Remtesten wegmarkering

safedriver

MF'er
7 jan 2003
101
0
beringen
In Belgie zijn in samenwerking met M.A.G. remtesten uitgevoerd in verband met remmen op wegmarkeringen.Men moest nog bewijzen dat wegmarkeringen spiegelglad zijn |( ( Weten motorrijders natuurlijk al lang )
Tijdens de remtesten is 1 motorrijder onderuit gegaan en heeft zijn sleutelbeen gebroken. '( ( Veel sterkte aan de motorrijder )
De remtesten op nat wegdek zijn niet door gegaan.Hebben het misschien nu al begrepen dat wegmarkeringen voor motorrijders levensgevaarlijk zijn ,hoewel er alternatieven bestaan nl.anti-slipverf.
Nadeel : deze is minder slijtvast en moet frequenter aangebracht worden.
Met de resultaten van de remtest gaat men nu naar de regering.Hopelijk met de verkiezingen voor de deur kan er nu iets uit de bus komen en kunnen wij minder gevaarlijk :]
Wij leven op hoop
 
Het valt mij op dat men in Belgie bij de overheid toch wat meer gedaan krijgt voor motorrijders. Zo zijn die rubberen schildpadden op de weg geloof ik niet meer toegestaan, toch?
 
rubberen schildpadden??

Onlangs zijn er hier ergens zo'n rubberen dingen op de straat aangebracht. Had er nog nooit van gehoord en die lijken mij ook wel gevaarlijk.
In den donker zie je die niet (een riooldeksel blinkt tenminste nog), en 't zijn toch ferme bulten waar je overheen gaat.

Waar dienen ze eigenlijk voor, :?

(ahja, en dit is IN Belgie...)
 
Ik ben er in Tholen zo eentje tegengekomen voor het eerst in mijn leven en ja het was donker... tegen 80 per uur recht er tegen aan geknald... enorme stuurzwabber en gelukkig net niet de berm in...
Die koleredingen mogen ze wat mij betreft VOLspuiten met dat reflecterend goedje. Gelukkig geen schade...
 
Op dinsdag 15 april 2003 01:31 schreef safedriver het volgende:
Tijdens de remtesten is 1 motorrijder onderuit gegaan en heeft zijn sleutelbeen gebroken.'
Ja hoor, da's weer testen op z'n Belgs zeker :) Zoiets test je toch met zijwieltjes (a la slipcursus).. |(
 
rubberen schildpadden??

Onlangs zijn er hier ergens zo'n rubberen dingen op de straat aangebracht. Had er nog nooit van gehoord en die lijken mij ook wel gevaarlijk.
In den donker zie je die niet (een riooldeksel blinkt tenminste nog), en 't zijn toch ferme bulten waar je overheen gaat.

Waar dienen ze eigenlijk voor, :?

(ahja, en dit is IN Belgie...)

Om de snelheid te remmen... net als een drempel maar dan een goedkope en gevaarlijke variant.

@Buzz-ding
Meestal staan er hier toch wel bordjes bij d8 ik (tenzij in bebouwde kom).
 
Om de snelheid te remmen... net als een drempel maar dan een goedkope en gevaarlijke variant.

@Buzz-ding
Meestal staan er hier toch wel bordjes bij d8 ik (tenzij in bebouwde kom).
Heeeeel veeeeel drempels op 80 - 60 en 50 km wegen zijn zo aangelegd dat je je motor (en je auto ook) aardig naar de kl... helpt als je er met toegestane snelheid overheen gaat. Heb het dit weekend weer gemerkt, sommige gemeenten gebruiken die nieuwe verkeersborden en die zijn goed te zien, maar de meeste zijn niet of nauwelijks aangegeven. Sommige wegbeheerders leggen op fatsoenlijke wijze een drempel aan waar je nog met redelijke snelheid overheen kunt; maar de meeste leggen geen drempels aan maar een lanceerplatform. Dan moet je op een 80km weg terug naar 10 of 15 om daar zonder schade overheen te kunnen. Dat kun je ook fijn zien aan de groeven in het wegdek aan het begin van de drempel en net erna. Ook zo goed voor het milieu dat afremmen en optrekken, tenslotte is het behalen van de emissie-norm een speerpunt van het overheidsbeleid.

In België hebben ze tenminste nog regels voor de hoogte van drempels. Hier alleen maar een advies, maar daar storen weinige zich aan. Ik vraag me toch af hoe dat zit met het aanspreken van de wegbeheerder voor ontstane schade aan het voertuig als een drempel niet volgens het advies is aangelegd of niet (voldoende) is aangegeven.

Het was toch allemaal te doen om de verkeersveiligheid te bevorderen, ja toch? Net zoals al die andere toepassingen die binnenkort worden gewijzigd, zoals de vangrails die killing zijn voor motorrijders en de automatische rijstrook signalering (die lichtbakken in het wegdek) die vanwege het gevaar voor motorrijders niet wordt ingevoerd. En zo zijn er vast nog wel meer zaken te bedenken. Echt hoor, als het om verkeersveiligheid gaat staat de overheid voorop om terstond maatregelen te nemen.

Net als het uitrusten van politievoertuigen met een automatische defibrilator, dat gebeurt toch ook op korte termijn. Dat scheelt een aantal honderden doden per jaar, iig meer dan er in het verkeer te betreuren zijn. Nee, echt hoor, de overheid weet echt waar prioriteiten liggen en zorgt echt voor de burger.

Of heb ik dat nou net gedroomd? Het is al laat, ik ga maar naar bed, dan krijg ik misschien een prettiger droom.
 
Er bestaan wel voorschriften ivm drempels.Maar ik denk als ze alle drempels gaan nameten en evalueren dat ze er een hele boel mogen afbreken :} :} :}
Heb zelfs gezien eerste dag dat drempel in gebruik was , is er een autobus op blijven hangen ( achterwielen voor drempel,buik op de drempel , voorwielen achter drempel) })
 
Het was vanochtend op Belgie 1 ?...

Die jongen viel errug hard op de grond (voorwiel brak weg)


nog een paar jongen die met een volledig blokkerend achterwiel de bocht ingingen (beetje overdreven dacht ik zo)


ging eigenlijk nergens over die "test"
 
Om de snelheid te remmen... net als een drempel maar dan een goedkope en gevaarlijke variant.

@Buzz-ding
Meestal staan er hier toch wel bordjes bij d8 ik (tenzij in bebouwde kom).

Dan heb ik het over iets anders. Die rubberen bult waar ik het over heb is +- 30 cm breed en lang, en in de straat genageld of zo lijkt het.
Zal 's op inspectie moeten gaan ;)
 
Dan heb ik het over iets anders. Die rubberen bult waar ik het over heb is +- 30 cm breed en lang, en in de straat genageld of zo lijkt het.
Zal 's op inspectie moeten gaan ;)
30-30 .. denk dat je dan de aanduiding van oversteekplaatsen voor blinden bedoelt, niet? St-Niklaas centrum ligt er vol van van die dingen :} gelukkiglijk niet op de weg zelf...
 
Dan heb ik het over iets anders. Die rubberen bult waar ik het over heb is +- 30 cm breed en lang, en in de straat genageld of zo lijkt het.
Zal 's op inspectie moeten gaan ;)

Dat zijn drempels van Gumatec. Die bestaan uit losse delen en daar kun je allerlei maten en uitvoeringen mee maken. Een soort Lego zeg maar. Ze worden op het wegdek geplakt en/of gebout. Deze dingen worden vooral toegepast voor tijdelijke situaties. Wij passen ze niet meer toe vanwege het feit dat die dingen OP het wegdek liggen en daardoor niet naadloos aansluiten op het wegdek. Klachten over zichtbaarheid, gladheid bij regen en de verschrikkelijke klap als je erop rijdt, hebben ons doen besluiten om die dingen niet meer aan te leggen. (met uizonderingen bij tijdelijke situaties)
 
Heeeeel veeeeel drempels op 80 - 60 en 50 km wegen zijn zo aangelegd dat je je motor (en je auto ook) aardig naar de kl... helpt als je er met toegestane snelheid overheen gaat.
:^ Helemaal mee eens.
Je zou op een fatsoenlijke manier - dus zonder je voertuig te slopen - met de ter plekke toegestane maximum snelheid deze drempels moeten kunnen nemen, maar dat is inderdaad maar al te vaak niet mogelijk. Ik voel er ook verdomd veel voor om de wegbeheerder aansprakelijk te stellen als ik op zo'n manier schade oploop :( |(

Enige tijd geleden was er een proef met beweegbare drempels die alleen uit het wegdek omhoog kwamen als je de maximum snelheid overschreed. Hield je je netjes aan de snelheid, dan bleef de drempel gewoon IN het wegdek liggen en kon je normaal passeren.
Lijkt me een ideale drempel, echter nooit meer iets van gehoord. Te duur of te goed :?
 
dat was een stalen (balk)constructie die uit de weg omhoog kwam beemerbuffel....
men heeft een paar testen gedaan met motoren en gelukkig ut ding vergeten, levensgevaarlijk !
 
dat was een stalen (balk)constructie die uit de weg omhoog kwam beemerbuffel....
men heeft een paar testen gedaan met motoren en gelukkig ut ding vergeten, levensgevaarlijk !
Ah, dat wist ik dus niet. Heb er destijds iets over in de krant gelezen en het leek toen wel een goede oplossing.
Maar als 'ie gevaarlijk is dan uiteraad zo snel mogelijk vergeten !!
 
dat was een stalen (balk)constructie die uit de weg omhoog kwam beemerbuffel....
men heeft een paar testen gedaan met motoren en gelukkig ut ding vergeten, levensgevaarlijk !
Dat ding ligt hier dichtbij (de Kiel).
Kheb em nooit zien werken, maar wat ik gehoord heb is dat het voor de omwonenden (voor wie dat ding bedoeld was) het nogal een lawaaiige constructie vonden en dat het niet genoeg hielp voor vrachtauto's.
Het ding is nu buiten werking, maar ik heb het nooit aangedurfd om er met bv 55kmu overheen te rijden.
 
Die rubberen drempels zijn op hun zichtbaarheid na niet zo gek erg. Een beetje mikken met het koekblik en je merkt er niets van, en met de motor kun je er langsaf. Alleen tja, ze zijn zwart en reflecteren niet : '(

Wat ik erger vind zijn die ingegraven stoepranden :r 15cm recht omhoog, 10cm breed en dan weer 15 cm loodrecht omlaag. Zo voelt het iig, ongeacht je snelheid (ja, kruipend in de 1, maar dan slaat de motor af ipv dat je eroverheen gaat |( )

De gemiddelde drempel hier in de omgeving is ook van het type 'lanceerinrichting'...

Nu ze hier in de omgeving bezig zijn voor de A50 en dus de streekbussen over een van die wegen hier moeten gaan ze ze verlagen.. Nou maar hopen dat ze zo laag blijven, want je moest er (zeker met een boodschappenkart (alto, colt, pinda, ander klein koekblik) met 5km/u overheen wilde je niet tegen het dak zitten.

Op de motor kun je nog op je stepjes gaan staan en je benen als extra schokdemper gebruiken, maar dat is ook niet goed voor je motor, alleen voor jezelf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan