Remvloeistof weer donker van kleur binnen 2 weken

Insanity03

MF veteraan
10 mei 2012
1.439
29
Hey,

Heb nu net een maandje mijn ZX-10R uit 2006 en ben alle achterstallig onderhoud aan het fixen. Zo was de remvloeistof donkerbruin. Deze heb ik vervangen met Castrol DOT 4 welke geel is van kleur. Echter binnen 2 weken werd hij weer donker. Ik had nog wat remvloeistof over(van de 2 weken terug) dus heb nogmaals de remvloeistof vervangen. Nu weer na 2 weken is de kleur weer duidelijk donkerder. Ter informatie, ik rij 2300km per maand

Voor de duidelijkheid, dit gaat alleen om de voorste remmen. Foto's zijn van de achterste remmen.

Vloeistof van voor en achter zag er zo uit:

Na vervangen zag dit er zo uit:

Na 2 weken ging weer vervangen om het weer helder te maken. Nu nogmaals na 2 weken weer zo:

De remvloeistof van de achterrem ziet er nog steeds helder geel uit.

Met mn GSX-R had ik de remvloeistof een half jaar geleden vervangen met het vervangen van de blokken en zelfs die zag er nog helder geel uit.

Wie o wie kan mij vertellen waarom mijn remvloeistof voor de 2e keer weer snel bruin is geworden?
 
Laatst bewerkt:

De patatkoning

MF veteraan
6 dec 2004
1.306
0
functioneert je rem verder wel ok? Dan zou ik me niet te veel zorgen maken. 2 mogelijkheden. Of verkleuring door de hitte (en die vloeistof wordt nu eenmaal warm). Of vocht. Kan er water in je reservoir terecht zijn gekomen (regen)?

Ik zou de huidige verkleurde vloeistof eens laten testen bij de dealer (die kunnen meten of de vloeistof in orde is, ik geloof dat ze % water in de vloeistof kunnen meten.
 

Kwajesaki

MF veteraan
3 dec 2006
3.512
2
Heb ook zo iets gehad oorzaak : het slangetje tussen rempotje en remcilinder was aan het oplossen aan de binnenzijde en daardoor werd remvloeistof donker van kleur ,oplossing nieuw slangetje.
 

Smuiger

MF veteraan
1 dec 2009
15.191
11
56
Zaanstad
Alleen in het potje vervangen zeker?

overigens die kleur is niet zo erg, laat het vocht ff meten dan weet je meer
 

orangektm

Die hard MF'er
9 apr 2009
553
57
De remslangen worden oud en geven dan kleur af monteer gelijk andere remslangen.
Dit word ook geadviseerd.
 

Martell

Moderator
Crew
Donateur
2 jul 2006
82.080
1.292
45
Turnhout
Bezoek site
Hey,

Heb nu net een maandje mijn ZX-10R uit 2006 en ben alle achterstallig onderhoud aan het fixen. Zo was de remvloeistof donkerbruin. Deze heb ik vervangen met Castrol DOT 4 welke geel is van kleur. Echter binnen 2 weken werd hij weer donker. Ik had nog wat remvloeistof over(van de 2 weken terug) dus heb nogmaals de remvloeistof vervangen. Nu weer na 2 weken is de kleur weer duidelijk donkerder. Ter informatie, ik rij 2300km per maand

Voor de duidelijkheid, dit gaat alleen om de voorste remmen. Foto's zijn van de achterste remmen.

Vloeistof van voor en achter zag er zo uit:

Na vervangen zag dit er zo uit:

Na 2 weken ging weer vervangen om het weer helder te maken. Nu nogmaals na 2 weken weer zo:

De remvloeistof van de achterrem ziet er nog steeds helder geel uit.

Met mn GSX-R had ik de remvloeistof een half jaar geleden vervangen met het vervangen van de blokken en zelfs die zag er nog helder geel uit.

Wie o wie kan mij vertellen waarom mijn remvloeistof voor de 2e keer weer snel bruin is geworden?
Hoe heb je vervangen / doorgespoeld?
 

Insanity03

MF veteraan
10 mei 2012
1.439
29
Vervangen is gedaan met de remontluchter de vloeistof vanaf het nippeltje op klauwen de vloeistof te zuigen. Vervolgens het potje bijvullen totdat er helder vloeistof gepompt werd.
 

x7

MF veteraan
23 aug 2006
7.942
0
Erica
Als je de zuigers volledig naar binnen duwt voor het verversen blijft het minste oude vloeistof inzitten.
Vervangen is gedaan met de remontluchter de vloeistof vanaf het nippeltje op klauwen de vloeistof te zuigen. Vervolgens het potje bijvullen totdat er helder vloeistof gepompt werd.
 

MasterTommy

MF veteraan
14 sep 2008
13.169
103
27
Amsterdam
Als je de zuigers volledig naar binnen duwt voor het verversen blijft het minste oude vloeistof inzitten.
:^

Als ik er tijd voor heb duw ik altijd zoveel mogelijk vloeistof uit het systeem voor er nieuwe ingaat.

Daarnaast is het slangetje van het rempotje al genoemd. Wat niet is genoemd is het membraan van het deksel, een van de belangrijkste punten. Als je membraan lek is veroudert de vloeistof heel snel. Als ie niet meer teruggaat in zijn originele vorm danwel op een andere manier vervormd is moet je hem vervangen.
 

Insanity03

MF veteraan
10 mei 2012
1.439
29
De membraan zag er nog prima uit. Dat slangetje kan ik dat op een of andere manier controleren of moet ik die gewoon meteen vervangen?

Dat verhaal over overgebleven remvloeistof achter de zuigers klinkt ook logisch.
Dat wat er uit kwam zag er echt niet gezond uit:
 

Insanity03

MF veteraan
10 mei 2012
1.439
29
Oprotten OMA.

Oorzaak gevonden. Ik moest de remblokken vervangen en heb maar de boel meteen gesplitst en gereinigd. Zat gewoon in beide klauwen achter de remzuiger een grote klodder vet wat door oude remvloeistof bruin was verkleurd. Echt niet te geloven weer |(
Hij remt weer lekker soepel als een warm mes door boter. *O*
 

Beekberger

MF veteraan
12 mei 2010
1.834
23
Raad eens.
Ik ben blij dat het weer goed werkt, maar
"Hij remt weer lekker soepel als een warm mes door boter." :?
 
Laatst bewerkt:

Beekberger

MF veteraan
12 mei 2010
1.834
23
Raad eens.


Maar ik blijf het een rare omschrijving van remmen vinden. Het geeft mij niet het gevoel dat die remmen geweldig zijn. Klinkt juist zo glibberig.