Remvloeistof verversen blijkt lastig

Thumper

MF veteraan
13 apr 2003
4.861
815
Ondanks dat ik op mijn motor een nieuwe remslang had gezet en de vloeistof ververst had, deed mijn voorrem het op slot niet meer.
Er waren nog wat onzekerheden, dus heeft iemand anders (ik denk een goede monteur) ze daarna ververst met verse vloeistof.
Zou goed moeten zijn.

Afgelopen weekend weer een raceweekend en ik had er nog steeds geen goed gevoel bij.
Uiteindelijk de klauw maar open gehaald om dit tegen te komen.

Moraal :

Bij dit type klauw kun je verversen tot je een ons weegt, maar het zal niet veel helpen.
Zelf de klauw op zijn kop houden en de zuigers op en neer halen zal niet afdoende zijn bij oude vloeistof. (Brembo van een Yamaha SZR)

Misschien is dat al bekend bij iedereen, dat was het bij mij niet.
 

Bijlagen

  • IMG_20220704_184804.jpg
    IMG_20220704_184804.jpg
    245,1 KB · Weergaven: 162
  • IMG_20220704_184813.jpg
    IMG_20220704_184813.jpg
    187,9 KB · Weergaven: 163
Laatst bewerkt:
aah, de welbekende dot34vla van crampina!

edit: Ja jammer, maar zie je wel regelmatig bij fietsen op leeftijd. minder regelmatig bij fietsen die niet zo oud zijn, maar wel wat onderhoud gemist hebben. Ik denk dat eens per jaar demonteren om te reinigen op een racer juist onderhoud is.
 
Laatst bewerkt:
ik snap niet alles van de eerste alinea , maar fijn dat het weer opgelost is.

Geen idee of dit een bepaald fenomeen is, zoals Royalclub aangeeft , maar een remrevisie is geen verkeerd idee als je met een gedateerde motor het circuit opgaat.

* Edit* helemaal/nog los van met 1 schijf in het voorwiel :P
 
Laatst bewerkt:
Zolang het nog goed vloeibaar is, dan is het meeste wel weg te pompen met de zuigers. Vroeger wist ik ook niet beter en spoelde ik ook alleen van de pomp naar de nippel. Hoeveel motorzaken het beter doen, geen idee. Zuigers moeten dan ook wel erg netje schoon zijn en daar gaat dan best veel tijd in zitten. Lastig uit de leggen denk ik...
 
Er zijn zelfs remklauwen die helemaal gen ontluchtingsnippels hebben maar via de banjo moeten ontluchten .
Maar JanBos er zijn wel remklauwen met een "aftapkraantje"achter de zuiger namelijk de oude P08 van Brembo
OLYMPUS-DIGITAL-CAMERA.jpg


Ontluchtingsnippel per zuiger
Sorry voor de roest ze staat slechts één dag stil _O-
ik zie geen aftap, enkel een ontluchtingsnippel
 
Ziet er bekend uit.
Deze ging elk jaar voor een beurt naar een motorzaak geweest, inclusief remvloeistof vervangen, denk dat de klauwen nog nooit uit elkaar waren geweest.
Hij reed de laatste jaren amper nog, dat helpt ook niet mee.

20200607_134411.jpg
 
Oja ook bij moderne remmen zijn ze wel te vinden
Bekijk bijlage 1779189
Jemig, eerst kom je met een remklauw uit het jaar kruik.. de uitzondering die de regel bevestigd.. En dan een exorbitant dure remklauw :P

Misschien zijn er remklauwen waarbij de verbinding tussen de helften ‘tegenover’ de aansluiting en ontluchting zit. Als het ware een U maakt achterlangs de zuigers?
 
Oeh, AP.. noem me decadent maar ik heb iets met dat merk.

PFM heeft ook een mooie oplossing bij hun sbk remklauwen. Maarja, als dure aftermarket klauwen telt dat niet echt toch..
 
Dat is dus wat mij zou verbaasde.
Ik ging er vanuit dat de vloeistof zou circuleren bij verversen.
Dat blijkt niet zo, en als je je vloeistof regelmatig vervangt blijft er altijd een percentage oude vloeistof achter.
In Nederland op de weg in de praktijk geen probleem, bij circuit gebruik een groot probleem.

Tenzij overduidelijk te zien is dat het anders is (zoals bovenstaande remklauwen) zal ik ze dus voortaan maar uit elkaar halen.
Liever 1x per 2 jaar uit elkaar dan 2x per jaar verversen denk ik.
 
Dat is dus wat mij zou verbaasde.
Ik ging er vanuit dat de vloeistof zou circuleren bij verversen.
Dat blijkt niet zo, en als je je vloeistof regelmatig vervangt blijft er altijd een percentage oude vloeistof achter.
In Nederland op de weg in de praktijk geen probleem, bij circuit gebruik een groot probleem.

Tenzij overduidelijk te zien is dat het anders is (zoals bovenstaande remklauwen) zal ik ze dus voortaan maar uit elkaar halen.
Liever 1x per 2 jaar uit elkaar dan 2x per jaar verversen denk ik.
Moet wel niet vergeten dat na het schoonmaken eerst de cilinders te vullen met remvloeistof voor de de zuigers erin stopt anders kan je wel eens lang bezig zijn met ontluchten met al die lucht achter de zuigers
 
Dat is dus wat mij zou verbaasde.
Ik ging er vanuit dat de vloeistof zou circuleren bij verversen.
Dat blijkt niet zo, en als je je vloeistof regelmatig vervangt blijft er altijd een percentage oude vloeistof achter.
In Nederland op de weg in de praktijk geen probleem, bij circuit gebruik een groot probleem.

Tenzij overduidelijk te zien is dat het anders is (zoals bovenstaande remklauwen) zal ik ze dus voortaan maar uit elkaar halen.
Liever 1x per 2 jaar uit elkaar dan 2x per jaar verversen denk ik.
Helemaal met je eens. Mensen raken ermee in de problemen op het circuit, afgelopen jaar twee keer gelezen. Misschien op vakantie in de bergen is het ook een probleem. In het ergste geval is het probleem heel plots en verongelukt men. Bewijs dan maar eens dat de rem het even niet deed.

Uit elkaar halen lijkt me persoonlijk niet snel nodig. Zolang de oude remvloeistof goed vloeibaar is, kun je met de zuigers redelijk wat pompen. Zo heb ik de laatste keer m'n remklauwen gedaan. Op den duur is er geen kleurverschil meer waarneembaar. Dan is het misschien niet perfect, maar voor mij in elk geval goed genoeg.
 
Moet wel niet vergeten dat na het schoonmaken eerst de cilinders te vullen met remvloeistof voor de de zuigers erin stopt anders kan je wel eens lang bezig zijn met ontluchten met al die lucht achter de zuigers
Dat leek met een paar keer heen en weer halen van de zuigers opgelost. Althans op zijn minst hetzelfde als het was en er komt geen lucht uit.
Lijkt dus mee te vallen.
 
  • Eens
Waarderingen: Loki
Helpt misschien als de zuigers niet te diep zitten. Er loopt vast altijd wel wat vloeistof naar beneden. Is er dan ruimte om wat terug te pompen, met die zuigers, dan lukt het vast om de meeste lucht er weg te duwen.
 
Moet wel niet vergeten dat na het schoonmaken eerst de cilinders te vullen met remvloeistof voor de de zuigers erin stopt anders kan je wel eens lang bezig zijn met ontluchten met al die lucht achter de zuigers
Ik heb vorig jaar gloednieuwe klauwen geïnstalleerd.
Gewoon van bovenaf de remvloeistof er in.
Ik schat dertig seconden werk.
Verbaasde mijzelf.
Wel met een vacuümpomp. :)
 
wat een dom gelul over remklauwen zeg.
Je maakt toch ook je reservoir schoon bij het vervangen van de remvloeistof ? toch niet alleen leegzuigen/halen en dan gelijk nieuwe vloeistof erin ? Wat maakt het dan zo raar dat je remklauwen om de zoveel tijd reviseert , het gaat over een motor van 1997 hé
694


als je volgens het boekje remslangen al elke 4 jaar zou moeten vervangen (wat niemand doet of gelijk stalen/gevlochten monteert.
 
De reden dat ik het aan kaart, is dat ik het niet wist en met mij vele anderen ook niet.
Ik heb zelfs sterke twijfels of het goed gaat als je je motor altijd netjes voor zijn beurten brengt.
 
De reden dat ik het aan kaart, is dat ik het niet wist en met mij vele anderen ook niet.
Ik heb zelfs sterke twijfels of het goed gaat als je je motor altijd netjes voor zijn beurten brengt.
beurten zijn in eerste instantie gebaseerd op tijdsintervallen en km standen.
Als de klant niet zelf aankaart dat zijn remmen niet naar wens functioneren en dit niet naar boven komt in de proefrit door de monteur....
en mijn reactie was ook alleen maar naar al die niet relevante reacties, ik ben zat troep in remmen tegen gekomen maar niet zo als dit, dus mooi om te weten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan