Remvloeistof vervangen

zedmotor

Die hard MF'er
23 nov 2011
317
0
Ik heb nieuwe remvloeistof reservoirs aangeschaft ik moest toch al me remvloeistof vervangen.

Ik heb een remontluchter gehaald maar wat is nu precies de volgorde van het ontluchten van je remmen? Ik heb veelal topics doorgenomen en iedereen heeft ze eigen verhaal of ervaringen.

Zou iemand kort en duidelijk willen uitleggen hoe ik me remvloeistof vervang? Waarbij ik ook gelijk me nieuwe reservoirs monteer?

Gr,

Zedmotor.
 
Oude remvloeistof potje met o.a. een injectiespuit leegzuigen, nieuwe potje monteren, verse remvloeistof in mikken en doorpompen tot de verse bij de ontluchtingsnippel eruit komt.
 
Ik heb begin dit jaar als leuk (ook noodzakelijk) projectje de remklauwen van mijn r6 uit 1999 gereviseerd. Het reviseren van de remklauwen zijn uiteraard niet on-topic, echter het vervangen van de remvloeistof hoort hier wel bij.

Via internet een goedkoop remontluchting setje gekocht, vond ik uiteindelijk zonde van het geld... De plastic slangetjes in het setje waren wel handig ;)

Mijn werkvolgorde:
- Bakjes/flesjes en doek binnen handbereik
- Banjo boutjes losmaken van de remklauw
- Oude remvloeistof opvangen in het bakje/flesje (schijnt nogal agressief spul te zijn)

Nb. Als je nu niet de remklauw eraf haalt lijkt het mij lastig de oude vloeistof in de klauw te vervangen. Enige wat ik op dit moment kan bedenken is om uiteindelijk met nieuwe vloeistof te flushen.

*Edit. Ik bedenk me nu dat je de hele procedure kan uitvoeren via de ontluchting nippel.
Banjo bouten hoeven dan niet los en kan je volgens mij ook gemakkelijk het hele systeem leeg pompen.

- Met de remhendel het reservoir en leiding leegpompen
- Banjo boutjes met nieuwe koperen of aluminium ringetjes met correcte torsie (moment sleutel, waarde staat in WPHB) aandraaien.
- Reservoir vullen met nieuwe remvloeistof (ik zou DOT5.1 nemen)
- Passend sleuteltje plaatsen op ontluchting nippel remklauw
- Plastic slangetje plaatsen op de ontluchting nippel

Nb. Je kan nu proberen met je ontluchtingset te gaan werken. Dit werkt met een onderdruk principe. Je zuigt de remvloeistof naar een gesloten reservoir, hierbij kan dan geen lucht worden aangezogen. Klink logisch en simpel echter bij mijn poging zoog ik steeds de pomp zelf vol. Zal absoluut een relatie hebben met mijn onkunde :W

- Remhendel inknijpen en tegelijkertijd ontluchting nippel opendraaien
- Eerst ontluchting nippel dichtdraaien daarna pas de remhendel loslaten
- Zorgen dat er vloeistof in je reservoir blijft zodat er geen lucht kan worden aangezogen
- Dit een paar keer herhalen... :$ 100 keer ofzo -O-
- Als er weerstand begint te komen op de remhendel, wisselen van remklauw zijde etc.
- Doorgaan totdat er helemaal geen luchtbelletjes te zien zijn in de remvloeistof die je eruit perst.

Door mijn onervarenheid heb ik waarschijnlijk een extra fles nieuwe remvloeistof er doorheen gepompt. In ieder geval heb ik wel vertrouwen in dat er geen lucht meer aanwezig is in het remsysteem.

Nb. Misschien heb ik onlogisch gewerkt, ik ben dan ook geen professioneel monteur. Echter denk ik wel dat met logica en het juiste gereedschap deze klus te doen moet zijn.
Op Youtube staan ook een aantal verhelderende filmpjes :Y

Succes!!!
 
Laatst bewerkt:
wat een uitleg voor iets ongelooflijk simpels. lees X7 zijn uitleg nog eens en vergelijk met die van jouw .

Het lijkt mij nuttig om zo uitgebreid mogelijk de handelingen te omschrijven.
Als onervaren hobby'ist kan juist dat bijdragen tot een overzichtelijk geheel.

Voor een doorgewinterde monteur is het misschien een simpele klus.
Mijn uitleg is daar ook niet voor bedoeld.

In mijn vakgebied zal het volgende je ook vreemd doen klinken:
Met een mes opensnijden, gat boren, voerdraad erin, pen er over heen, schroef erbij, dichtnaaien, naar huis aan het bier... :?

Kan jij nu een gebroken heup repareren?
 
Het lijkt mij nuttig om zo uitgebreid mogelijk de handelingen te omschrijven.
Als onervaren hobby'ist kan juist dat bijdragen tot een overzichtelijk geheel.

Voor een doorgewinterde monteur is het misschien een simpele klus.
Mijn uitleg is daar ook niet voor bedoeld.

In mijn vakgebied zal het volgende je ook vreemd doen klinken:
Met een mes opensnijden, gat boren, voerdraad erin, pen er over heen, schroef erbij, dichtnaaien, naar huis aan het bier... :?

Kan jij nu een gebroken heup repareren?
_O-
 
Het lijkt mij nuttig om zo uitgebreid mogelijk de handelingen te omschrijven.
Als onervaren hobby'ist kan juist dat bijdragen tot een overzichtelijk geheel.

Voor een doorgewinterde monteur is het misschien een simpele klus.
Mijn uitleg is daar ook niet voor bedoeld.

In mijn vakgebied zal het volgende je ook vreemd doen klinken:
Met een mes opensnijden, gat boren, voerdraad erin, pen er over heen, schroef erbij, dichtnaaien, naar huis aan het bier... :?

Kan jij nu een gebroken heup repareren?

23624996.jpg
 
Die ontluchtingset werkt ook prima om eerst het rempotje op te zuigen.
Dan krijg je niet de oude vloeistof daarvan nog eens door je leiding. :Y
Handig gereedschap. :9 Nice & clean. (chirurgenwerk ;) hoewel dat soms bloederig is)
 
In mijn vakgebied zal het volgende je ook vreemd doen klinken:
Met een mes opensnijden, gat boren, voerdraad erin, pen er over heen, schroef erbij, dichtnaaien, naar huis aan het bier... :?

Kan jij nu een gebroken heup repareren?

neen, maar ik zal dan ook nooit op een chirurgenforum gaan uitleggen aan mensen hoe ze een heup of wat dan ook moeten fixxen :W

TS vraagt hoe je remvloeistof moet vervangen. de beste uitleg voor een newbie is dan de simpelste, waar toch alles instaat. die van jouw bevatte veel te veel ballast.

lachen doen we (hopelijk) allemaal graag en ik moet toegeven : je kan beter overweg met humor dan met motor-technische uitleg :} ;)
 
loop naar de koekast, zuip al je bier op. Verwijder de compressor uit je koelkast, hang er een potje en wat slangen aan en beuken maar :Y

 
Tip:
Druk een slang op het nippeltje van je rem klauw. Op de andere kant van de slang druk je een fiets ventiel. Dit hang je in een potje/fles. Nippel een halve slag los. Knijpen in je hendel en weer los laten. Net zolang tot dat er schone remolie door de slang loopt. ;)
 
Laatst bewerkt:
Op de manier dat x7 zegt, heb ik het ook gedaan. Alleen dan heb ik ook een slangetje op de ontluchtingsnippel gedaan en aan dat slangetje een catheterspuit. Dan deed ik het volgende:
De catheterspuit vacuüm trekken, nippel open en dan komt de vieze olie er uit. Nippel dicht als de druk er af is, spuit legen en opnieuw doen. Remhendel had ik volgens mij constant ingedrukt maar dit weet ik niet meer zeker, zou je kunnen testen. Het laatste beetje deed ik trouwens zonder spuit.

Voor mij was dit de beste en snelste manier.
 
Als je eerst de pot leeg maakt hoef je de vloeistof die er nog inzit niet nog eens doorheen te pompen.
Een schouder prothese heb ik al binnenkort maar aan een heup oefenen :+
 
Het lijkt mij nuttig om zo uitgebreid mogelijk de handelingen te omschrijven.
Als onervaren hobby'ist kan juist dat bijdragen tot een overzichtelijk geheel.
......
In mijn vakgebied zal het volgende je ook vreemd doen klinken:
Met een mes opensnijden, gat boren, voerdraad erin, pen er over heen, schroef erbij, dichtnaaien, naar huis aan het bier... :?

Kan jij nu een gebroken heup repareren?
:} :} :} :} +3


Maar het voordeel bij een mens is dat het lichaam enigszins tolerant is voor fouten tijdens de operatie en een motor niet. Je zou kunnen zeggen dat een motor toch meer uitleg nodig heeft.

Maar dat had je al begrepen.
 
Nee, die remontluchter die maak het alleen maar makkelijker. Alleen mij vraag was, moet ik nou ook me remhendel iedere keer inknijpen? Of zuigt dat apparaat zelf me remolie eruit zonder me remhendel in te drukken.
Hoe ziet die remontluchter eruit?
Een potje met terugslagventiel (ja) of een vacuümpomp wat je in kan knijpen. (nee) ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan