Remvloeistof tijdig vervangen?

Biggest four

MF veteraan
19 feb 2003
1.184
116
Vervangen jullie ook de remvloeistof netjes om de 2 jaar, of wachten jullie tot de onderhoudsbeurt op basis van kilometerstand?
 
Dacht meer hier aan.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210531-215312_Gallery.jpg
    Screenshot_20210531-215312_Gallery.jpg
    37,5 KB · Weergaven: 25
Ieder voorjaar ff potje leegzuigen met injectiespuit, vers erin en doorpompen tot er verse bij de klauwen uitkomt.
Of het nodig is na een jaar ? Denk het niet. Heb geen hygrometer.
Heb op de huidige motor stahlbus nippels gezet, werkt stuk makkelijker. En al helemaal omdat een of andere mafkees bij Brembo heeft bedacht om de nippels van mijn klauwen aan de binnenzijde te zetten.

Als het systeem helemaal leeg is gebruik ik een zelfgemaakt vacuumsysteem bestaande uit een augurkenpot en een vacuumpompje op een 12 volt voedinkje dat ooit dienst deed in een ouwe mercedes voor de centrale deurvergrendeling.
 
Kortste route van rempomp naar ontluchtingsnippels is meestal niet achterlangs alle remzuigers. Wil je het grondig doen dan zal er met de remzuigers gespeeld moeten worden.
 
Vervang het elk jaar, maar vervang ook elk jaar m'n motor...

Tenzij je erg veel vraagt van de remmen zou ik het normaal gesproken om de 2 jaar vervangen. Maar aan de andere kant het kost maar een paar euro en je bent zo klaar als je het zelf doet.
 
Ik ben er achter gekomen waarom er nog steeds wat lucht in de leidingen zat ;(
Remklauw ontluchtingsnippel naar zijn grootje! De nippel draaide door en er kwam
allemaal remvloeistof uit de nippen druppelen...
Het inwendige schroefdraad kapot gedraaid. Dus een nieuwe nippel gaat niet helpen.
Misschien een nieuw schroefdraad tappen en een iets grotere nippel gebruiken?
Heb al een nieuwe remklauw (tweedehands) besteld.
 
Die spuiten kan je makkelijk bij de dierenarts halen, worden voor dwangvoeding gebruikt.


Bij de huisarts kreeg ik jaren geleden een hand vol met schone spuiten mee, en een foldertje over drugsproblemen.
Daar durf ik nooit er meer om te vragen.

( geen gein, mens keek zowaar opgelucht dat ik vroeg of ze de naalden eraf wou trekken , dat ik ze graag zonder naald wou hebben )
 
Wat vinden jullie nu de beste manier? Voor als ik straks de remklauw monteer?
Reservoir is natuurlijk helemaal leeg, dus moet helemaal "overnieuw" beginnen.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
 
Wat vinden jullie nu de beste manier?
Als er 1000 manieren zijn krijg je nu duizend beste manieren van 1000 meningen. Alle ontluchtingen die niet gingen lukken lukten mij met de injectiespuit op de ontluchtingsnippel.
En waarom? Als de luchtbel in de leiding de ruimte heeft om te stijgen zal die dat doen, hoe viscoser je remolie hoe harder de luchtbel stijgt, wat is er logischer dan een luchtbel die wil stijgen zijn zin te geven en 'm omhoog eruit te douwen 🤷‍♂️ 🤷‍♂️
 
Als er 1000 manieren zijn krijg je nu duizend beste manieren van 1000 meningen. Alle ontluchtingen die niet gingen lukken lukten mij met de injectiespuit op de ontluchtingsnippel.
En waarom? Als de luchtbel in de leiding de ruimte heeft om te stijgen zal die dat doen, hoe viscoser je remolie hoe harder de luchtbel stijgt, wat is er logischer dan een luchtbel die wil stijgen zijn zin te geven en 'm omhoog eruit te douwen 🤷‍♂️ 🤷‍♂️
Mee eens, als het systeem leeg is, van onderaf vullen met een spuit met voldoende volume.
 
Dank je Rob, maar wat zijn dan de stappen die ik moet nemen?
Alles monteren, reservoir vullen (of juist niet?), ontluchtingsnippel
open en een spuit (gevuld met remolie?) met stukje slang omhoog
spuiten totdat het reservoir gevuld is?
 
Ok, duidelijk. En wat zou voldoende volume zijn?
En daarna de "normale manier" toepassen? Of is dat niet nodig dan?
Dat zou niet nodig hoeven zijn, alhoewel ik wel de Banjobouten nog ontlucht. Het kan trouwens geen kwaad om daarna je remklauwen (remklâhwe) ook nog eens op de "normale manier" te ontluchten... Gewoon om lekker bezig te zijn met voldoening van je werk. Ieder klein belletje is er één. Soms niet merkbaar
 
Dat zou niet nodig hoeven zijn, alhoewel ik wel de Banjobouten nog ontlucht. Het kan trouwens geen kwaad om daarna je remklauwen (remklâhwe) ook nog eens op de "normale manier" te ontluchten... Gewoon om lekker bezig te zijn met voldoening van je werk. Ieder klein belletje is er één. Soms niet merkbaar
En hoe ontlucht je de banjo-bouten? Ik leer hier steeds meer ;-)
 
Ok, misschien een domme vraag. Maar kan er dan geen lucht in het systeem komen als je het slangetje
van de spuit trekt?
Collaterl Damage, niet goed is opnieuw. Wel effe de ontluchingsnippels dichdraaien hè B|
Ik doe ook nog wel hele snelle korte tikjes op het remhendel geven, 5, 6, 7 keer en dan knijpen, loslaten, komt er vaak nog heel fijn schuim uit...
 
Terug
Bovenaan Onderaan