Remvertraging plastic -> wegdek

mark89769

MF'er
11 apr 2010
30
0
Ik ben een beetje benieuwd, wat is de remvertraging als je een schuiver maakt op het wegdek?

volgens mij is het aannemelijk als je normaal remt je ongeveer een remvertraging hebt van maximaal 8m/s^2?
 
Hm, lijkt me lastig te bepalen.
Een motor haalt bij optimaal remmen rond de 10 m/sec vertraging, op droog wegdek. Ik heb m'n motor wel eens voor me uit zien schuiven en die haalde deze vertraging bij lange na niet...... :X
 
Ik heb eens een motor op beide zijkanten zien schuiven bij een snelheid van ca. 100kM/hr.

De bestuurder lag na ca 25 - 30mtr stil op de grond.
Leren pak.
Helm zat een gat in. pak was op de rug , knieen en elebogen beschadigd.
Handschoenen waren op en de laars zat schade.
De motor stuiterde en schoof zeker 125 - 150 mtr. verder.
De motor werd afgeremd door steppies en stuur.

Motor was daarna total loss.
Kuipschade, tank schade, stuur krom, voorfork krom, band kapot, budy kapot, steppies kapot,
een karterdekdel doorgeschuurd, ontsteking beschadigd,

Afremmen op plastic ?? No way.

Ik reed er naast / achter
 
Ik ben een beetje benieuwd, wat is de remvertraging als je een schuiver maakt op het wegdek?

volgens mij is het aannemelijk als je normaal remt je ongeveer een remvertraging hebt van maximaal 8m/s^2?


Doe jij even een Mythbusters test.
Doe onder 1 van jouw schoenen een stuk ABS plastic en onder je andere normaal rubber.
Dan ff een lekker stukje rennen en als je de uitkomst weet weer hier even vermelden. :+
 
Ik heb eens een motor op beide zijkanten zien schuiven bij een snelheid van ca. 100kM/hr.

De bestuurder lag na ca 25 - 30mtr stil op de grond.
Leren pak.
Helm zat een gat in. pak was op de rug , knieen en elebogen beschadigd.
Handschoenen waren op en de laars zat schade.
De motor stuiterde en schoof zeker 125 - 150 mtr. verder.
De motor werd afgeremd door steppies en stuur.

Motor was daarna total loss.
Kuipschade, tank schade, stuur krom, voorfork krom, band kapot, budy kapot, steppies kapot,
een karterdekdel doorgeschuurd, ontsteking beschadigd,

Afremmen op plastic ?? No way.

Ik reed er naast / achter

Daarom altijd een anker meenemen, die kan je in penibele situaties uitgooien 8-)
 
In de GP worden remvertragingen van 12mtr/sec gehaald.
Yep, maar op de weg niet. In de GP heb je zo ongeveer alle ideale omstandigheden en perfecte onderdelen bij elkaar, plus rijders met een zeer verfijnde techniek. No way dat jij het op straat ook haalt. Overigens, er moet wel een kwadraatje bij als je het over remvertraging hebt.




Plastic zelf remt bijna niet. Als je een kneedown doet met de standaard plastic kneeslider voel je wel dat je het asfalt raakt, maar je knie wordt er totaal niet door afgeremd, hoeveel druk je er ook op gaat zetten. Slijt alleen harder. Het remmen van een glijdende motor gebeurt dan ook niet echt door het plastic (natuurlijk wel een beetje... als het totaal niet zou afremmen zou het ook niet beschadigen ;) ), maar veel meer door uitstekende metalen delen, zoals steppies, stuur, uitlaat e.d., die als een soort weerhaken in het asfalt grijpen.
 
Laatst bewerkt:
De vraagstelling ging over de vertraging nadat het remmen mislukt was |( Dus als je met je Diversion geprobeerd hebt 13 m/s te vertragen.

Tijd om de lessen natuurkunde mechanica weer uit de kast te trekken: afhankelijk van weerstand, oppervlak, aanvangssnelheid, eigen gewicht.

In ieder geval duurt glijden langer als remmen.
 
Ik weet niet, toen ik de mijne met 80 onderuit remde vond ik het veel interresanter hoe gauw ik weer van de tegengestelde rijbaan afkwam :+

Maar een meter of 75 was het wel, spoor heeft nog een hele poos op de weg gestaan daaro. Wel gewoon naar huis gereden in de 2e versnelling O-)
 
10 m/s2 vertraging?? Dus als je 50 rijd doe je er 5 sec over? Heb vandaag 1e deel motor rijebewijs gedaan (geslaagd *D ) Maar de noodstop met 50km/h doe je echt geen 5 seconden over. En met 100 km/h stoppen toch ook geen 10 seconden? :o
 
Laatst bewerkt:
10 m/s2 vertraging?? Dus als je 50 rijd doe je er 5 sec over? Heb vandaag 1e deel motor rijebewijs gedaan (geslaagd *D ) Maar de noodstop met 50km/h doe je echt geen 5 seconden over. En met 100 km/h stoppen toch ook geen 10 seconden? :o
Gefeliciteerd. *O*
Het is geen lineaire vertraging en 10ms2 is met een normale straatfiets al niet meer te doen. de zwaartekracht is 9,8 Als de vertraging dus hoger wordt heb je meer wrijving als waarmee het wiel op de weg geduwd wordt. dat werd lange tijd voor onmogelijk gehouden, natuurkundig kan dat ook niet.
Je bent al heel stoer als je aan de 7m/s2 komt, dan komt je achterwiel al aardig los.
 
Als je 50 rijd, doe je er 5 seconden over idd. 50 m/s dan he, dus 180 km/h ;)

Klopt nog niet :P Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo zou durven zeggen hoe je de remafstand uitrekent vanaf een bepaalde snelheid, maar het staat me nog wel bij dat voor een optrekkend voertuig de volgende formule geldt: s = 1/2a.t2

s = afstand
a = versnelling
t = tijd

Ohja, dit is wel in vacuüm dan :+
 
Laatst bewerkt:
Als je 50 rijd, doe je er 5 seconden over idd. 50 m/s dan he, dus 180 km/h ;)


Ik heb heel vroeger geleerd de formule
V=A x t.
Dus bij 72 km/h=20 m/s en een perfecte vertraging van 10 m/s2 zit je dus op 2 seconden.


Zo was de formule heel vroeger . is dat nog zo? 8-)

En voor de afstand gebruik je de formule van mijn voorganger

Kan je gelijk zien dat je op de weg geen 10 m/s2 haalt
 
Laatst bewerkt:
Ik heb heel vroeger geleerd de formule
V=A x t.
Dus bij 72 km/h=20 m/s en een perfecte vertraging van 10 m/s2 zit je dus op 2 seconden.


Zo was de formule heel vroeger . is dat nog zo? 8-)

En voor de afstand gebruik je de formule van mijn voorganger

Kan je gelijk zien dat je op de weg geen 10 m/s2 haalt

s = 20 meter in dat geval :P

En voor de 50 km/h is het 9,7 meter. Volgens mij klopt dat wel aardig, met de noodstop stond ik altijd wel vrij vlot stil hehe :P
 
Laatst bewerkt:
10 m/s2 vertraging?? Dus als je 50 rijd doe je er 5 sec over? Heb vandaag 1e deel motor rijebewijs gedaan (geslaagd *D ) Maar de noodstop met 50km/h doe je echt geen 5 seconden over. En met 100 km/h stoppen toch ook geen 10 seconden? :o
50km/u is zo'n 14m/s. Bij een vertraging van 10m/s2 doe je er dan tussen de 1 en 2 seconden over ja, is niet helemaal lineair maar 't is een aardige richtlijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan