Remtrommel hapt en slaat vast

chrisscross

MF veteraan
28 okt 2003
21.394
6
Noord-Holland
Zoals de titel zegt, ik heb een remtrommel die vast slaat.

Als ik het achterwiel met de hand draai en de rem langzaam intrap pakt hij in 1 klap alle grip en blokkeert het wiel helemaal. Dus alles of niets zegmaar. Dit gaat gepaard met een behoorlijke klap wat het materiaal natuurlijk niet te goede komt. Ik heb er daarom nog niet mee gereden.

Als ik het spul open haal zie ik niks vreemds. Er zit ook nog voldoende remvoering op de schoenen. Er is lange tijd niet op gereden maar de trommel is niet verroest.

Heeft iemand een idee waar ik naar moet kijken?
 
Wellicht te kleine schoentjes waardoor ze omslaan als ze eenmaal aangrijpen? hoeveel speling zit er tussen de trommel en de schoentjes in rust stand?
 
waarschijnlijk zit je asje waarmee je de remmen uit elkaar duwt ( dus in de remtrommel) verkeerd om..
As eruit, 180 graden draaien en weer tussen de remschoenen plaatsen
 
Wellicht te kleine schoentjes waardoor ze omslaan als ze eenmaal aangrijpen? hoeveel speling zit er tussen de trommel en de schoentjes in rust stand?

Vergeten te melden, de remschoenen horen bij de trommel. (wel 2e hands) zal de speling ff opmeten.

Dat asje ga ik even proberen om te draaien maar zoals ik het me kan herinneren was die gewoon symetrisch.
 
Laatst bewerkt:
Of de trommel is ovaal

Nee, ovaal is hij niet denk ik. Dan zou hij op 1 punt aan moeten lopen of telkens op hetzelfde punt vast slaan.

Hier een foto van het trommeltje. Tis van een Moto Guzzi Dingo Cross 50cc 1967

full


De trommel is overal helemaal glad, geen oneffenheden. Remvoering ook netjes. Speling tussen naaf en remschoenen hooguit 4mm totaal. (dus 2 mm per remschoen)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat als je gaat rijden en dan onder belasting gaat remmen dat je geen problemen meer hebt.
Zo met de hand draaiend en zonder belasting is het vrij logisch dat hij meteen hapt. Een trommelrem heeft een oplopende voering en een volgende. De oplopende drukt zichzelf als het ware tegen de remtrommel aan en daardoor hadden vroeger de koekblikken ook geen rembekrachtiger nodig.
Gewoon ff rijdend proberen dus.
 
Ik denk dat als je gaat rijden en dan onder belasting gaat remmen dat je geen problemen meer hebt.
Zo met de hand draaiend en zonder belasting is het vrij logisch dat hij meteen hapt. Een trommelrem heeft een oplopende voering en een volgende. De oplopende drukt zichzelf als het ware tegen de remtrommel aan en daardoor hadden vroeger de koekblikken ook geen rembekrachtiger nodig.
Gewoon ff rijdend proberen dus.

Hij blokkeerd echt met een harde klap. Bij het voorwiel doet hij dat niet. Daar kan ik gewoon gedoseerd remmen.
Het vreemde is, als ik het wiel achteruitdraai dan slaat hij niet vast. Ik heb zoals hier genoemd werd de remhevel en remschoenen omgedraaid maar dat maakt niks uit. Je hebt maar 2 opties om ze te draaien.
 
Hij blokkeerd echt met een harde klap. Bij het voorwiel doet hij dat niet. Daar kan ik gewoon gedoseerd remmen.
Het vreemde is, als ik het wiel achteruitdraai dan slaat hij niet vast. Ik heb zoals hier genoemd werd de remhevel en remschoenen omgedraaid maar dat maakt niks uit. Je hebt maar 2 opties om ze te draaien.

En toch heeft die denk ik gelijk. Gewoon rijdend proberen en waarschijnlijk geen probleem.
 
Als het wiel gemonteerd zit kan je dan de ankerplaat bewegen?

minimale speling op de ankerplaat. De veren hebben genoeg/veel spanning.

ik denk dat ik de voering en trommel nog even opschuur. Is dat het niet dan idd gewoon rustig rijden en kijken wat hij doet. Misschien moet het spul toch even opnieuw inslijten.

het blijft wel vreemd dat hij het met een achteruit draaiend wiel wel doet.
 
Ga ik proberen. Welk deel van de remvoering moet je afvijlen?
Als je naar je ankerplaat (waar de remschoenen aan vast zitten) bekijkt worden aan de bovenkant de remschoenen uit elkaar gedrukt. Als de remtrommel daar tegen de klok in langs loopt is de linker remschoen de oplopende remschoen. Over een afstand van ca. 3 cm. aan de bovenkant iets afschuinen is voldoende. Dat kan je gewoon met een vijl of grof schuurpapier doen.
 
Laatst bewerkt:
Als je naar je ankerplaat (waar de remschoenen aan vast zitten) bekijkt worden aan de bovenkant de remschoenen uit elkaar gedrukt. Als de remtrommel daar tegen de klok in langs loopt is de linker remschoen de oplopende remschoen. Over een afstand van ca. 3 cm. aan de bovenkant iets afschuinen is voldoende. Dat kan je gewoon met een vijl of grof schuurpapier doen.

Thanx, dat ga ik proberen!
 
Ook valt me op dat het nokje wat de boel uit elkaar duwt geen opstaande rand heeft die ervoor zorgt dat de remschoenen niet van hun plek afkunnen. Volgens mij worden ze tijdens het remmen een beetje naar buiten geduwt en tegen de opstaande randen in de trommel geduwd.
 
Ik heb de boel voor de zoveelste keer uit elkaar gehaald. De remschoenen heb ik afgeschuind en het geheel geschuurd.
Hij hapt nu wel een stuk minder snel maar slaat toch nog vast bij wat sneller indrukken van de rem.

Iig hoort het niet zoals het nu is maar wellicht dat de boel gewoon een in moet slijten en het dan over is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan