Remvloeistof vervangen

Albertoo

MF'er
16 jan 2018
54
12
Goedendag allen,

ik wil graag de remvloeistof van mijn bmw r 1150 gs vervangen ondanks dat deze nog vrij helder van kleur is. nu wil ik zeker weten dat ik alle oude vloeistof uit de leidingen heb gepompt. weet iemand of het mogelijk is om bijvoorbeeld een klein beetje voedingskleurstof (<1 druppel) door de oude remvloeistof te doen zodat het goed zichtbaar is wanneer alle oude remvloeistof vanaf het vloeistof reservoir helemaal naar beneden is gepompt of dat dit problemen geeft met de olie? ik ben benieuwd of iemand dit al eens geprobeerd heeft.

Groeten,
Albert
 
Vervang je van boven af? Zet een grote injectiespuit (klysmaspuit) op het onderste nippeltje (op de remklauw) en je duwt zo alle oude remvloeisof naar boven, boven een paar keer leegtrekken en weggooien... Er zit geen scheidslijn tussen oude en verse remvloeistof, er zal altijd wat achterblijven. Als je tot op het bot wil gaan is het misschien een idee om de zuigers helemaal in de klauwen te drukken
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Voedingskleurstof zal trouwens wel op waterbasis zijn en <1 druppel water geeft héél veel bellen.

Dan ben je beter af met "er vanuitgaan dat alles wel vervangen zal zijn" -O-...

dat was wel een antwoord op je vraag...
 
bedankt alvast voor de antwoorden. ik ga de vloeistof erdoorheen pompen met de remhendel. dit in verband met de abs unit welke ik ook door moet spoelen dus met de injectiespuit van onderaf zal denk ik niet werken helaas. ik weet niet goed hoe groot het verschil is tussen de oude remvloeistof en de nieuwe remvloeistof omdat deze nog in een gesloten container zit maar omdat de "oude" remvloeistof nog zo schoon is vroeg ik me af of ik een beter kleurverschil aan kon brengen om er zeker van te zijn dat ik de meeste vloeistof heb gehad maar dat gaat dus niet lukken helaas.
 
Is jouw 1150 niet uitgerust met zo'n ABS pomp waar je op een tamelijk andere manier je remvloeistof moet vervangen?
En zaken toevoegen aan remvloeistof?? 😳 .... :N
Daar staat mij ook iets van bij. Zo is de ABS pomp van mijn pa z'n 1150 ook gesneuveld. Met gewoon verversen vervang je de vloeistof in de pomp niet. Daar moet een apparaat op aangesloten worden om de pomp te laten pompen en zo daar binnenin ook nieuwe vloeistof te krijgen.
 
Geheel eensch met Rob RD en slonzebons.

Met doorpompen vanaf de rempomp gaat de vloeistof ook niet door de abs unit. En laat nu net oude remvloeistof funest zijn voor die units, met name de evo remmen (die bekrachtigde) hadden er dacht ik flink last van. Vervangen of repareren is een zéér kostbare aangelegenheid. Die units moeten software-matig open gezet worden tijdens het verversen van de remvloeistof.
 
Het is allemaal leuk en aardig om hier over remmen te lullen, maar als je voorstelt om iets aan je remvloeistof toe te voegen weet je niet voldoende waar je mee bezig bent. En zeker niet bij een ABS unit van sommige types BMW.

Levensgevaarlijk soms, dat forumgelul. B|
 
In dit geval lullen die forumleden toch hetzelfde liedje, juist om levensgevaar (en hoge kosten) te voorkomen ;)

Ik zag toch RobRD anders wel voorstellen om van onderen de zaak door te pompen ... daar kun je al aardig de mist ingaan bij die pompies... en ook aannemen dat voedings kleurstof op waterbasis is ... terwijl ik niet beter weet (sic) dan dat die meestal op alcoholbasis is.
 
Rob RD geeft eerst een algemene reactie, daarna dat kleurstof geen goed idee is (alcohol of water als drager, het blijft een interessant maar slecht idee). Dat heel specifiek bij de R1150 nog andere dingen spelen moet je ook maar net weten. Hij lult als het ware maar een paar regels, maar wel van het goede lied 😂

Anyhow, het advies aan TS is duidelijk: --> BMW dealer / specialist
 
Je kan de vloeistof van een 1150 ook doorpompen zonder computer. Je zult de procedure even moeten zoeken maar het vereist fingerspitzengevoel en geduld. Ik weet dat onze motorboer er mee gestopt is omdat hij een aantal keer een douche van remvloeistof gehad heeft en de kosten van overspuiten meer waren als zijn uurloon.
Het is bij een 1150 met I-ABS wel noodzakelijk om elk jaar te spoelen, ik zou hem er voor naar de dealer brengen.
 
Ook ik dacht (te) laat aan die ABS, wetende dat mijn zwager op zo'n ding de grootste problemen er mee heeft gehad... ik dacht lekker basic Yamaha, knijpen is stoppen en hard knijpen is nog harder stoppen, niks ABS... lekker naar de dealer met dat ding, hoe lang kan hij er mee bezig zijn??? Uurtje?
 
Je kan de vloeistof van een 1150 ook doorpompen zonder computer. Je zult de procedure even moeten zoeken maar het vereist fingerspitzengevoel en geduld. Ik weet dat onze motorboer er mee gestopt is omdat hij een aantal keer een douche van remvloeistof gehad heeft en de kosten van overspuiten meer waren als zijn uurloon.
Het is bij een 1150 met I-ABS wel noodzakelijk om elk jaar te spoelen, ik zou hem er voor naar de dealer brengen.


Ik ben er wel es mee aan het kutten geweest, om eerlijk te zijn wist ik toen ook niet waar ik aan begon. Het is al jaaaaaren geleden en ik weet niet eens meer hoe we (ja, we) het toen uiteindelijk weer hebben opgelost, maar wel dat er een specialist voor nodig was om het ons uit te leggen.
 
Levensgevaarlijk soms, dat forumgelul. B|

Goed dat TS er om vraagt dus??? Anders had hij mooi te lult geweest

In dit geval lullen die forumleden toch hetzelfde liedje, juist om levensgevaar (en hoge kosten) te voorkomen ;)

Gebeurt niet vaak dat ik het zomaar eensch ben :P

Ik zag toch RobRD anders wel voorstellen om van onderen de zaak door te pompen ... daar kun je al aardig de mist ingaan bij die pompies... en ook aannemen dat voedings kleurstof op waterbasis is ... terwijl ik niet beter weet (sic) dan dat die meestal op alcoholbasis is.
Ik had me wel ingelezen en kwam er hier achter dat het hoofdbestanddeel toch echt water is


en om alles open te laten heb ik er als in een P.-V. "meestal" aan toegevoegd zodat ik altijd een alibi heb :P
 
Goed dat TS er om vraagt dus??? Anders had hij mooi te lult geweest



Gebeurt niet vaak dat ik het zomaar eensch ben :P


Ik had me wel ingelezen en kwam er hier achter dat het hoofdbestanddeel toch echt water is


en om alles open te laten heb ik er als in een P.-V. "meestal" aan torgevoegd zodat ik altijd een alibi heb :P

Inderdaad goed om te vragen voordat je gaat pompen. Geldt in meer situaties trouwens. :X

En verder ... ben ik ook blij dat ik zei dat ik niet beter wist ... want het kompt nog best wel eens voor dat ik iets denk, en dat het dan toch anders is. *D
 
ik weet dat het niet de bedoeling is om zomaar een random kleurstofje (of vloeistof in het algemeen) bij de remvloeistof te gooien. gezien ik er zelf mee moet rijden en ik nogal afhankelijk ben van de remmen vraag ik het daarom ook eerst. ik dacht namelijk dat er wel remvloeistoffen geleverd worden met verschillende kleuren om lekkages eerder te zien en om het doorspoelen te vergemakkelijken. ik was dus benieuwd of iemand wist wat voor kleurstof daar doorheen gaat om het van die kleur te voorzien. dit zou het namelijk gemakkelijker maken om zeker te zijn dat alles goed is doorgespoeld.

ik weet inderdaad dat de abs pomp ook apart doorgespoeld moet worden om te voorkomen dat de abs storingen gaat geven. dit is 2 jaar geleden voor het laatst gebeurd bij een dealer maar sinds dien heeft de motor stil gestaan tot ik hem kocht. ik weet ook dat dit niet met het standaard gereedschap kan. zo kun je niet gebruik maken van hoge/lage druk omdat je hiermee de seals van de sensoren in de abs module kan beschadigen. ik heb hiervoor een handleiding en ik heb een trechter gemaakt om de abs pomp bij te vullen tijdens het doorspoelen zodat ook hier geen lucht in het circuit komt.

Zodra het gelukt is zal ik het even laten weten. ik ben van plan om na het wisselen sowieso even langs een dealer te rijden omdat deze de computer aan moet sluiten om te zien of er voldoende remdruk opgebouwd wordt maar ik verwacht eigenlijk niet dat dit een probleem is
 
Goedendag,

Ik heb nog even rond gezocht en ben er achter dat de wetgeving omtrent de remvloeistof is aangepast in Amerika. Daarom is het daar niet meer mogelijk om remvloeistof met een kleurstof te krijgen (ook niet voor op het circuit waar het veel gebruikt werd) en daardoor is het ook hier niet meer goed verkrijgbaar. Bedankt voor de reacties allemaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan