Remvloeistof vervangen

Hamer

Die hard MF'er
28 mrt 2006
923
0
Kortrijk (belgië)
ik had eens willen weten hoe je je remvloeistof moet vervangen.
moet je gewoon het reservoirtje legen en terug vullen en wat moet je dan met de leidingen die vol zitten en moet je dan terug ontluchten na het verversen en hoe doe je dat?

ps. ik heb een honda cr 250

alvast bedankt
 
Je geeft zelf het antwoord al: je maakt het reservoir leeg, vult 'm met nieuwe remvloeistof. Open nu de ontluchtingsnippel op je klauw en knijp net zo lang tot je alleen verse remvloeistof eruit ziet komen. Meestal is het verschild duidelijk te zien aan de hand van de kleur (oude remvleoistof is donkerder).

Wel netjes opvangen he: het is nogal milleu-onvriendelijke meuk.
 
Open nu de ontluchtingsnippel op je klauw en knijp net zo lang tot je alleen verse remvloeistof eruit ziet komen.
Perfect recept voor een hoop lucht in je leidingen.... :X :X :X
De truuk is dat je moet knijpen in je remhandle, dan (terwijl je je remhandle nog steeds vast hebt) je ontluchtingsnippel losdraaien. Je voelt dan je remhandle naar je handvat bewegen. Pas NADAT je de ontluchtingnippel weer hebt dichtgedraaid, kan je je remhandle weer loslaten... Dan moet je effe een paar keer in je remhandle knijpen om weer druk op te bouwen. Daarna herhaal je deze procedure totdat er schoneremvloeistof uit je ontluchtingsnippel komt...

Als je niet precies weet wat je doet, is het misschien verstandiger om het te laten doen door iemand die het wel weet. Desnoods kijk je een keertje toe. Echt moeilijk is het niet, maar als je merkt dat je remmen het niet meer doen als je lekker aan het rijden bent.... ;(
 
Perfect recept voor een hoop lucht in je leidingen.... :X :X :X
De truuk is dat je moet knijpen in je remhandle, dan (terwijl je je remhandle nog steeds vast hebt) je ontluchtingsnippel losdraaien. Je voelt dan je remhandle naar je handvat bewegen. Pas NADAT je de ontluchtingnippel weer hebt dichtgedraaid, kan je je remhandle weer loslaten... Dan moet je effe een paar keer in je remhandle knijpen om weer druk op te bouwen. Daarna herhaal je deze procedure totdat er schoneremvloeistof uit je ontluchtingsnippel komt...

Als je niet precies weet wat je doet, is het misschien verstandiger om het te laten doen door iemand die het wel weet. Desnoods kijk je een keertje toe. Echt moeilijk is het niet, maar als je merkt dat je remmen het niet meer doen als je lekker aan het rijden bent.... ;(
Ik weet niet hoe lang jij daar dan normaal mee bezig wilt zijn (zeker als je alleen bent) maar dat schiet natuurlijk niet op!
Het kan binnen 2 minuten zonder dat er ook maar de geringste lucht in komt, sterker nog, ik gebruik de volgende manier juist om de boel te onluchten!
Super simpel:
1. Slangetje met een reservoirtje aansluiten op de aftapnippel op de remklauw.
2. Remvloeistofreservoir openen.
3. Met een sleuteltje de nippel wat losdraaien.
4. Met je remhendel je reservoirtje bijna leeg pompen (niet helemaal leeg!).
5. Reservoir bijvullen met verse remvloeistof (remvloeistof trekt water aan en wordt daardoor slechter, dus altijd nieuwe of recent geopende remvloeistof gebruiken).
6. Weer pompen totdat reservoir weer bijna leeg is, bijvullen, pompen, bijvullen etc.
7. Doorgaan totdat je nu verse remvloeistof vanuit je remklauw opvangt.
8. Nippel weer dichtdraaien.
9. Weer pompen en voelen dat er stevige druk opgebouwd wordt. (Mocht dat onverhoopt niet gebeuren dan is er toch wat lucht in je systeem gekomen. Dan doorgaan met het voorgaande en na een aantal keren je reservoir leeggepompt te hebben weer 's kijken of je druk opbouwt als je de nippel vastgedraaid hebt.)
10. Slangetje afkoppelen, reservoir vullen tot max-streepje, deksel er weer op en alles even met een doek afnemen. Remvloeistof is een goede verfafbijter...
11. Oude remvloeistof afvoeren als chemisch afval, en niet bij je afgewerkte motorolie gooien. Vinden de afvalverwerkers niet zo leuk.

Succes, is supermakkelijk en supersnel! *O*
 
wat moet je doen als er geen maximum op staat?
vullen tot boven?
I am with Jokertje.

Waar je voor moet oppassen is dat je niet morst met dat spul het is namelijk vrij agressief voornamelijk voor je spuitwerk.

Daarom grote rubber onder de deksel en de denksel zelf goed schoonspoelen met water en zeep. Daarna en goed, helemaal droog maken met keukenpapier en met perslucht (bijvoorbeeld fietspomp)

Dan draai ik mijn stuur eerst naar links zodat het bakje zo recht horizontaal mogelijk staat. Vul hem tot 2 a 3 mm onder de rand. Want je moet ook dat rubber nog weer terug plaatsen.
Daarna met keuken papier het randje van het bakje schoonmaken met keukenpapier. Rubber voorzichtig er in leggen. deksel er voorzichtig op. Ietsje aandrukken. Dicht schroeven.
Het mooiste is als daarna je een klein luchtbelletje van ca 1 mm doorsnee in het glaasje ziet.

Meer is geen probleem, maar je wil die rotzooi alleen niet morsen.
Toch gemorst. Afspoelen met veel water en zeep. (niet gaan poetsen)
 
Ik weet niet hoe lang jij daar dan normaal mee bezig wilt zijn (zeker als je alleen bent) maar dat schiet natuurlijk niet op!
Het kan binnen 2 minuten zonder dat er ook maar de geringste lucht in komt, sterker nog, ik gebruik de volgende manier juist om de boel te onluchten!
Super simpel:
1. Slangetje met een reservoirtje aansluiten op de aftapnippel op de remklauw.
2. Remvloeistofreservoir openen.
3. Met een sleuteltje de nippel wat losdraaien.
4. Met je remhendel je reservoirtje bijna leeg pompen (niet helemaal leeg!).
5. Reservoir bijvullen met verse remvloeistof (remvloeistof trekt water aan en wordt daardoor slechter, dus altijd nieuwe of recent geopende remvloeistof gebruiken).
6. Weer pompen totdat reservoir weer bijna leeg is, bijvullen, pompen, bijvullen etc.
7. Doorgaan totdat je nu verse remvloeistof vanuit je remklauw opvangt.
8. Nippel weer dichtdraaien.
9. Weer pompen en voelen dat er stevige druk opgebouwd wordt. (Mocht dat onverhoopt niet gebeuren dan is er toch wat lucht in je systeem gekomen. Dan doorgaan met het voorgaande en na een aantal keren je reservoir leeggepompt te hebben weer 's kijken of je druk opbouwt als je de nippel vastgedraaid hebt.)
10. Slangetje afkoppelen, reservoir vullen tot max-streepje, deksel er weer op en alles even met een doek afnemen. Remvloeistof is een goede verfafbijter...
11. Oude remvloeistof afvoeren als chemisch afval, en niet bij je afgewerkte motorolie gooien. Vinden de afvalverwerkers niet zo leuk.

Succes, is supermakkelijk en supersnel! *O*
Is ook een manier, maar er is 1 probleem met deze werkwijze...
Die ontluchtingsnippels dichten niet af op het schroefdraad, dus (zeker als de motor wat ouder is) lekt er op deze manier remvloeistof en lucht langs de ontluchtingsnippel...

Zelf ben ik met remvloeistof vervangen denk ik 5 minuten bezig. Mijn compressor pakken duurt het langste denk ik.... Die zuigt de remvloeistof voor mij in 1 keer het hele systeem door...
 
Zelf ben ik met remvloeistof vervangen denk ik 5 minuten bezig. Mijn compressor pakken duurt het langste denk ik.... Die zuigt de remvloeistof voor mij in 1 keer het hele systeem door...

Ehhh? ik heb een compressor sionds kort dus deze methode is mischien interresant voor mij. Maarre, mijn compressor blaast lucht dussehh?
 
ik heb namelijk ook een beetje lage remdruk, en heb al tig keer ontlucht maar er zit ergens natuurlijk nog een belletje lucht. als ik dus in zo een spuit met een tankje eronder remvloeistof doe zou ik dat dan bij bijvoorbeeld de ontluchtingsnippel van beneden naar boven kunnen ''spuiten'' Ik beschik namelijk wel over een compressor
 
ja vertel dat eens waar heb je je compressor voor nodig met remvloeistof verversen?? die dingen blazen toch lucht, iig die van mij wel.
Ik heb de compressor uit dit topic gekocht:
www.motor-forum.nl/forum/topic/127741

Daar zat dus een airboy bij. Werkt inderdaad een beetje als een verfspuit. Doordat er lucht door de airboy blaast wordt er vloeistof door het remsysteem getrokken. Gewoon het potje op tijd bijvullen en verder de compressor lekker laten blazen...
5 minuten werk, en dan is je systeem lekker doorgespoeld...
 
Terug
Bovenaan Onderaan