Remvertraging..

Rutg3r

kloon
24 okt 2007
2.277
0
Ik zit nu dus aan een praktische opdracht voor school te werken (we doen het over reactiesnelheid, invloed van red bull/ alcohol etc), kom ik een stuk tekst tegen:

'De gemiddelde remvertraging van een auto is 8m/s2, de gemiddelde remvertraging van een motorrijder is 6m/s2'

Dit klopt toch van geen kanten? Op een motor sta ik zelf een stuk sneller stil dan een auto hoor! Weet iemand het correcte getal? Wil namelijk wat voorbeeld sommen bij de presentatie geven, zou leuk zijn als het realistische waardes waren, anders zijn mensen helamaal bang om motor te rijden! _O-
 

DennyzfR6

MF veteraan
3 mei 2004
2.828
10
35
Puttershoek
Het lijkt op straat misschien idd zo dat je sneller stilstaat met de motor. Maar wanneer je naar extremiteiten gaat kijken, noodstoppen of in de racewereld zul je zien dat een auto sneller kan vertragen dan een motor. Uiteindelijk heeft het met wegcontact te maken. Ondanks het lagere gewicht van de motor heeft deze bij extreem remmen eigenlijk alleen een klein deel van de voorband om de remkrachten (90%) op de weg over te brengen. Een auto zal altijd met 4 vlakke banden contact maken.

Zoek dat filmpje eens op van TopGear. Waarin een R1 het tegen een Porsche opneemt.

Succes! :W
 

martindj

MF veteraan
4 dec 2006
1.160
0
Alphen aan den Rijn
Het lijkt op straat misschien idd zo dat je sneller stilstaat met de motor. Maar wanneer je naar extremiteiten gaat kijken, noodstoppen of in de racewereld zul je zien dat een auto sneller kan vertragen dan een motor. Uiteindelijk heeft het met wegcontact te maken. Ondanks het lagere gewicht van de motor heeft deze bij extreem remmen eigenlijk alleen een klein deel van de voorband om de remkrachten (90%) op de weg over te brengen. Een auto zal altijd met 4 vlakke banden contact maken.

Zoek dat filmpje eens op van TopGear. Waarin een R1 het tegen een Porsche opneemt.

Succes! :W
Het filmpje :)

Bij 5th gear hebben ze ook nog een gallardo tegen een 999 laten rijden, daar is het verschil bij remmen ook goed zichtbaar: edit: toch niet trouwens, maar wel leuk filmpje dus ik laat hem nog even staan ;)
 
Laatst bewerkt:

Rutg3r

kloon
24 okt 2007
2.277
0
Dat heeft iets te maken met de hoeveelheid rubber van je banden op het asfalt ;)

Zie bijvoorbeeld Fabeltje remweg auto-motor of Wat stopt sneller een auto of een motor ?

Even de link aangepast zodat het naar het topic verwijst en niet naar een post |(
Thanks! Heb het eventjes doorgelezen, en ja die stap dat je het gewicht naar je voorwiel moet brengen is natuurlijk doorslaggevend (daarom bij lange afstanden - hoge snelheden zijn motoren bijna even snel, of zelfs sneller). Zal het gebruiken :)

En een auto gaat ook langzamer door de bocht cker?

Dingen aannemen is niet je sterkste kant :')
Jij bent echt vermoeiend :W
 

Bleddyn

MF veteraan
1 mei 2006
3.178
0
Apeldoorn
Ja want een motor heeft 4 grote vlakken rubber op de weg en een auto maar 2 kleine vlakjes :? Met een beetje nadenken kom je al n heel eind |(

Die presentatie van jou word volgens mij 10x niks.
 
Laatst bewerkt:

Rutg3r

kloon
24 okt 2007
2.277
0
Ja want een motor heeft 4 grote vlakken rubber op de weg en een auto maar 2 kleine vlakjes :? Met een beetje nadenken kom je al n heel eind |(

Die presentatie van jou word volgens mij 10x niks.
Sorry, als je 'wordt' met dt had geschreven had ik je wellicht serieus genomen. Desondanks bedankt voor je bijdrage! Tevens: Link


Slotje graag, na de eerste reactie wist ik het antwoord al.
 
Laatst bewerkt:

Vmaxxx

MF veteraan
17 jun 2004
1.518
6
Eindhoven
De hoeveelheid rubber op de weg maakt nauwelijks iets uit. Dat klink onlogisch, maar als je naar de natuurkunde achter 'wrijving' kijkt zie je dat het zo is. Een auto remt harder omdat een motor over de kop slaat als ie te hard remt, zodat de motor zijn maximale vertraging niet kan halen.
 

Hrimgrimnir

MF veteraan
24 dec 2001
2.773
0
De hoeveelheid rubber op de weg maakt nauwelijks iets uit. Dat klink onlogisch, maar als je naar de natuurkunde achter 'wrijving' kijkt zie je dat het zo is.
Bij Coulombse wrijving ;) (dat overigens tot op heden ten dagen (nog steeds) in de praktijk toegepast wordt)
 

4x2

MF veteraan
12 feb 2002
3.096
0
35
Omg Eindhoven
Probeer het eens bij een beetje recente vrachtwagen, ong 99% kans dat je achterin geplakt zit als die een noodstop uitvoert.
 

mechanicalman

Die hard MF'er
3 aug 2004
993
0
dat is onzin, vertraging van massa, een auto: okay, misschien. Een vrachtwagen? NO WAY
Echt wel ,bij blik op de weg hebben ze een keer een proef gedaan met een personenauto en een volgeladen tekker met oplegger en gek genoeg (of niet natuurlijk)waren de remafstanden gelijk.
 

Bikefreak

MF veteraan
20 aug 2002
9.120
427
Noord Limburg
Remweg van een auto is korter dan van een motor. Dat is gewoon een feit !!!
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen maar gemiddeld staat een auto sneller stil dan een motor.

Onderstaand het resultaat van 1 minuut google.

De "toelatingseisen voor motorvoertuigen" van de RDW bevestigen dit:
- Remvertraging brommer > 3,8 m/sec2
- Remvertraging auto > 7,2 m/sec2 zijn
- Remvertraging motor > 5,2 m/sec2 zijn


Resultaten remtesten op droge betonbaan (Belgisch auto/motorblad)
Voertuig 120 km/uur 90 km/uur 50 km/uur
-------------------------------------------------------------------------------
Toyota Avensis 52 m 28 m 8 m
Honda Fireblade 64 m 35 m 8,5 m
BMW R1150RS met ABS 55 m 31,5 m 8,5 m
(complete test is terug te vinden op motornet.be)
 
Laatst bewerkt:

Hybride

MF veteraan
6 sep 2006
7.647
135
57
Het groene hart
Bezoek site
... Een vrachtwagen? NO WAY...
Die massa van die vrachtwagen werkt niet alleen in negatieve zin door, de massa zorgt ook voor een goed wegcontact, de banden worden stevig op de weg gedrukt zodat de remmen hun werk goed kunnen doen.
Zo valt de massa uit de vergelijking, massa heeft dus eigenlijk geen invloed op de remweg (zolang de remcapaciteit voldoende is).

Bedenk ook dat een vrachtwagen ABS heeft en dus onder alle omstandigheden een optimale remvertraging kent.
 

Bikefreak

MF veteraan
20 aug 2002
9.120
427
Noord Limburg
Echt wel ,bij blik op de weg hebben ze een keer een proef gedaan met een personenauto en een volgeladen tekker met oplegger en gek genoeg (of niet natuurlijk)waren de remafstanden gelijk.
:N
Gemiddelde remweg vrachtwagen (trekker + oplegger) bij 90km/uur:
lege vrachtwagen 70-75m
volgeladen vrachtwagen 85-100m (volgeladen tot max. gewicht)
 

Adriano

MF veteraan
Donateur
3 jan 2006
10.447
738
72
Maassluis
Bezoek site
.....................

Bedenk ook dat een vrachtwagen ABS heeft en dus onder alle omstandigheden een optimale remvertraging kent.
Dat gaat dan op voor de praktijk, maar in theorie is dat niet zo, ABS zorgt er voor dat de wielen niet blokkeren, maar geven niet de beste remvertraging, dat is tegen blokkeren aan en dat kan ABS net niet bewerkstelligen. Stond ook in de vorige twee topics over dit onderwerp.
Maar verder best interessant allemaal. Deze discussie heb ik 35 jaar gelden wel eens gevoerd op de verkeersschool op Zandvoort. Toen kwamen we er niet uit, ik als motorfanaat tegen allemaal blikjongens. Maar met mijn TX750 met dubbele schijrem remde ik die jongens er wel uit. O-)
 
Laatst bewerkt:

Hybride

MF veteraan
6 sep 2006
7.647
135
57
Het groene hart
Bezoek site
...Maar met mijn TX750 met dubbele schijrem remde ik die jongens er wel uit. O-)
Weet ik; een geoefend rijder kan dat, als hij er op is voorbereid... Ik kan het niet. Ik bedoelde maar aan te geven dat een vrachtwagen zichzelf niet "onderuit" zal remmen...
Je kunt altijd voluit op het pedaal staan, anders dan bij een motorfiets.
...
lege vrachtwagen 70-75m
volgeladen vrachtwagen 85-100m (volgeladen tot max. gewicht)
Hoe verklaar je dat.... Is de remcapaciteit niet voldoende bij maximale belading ?
 
Laatst bewerkt:

boomhauer

MF veteraan
5 dec 2006
3.345
26
33
dat is onzin, vertraging van massa, een auto: okay, misschien. Een vrachtwagen? NO WAY

over vrachtwagens:

was laatst op discovery, translantic challenge (zoiets?) een zwaardere racevrachtwagen uit de VS tegen een lichtere racevrachtwagen uit europe, de amerikaan was zwaarder maar stond eerder stil..

paar jaar geleden een test tussen een porsche en vrachtwagen die stoppen vanaf 90km/u
de vrachtwagen stond eerder stil.
 

DAF400

MF veteraan
14 mrt 2007
7.010
103
34
Neerkant
dat komt niet door de banden maar omdat een vrachtauto 3 remmen heeft:

- motorrem
- retarder/intarder
- bedrijfsrem

staat hij dus ook 3x zo snel stil, lijkt me logisch :+ :W