Remvloeistof vervangen

zedmotor

Die hard MF'er
23 nov 2011
317
0
Ik heb nieuwe remvloeistof reservoirs aangeschaft ik moest toch al me remvloeistof vervangen.

Ik heb een remontluchter gehaald maar wat is nu precies de volgorde van het ontluchten van je remmen? Ik heb veelal topics doorgenomen en iedereen heeft ze eigen verhaal of ervaringen.

Zou iemand kort en duidelijk willen uitleggen hoe ik me remvloeistof vervang? Waarbij ik ook gelijk me nieuwe reservoirs monteer?

Gr,

Zedmotor.
 
Nee, die remontluchter die maak het alleen maar makkelijker. Alleen mij vraag was, moet ik nou ook me remhendel iedere keer inknijpen? Of zuigt dat apparaat zelf me remolie eruit zonder me remhendel in te drukken.

remhendel NIET intrekken. anders komt het gaatje in de rempomp niet vrij en kan de remvloeistof er niet langs.

nog een tip als je met onderdruk aan de klauw werkt : nippel eruit draaien en teflon rond de schroefdraad doen. anders kan het zijn dat je lucht aanzuigt via de schroefdraad en ga je "eeuwig" luchtbelletjes in je slang zien.

ofwel werk je zonder onderdruk, gaat even goed : darmpje op nippel, spuit aan darmpje, spuit en darm zo hangen dat darmpje mooi omhoog loopt, nippel open en dan gewoon je remhendel steeds weer inknijpen : remvloeistof wordt in de spuit geduwd, maar door de interne weerstand van de spuit komt de olie vloeistof niet/nauwelijks terug in het systeem, maar wordt er nieuwe aangezogen via het potje. doordat darmpje omhoog loopt, kan je goed zien of er nog luchtbelletjes uit komen, en als er uit komen, remhendel even ingetrokken houden zodat ze hoog genoeg gaan in het darmpje dat bij het lossen van de hendel ze niet weer in het system gaan.
als de spuit bijna vol is, nippel toe draaien en spuit net dat laatste uittrekken zodat er onderdruk in zit (ipv kleine overdruk). maakt niets uit voor het ontluchten, maar maakt een groot verschil op de moment dat je het darmpje/spuit losmaakt om te ledigen. ;)
 
Nooit je potje en leidingen leegpompen. Waarom bewust lucht in het systeem pompen?
Gewoon doorpompen met de nieuwe vloeistof, je ziet het verschil tussen oud en nieuw duidelijk. Als je geen lucht in het systeem brengt, hoef je ook niet te ontluchten.

Flesje niet schudden of laten vallen btw... (luchtbellen)

Edit: NVT voor TS, hij wil ook z'n reservoir vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik moet het wel leeg pompen, er komt een ander reservoir op. Bedankt voor de tip!
Nooit je potje en leidingen leegpompen. Waarom bewust lucht in het systeem pompen?
Gewoon doorpompen met de nieuwe vloeistof, je ziet het verschil tussen oud en nieuw duidelijk. Als je geen lucht in het systeem brengt, hoef je ook niet te ontluchten.

Flesje niet schudden of laten vallen btw... (luchtbellen)

Edit: NVT voor TS, hij wil ook z'n reservoir vervangen.
 
Even een aanvullend vraagje in dit oude topic;
De ontluchtingsnippel zit in mijn geval bovenop de banjobout van de remklauw. Ik ben bang dat, als ik de remvloeistof "doorspoel", ik alleen de vloeistof in het reservoir en de remleiding ververs, maar niet ín de remklauw achter de zuigers. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik de zuigers terug druk en vastzet alvorens het systeem te spoelen. Is dit aan te bevelen of is dit overdone?
 
Ik snap dat gepomp zelfs vaak niet zo, zelf druk ik inderdaad met de onluchtingsnippel los de zuigers terug zodat de oude vloeistof eruit gaat via de nippel (slangetje eraan helpt tegen in het rond gespriets). Daarna laat ik de remvloeistof er gewoon rustig uitdruppelen zonder pompen en houd ik het vloeistofreservoir gevuld terwijl de zwaartekracht het werk doet. Zodra de heldere vloeistof eruit loopt draai ik de nippel op de klauw dicht. Geen gepomp, geen lucht erin en geen stress. Op het einde als de ontluchtingsnippel op de klauw gesloten is en je gaat de zuigers weer tegen de schijf remmen, wel even de vloeistof blijven bijvullen, dat is het enige pompmoment (maar zonder risico op luchttoevoer zolang het reservoir voldoende gevuld blijft).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan