en mijn remmen te snel al "slepend" gebruik, waardoor een soort polijstende werking zou ontstaan op de blokken.

Kan deze gedachte kloppen en is er dan misschien toch een type remblok wat hier wel tegen kan of moet de remtechniek veranderen???
Oh ja, wat is die remmenreiniger, die ik op diverse sites tegenkom,eigenlijk voor substantie?

Alvast bedankt voor je reactie! :}
 
Hoi Willem,

Nou ik heb het idd niet over een noodstop maar over normaal rijden en remmen.

Ik heb echt het vermoeden dat de remmethode die verglazing helpt te veroorzaken. Nu moet ik erbij zeggen dat ik maandag 1 keer een noodstopachtige reactie had waarbij mijn voorwiel een fractie van een seconde geblokkeerd is geweest. Pas 2 uur later heb ik voor het eerst het gepiep gehoord, dus of dit er iets mee te maken heeft betwijfel ik.

Jouw pompend remmen manier ga ik van de week eens proberen.

Groeten
 
Voor het reinigen van schijfrem (achter!) was ik alleen maar gewend aan wasbenzine, wrijven met schoon zacht lapje of papieren zakdoekje. Wel even goed laten na-drogen en tijdens eerste keer kalm wegrijden, "voelen" met pompende trekjes of/totdat de rem weer goed gaat pakken, soms pas na 1-5 minuten.

Ik vind "blote" achter-schijfrem een Poging Tot Moord, had die op een Peugeot SpeedFight scooter, in no-time-doorglijdend en op de bek, meteen tot op metaal versleten remblokken, voortaan voorkomen door preventief reinigen, 1-2 x per week of per 100-200 km en vooral extra bij een voorgenomen grote rit bijvoorbeeld Sittard-Alblasserdam.

Het MOET in de achter-luchtwerveling zitten, onzichtbare laag-vorming wellicht uit deel van uitlaat-dampen.

Voor-schijf nog nooit gereinigd, hield zichzelf zo te zien schoon en ijzig-fel.

Rem-proef vanuit stilstand heeft geen nut; doorglippende achterschijf merk je pas boven 20km door met ALLEEN-achter te remmen.

Bij een nood-stop zonder achterrem kun je HEEL hard op je vizier knallen en het is ook niet goed voor het voertuig ....

Bij auto's waarschijnlijk minder problemen door ligging van de schijf in zeer diepe en relatief kleine velg plus andere afstand tot uitlaatpijp, ander zuigings-patroon achter door voertuig-breedte.

Een Brommobiel (diesel) Erad Spacia vertoonde WEL het probleem (scooterwieltjes), wordt niet meer gebouwd.

De nieuwe types bromfietsen/scooters die ik zie zijn allemaal terug naar ouder principe: schijfrem-VOOR en TROMMELREM-achter.
 
Remmenreiniger is een agressief schoonmaakmiddel, speciaal bedoeld voor het schoonmaken van, ehm, remmen. Je kunt het echter ook heel goed gebruiken voor het schoonmaken van andere dingen. Alleen niet gebruiken op plastics, rubber, en verf. Maar voor blanke metalen zaken, glas, etc. werkt het perfect. Beter als wasbenzine oid.
 
Bij verglazing moet je volgens mij de blokken schuren/stralen tot de blinkende laag weg is.
Als je dan bij de montage de (achterkant :+ van je) remblokken insmeert met kopervet,
ben je van al je problemen af.
Tis maar 10 min werk ook dusss........

en dan natuurlijk wel doorremmen he


(piepplaatjes, ze houden je voor de gek hoor, hoek erAF halen :? , nooit doen)
 
Laatst bewerkt:
Thanks,

10 minuten zeg je......... :)
Ik zal eerst eens moeten kijken hoe ik de blokken eruit moet halen. De motor heb ik net een week..... Het zijn dubbele schrijven en op de klauw staat iets van "Brembo" of zo, in ieder geval zijn ze goudkleurig. Ziet er heel anders uit dan bij mijn oude Soes. En een werkplaatshandboek heb ik ook (nog) niet.

Maar denk jij dat dat verglazen komt door de remtechniek (of technisch gezien, zou kunnen komen)?

Tips voor demontage blokken zijn natuurlijk welkom ;) Maar zal daar op het internet ook zelf wel wat van kunnen vinden.
 
Verglazing komt door slepend remmen......en dat met Brembo....
Bij mn gsx kan je een plaatje van de remklauw schroeven, een borgveertje weghalen,
pen die door de klauw en de blokken zit eruit trekken,
Evt. proberen de zuigers wat terug te duwen om wat speling te maken.
met de hand natuurlijk!!
En als het goed is kunnen de blokken er zo uit.

Wel opletten waar welke blok heeft gezeten, dit ivm. inslijten.

suuk6
 
Thanks again :)

"en dat met Brembo" ..... ik had al begrepen dat dat een goede rem is (zelfs overdone zou zijn voor zo'n lichte motorfiets).

Ik ga die remstijl proberen aan te passen, een beetje later remmen en wat heftiger. Moet ook nog wennen aan de remmen zelf, ze happen wel heel erg in vergelijking met mijn vorige ....

Na het eten even kijken of ik erbij kan komen zonder speciale gereedschappen....

Cya
 
Eej Huubke :}

Hulde voor je hulp! In no-time had ik de remblokken eruit. Het plaatje waar jij het over hebt wordt bij mij door de borgpennen op z'n plaats gehouden. Niks schroeven dus, kon eigenlijk met de hand alles verwijderen.

Ik heb gelijk maar het typenummer van de blokken genoteerd :)

Kreeg overigens niet het idee dat er sprake was van verglazing..... ze zagen er zwart met koperkleur uit. Heb ze met een staalborstel geborsteld en weer teruggezet. Kopervet/copraslip heb ik (nog) niet maar ik weet dat ik dat nu zonder problemen kan aanbrengen.

Ik kan helaas nu niet rijden, de kaakchirurg heeft mij onder zijn grote handen genomen, en een helm op mijn hoofd zie ik ff niet zitten -X
En na morgen met de dame een weekje naar de wadden.....

Meer dan een week wachten, gggrrrrrrrrr
 
Wat Flow ook al zegt, bij verglazing van de remblokken help iha een paar keer stevig remmen al een hele hoop. Neem een verlaten stuk weg, versnel tot ca 80 km/u en geef de rem(men) van jetje (zonder jezelf onderuit te remmen natuurlijk!). Herhaal deze procedure 3 a 4 keer en hoogstwaarschijnlijk is het probleem uit de wereld.

Ik had dit probleem ook met mijn achterrem (model specifiek probleem met standaard blokjes) waarbij ik dat probleem ook wel eens moest verhelpen. Het is overigens niet meer teruggekomen na montage van EBC gesinterde (HH) blokken.
 
Steevast harder en later remmen, slijten blokken en schijven mooi op elkaar in en gaat er niets piepen, behalve een voorband zo nu en dan (In die situatie is het dan ook aan te raden je remmen iets losser te hanteren).
:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan