Remvloeistof

Als je het restant in het flesje bedoeld:
Pech, bij volgende verversing nieuwe kopen.

Fles is nu open geweest, dus de remvloeistof gaat nu
vrolijk vocht aantrekken.

Tenminste, zo is het mij uitgelegd.
(Werken motorzaken dan ook alleen maar met kleine flesjes :? )
 
Als je het restant in het flesje bedoeld:
Pech, bij volgende verversing nieuwe kopen.

Fles is nu open geweest, dus de remvloeistof gaat nu
vrolijk vocht aantrekken.

Tenminste, zo is het mij uitgelegd.
(Werken motorzaken dan ook alleen maar met kleine flesjes :? )
Daar zeg je me wat :Y

Hoe wordt het daar dan bewaard :?
 
Als je het restant in het flesje bedoeld:
Pech, bij volgende verversing nieuwe kopen.

Fles is nu open geweest, dus de remvloeistof gaat nu
vrolijk vocht aantrekken.

Tenminste, zo is het mij uitgelegd.
(Werken motorzaken dan ook alleen maar met kleine flesjes :? )

Damn dit is iets wat ze mij dus nooit verteld hebben en ik laatst dus met ong. 4 maandjes oude vloeistof ben gaan vullen / ontluchten :(

Vanavond wegkeilen die hap dus :N
 
Damn dit is iets wat ze mij dus nooit verteld hebben en ik laatst dus met ong. 4 maandjes oude vloeistof ben gaan vullen / ontluchten :(

Vanavond wegkeilen die hap dus :N

Nou ja, 4 maanden is nog wel te overzien. Maar heel klein beetje een jaar bewaren is inderdaad niet ideaal. Maakt natuurlijk wel verschil of je een bijna volle fles op een erg droge plek zet of een bijna lege in een vochtig schuurtje :X . Bij weggooien: bij het chemisch afval aub. *O*
 
Ik, en dat is persoonlijk, gebruik DOT_5 dit kan net iets meer hitte hebben. Vooral in axtie kan de temperatuur behoorlijk oplopen. Dot_5 is niet hydroscopisch bij mijn weten en is op sileconenbasis, dus ook niet slecht voor de lak en aluminimum.
En ik heb met DOT_4 al eens een bijna dood ervaring gehad. Dus dat komt er gewoon niet meer in. :N
 
Ik, en dat is persoonlijk, gebruik DOT_5 dit kan net iets meer hitte hebben. Vooral in axtie kan de temperatuur behoorlijk oplopen. Dot_5 is niet hydroscopisch bij mijn weten en is op sileconenbasis, dus ook niet slecht voor de lak en aluminimum.
En ik heb met DOT_4 al eens een bijna dood ervaring gehad. Dus dat komt er gewoon niet meer in. :N

Klopt, maar lang niet alle leidingen zijn geschikt voor DOT 5.
Dan kan je beter DOT 5.1 nemen.
 
:^

Leidingen waar al dot 3 of 4 in heeft gezeten kan je schijnbaar niet nog een keer 5 in mikken, die siliconenvloeistof schijnt sommige leidingen / aansluitingen zelfs aan te tasten. Dan beter 5.1, da's de upgrade van de dot4.
 
Bij mijn weten is elke remvloeistof hygroscopisch dat moet wel anders neemt de olie het water is je remleidingen (condens )niet op en krijg je bij veel remmen (grote warmte )gasvorming in je remleidingen.Dit merk je door een "sponzig gevoel in je remhendel.Eigenlijk heel logisch.Oh en Dot4 is kwaliteit genoeg voor een motorbike als je met dot 4 een bijna dood ervaring hebt gehad had je dat ook met DOT 5 gekregen.Echt waar!!!! :Y
 
als je met dot 4 een bijna dood ervaring hebt gehad had je dat ook met DOT 5 gekregen.Echt waar!!!! :Y

das dus niet waar, want ik had met DOT-4 wel vaker de vloeistof aan de kook (ook als het net nieuw was) en nu met DOT-5 nooit meer. En inderdaad voor een gewone tourfiets moet DOT-4 voldoende zijn. Maar Dot-5 is wel beter.
 
Probleem is dat er hoe dan ook condensvocht in die leidingen ontstaat..... als de remvloeistof dat vocht niet opneemt, wat denk je dat er dan gebeurt????
 
Probleem is dat er hoe dan ook condensvocht in die leidingen ontstaat..... als de remvloeistof dat vocht niet opneemt, wat denk je dat er dan gebeurt????

Hydroscopisch betekend vocht aantrekkend. Niet hydroscopisch betekend dus niet dat het geen vocht op neemt. Enkel dat het geen vocht aantrekt. maar goed ben ook geen natuurkundige. Proefondervindelijk ben ik er dus achter dat ik DOT-5 niet aan de kook krijg en 4 wel. Bovendien wil ik gewoon het beste er in hebben, ongeacht of het een straat of racefiets is. Het gaat om zulke kleine hoeveelheden dat het daar niet op vast kan zitten. (Mits de leidingen het ook kunnen hebben natuurlijk)
 
Hydroscopisch betekend vocht aantrekkend. Niet hydroscopisch betekend dus niet dat het geen vocht op neemt. Enkel dat het geen vocht aantrekt. maar goed ben ook geen natuurkundige. Proefondervindelijk ben ik er dus achter dat ik DOT-5 niet aan de kook krijg en 4 wel. Bovendien wil ik gewoon het beste er in hebben, ongeacht of het een straat of racefiets is. Het gaat om zulke kleine hoeveelheden dat het daar niet op vast kan zitten. (Mits de leidingen het ook kunnen hebben natuurlijk)

Wat ik bedoelde te zeggen, is dat remvloeistof vocht MOET opnemen. Op die manier wordt het vocht, mits niet in te grote hoeveelheden, onschadelijk gemaakt. Vandaar dat je na verloop van tijd alsnog de remvloeistof moet vervangen.
Dat je "het zuivere spul" niet aan de kook krijgt, klopt. Maar dat lukt je ook niet met DOT4.
De "race" DOT 5 neemt inderdaad helemaal geen vocht op. Dat hoeft ook niet, want dat spul wordt voor elke race vervangen.....
 
Zodra DOT 4 vocht bevat is de kleur donker-bruin met een waas er in.
Dat je nooit een aangebroken fles moet gebruiken is wat overdreven: in een goed sluitende fles (b.v de plastic Castrol flessen die ik altijd gebruik) waar nog redelijk veel in zit (ofwel weinig lucht / vocht) zal bijzonder weinig misgaan en zal je zelfs na een jaar niet of nauwelijk verkleuring zien. Vergelijk dat maar es met de kleur van remvloeistof dat een jaar in gebruik in een remsysteem is geweest, dat is echt niet te vergelijken itt wat sommigen hier beweren.

Ik wissel de vloeistof meestal 1x of 2x per jaar; het restant van de vorige keer (wat optisch nauwelijks te onderscheiden is van nieuw) gebruik ik om door te spoelen, meestal heb ik een nieuwe fles nodig om het systeem volledig te ontluchten en op te toppen. Gaat al 22 jaar goed zo ;)
 
Wat ik bedoelde te zeggen, is dat remvloeistof vocht MOET opnemen. Op die manier wordt het vocht, mits niet in te grote hoeveelheden, onschadelijk gemaakt. Vandaar dat je na verloop van tijd alsnog de remvloeistof moet vervangen.
Dat je "het zuivere spul" niet aan de kook krijgt, klopt. Maar dat lukt je ook niet met DOT4.
De "race" DOT 5 neemt inderdaad helemaal geen vocht op. Dat hoeft ook niet, want dat spul wordt voor elke race vervangen.....


Inderdaad, zuiver zal het bijna nooit tot niet aan de kook te krijgen zijn.
Nu heb ik ook geen zin in een welles nietes spelletje, maar bij normaal gebruik krijg je de remvloeistof bijna nooit aan de kook. (het kan wel koken!) Ik race er mee, en op een bochtige circuit met korte rechte stukken en haakse bochten kan dat dus echt wel. En bij een snelheid van +veel is dat niet prettig kan ik u verzekeren. Vervolgens ga je dan zoeken naar Hoe kan? en wat er aan te doen?

Om het verhaal ff te verduidelijken zal ik proberen uit te leggen wat de specificaties bij remvloeistof inhouden.

“DryBoiling point”
Dit is het kookpunt van de vloeistof als het nieuw uit de cane in het systeem word gegooid.

“Het wetboilingpoint”
Dit is het kookpunt van de vloeistof met een standaard hoeveelheid water erin.
Stelregel is: 1 jaar oude vloeistof in een klimaat met hoge lucht vochtigheid.

Het getal achter de specificatie “wetboilingpoint” geeft dus aan hoe goed de vloeistof het water kan inkapselen. Hoe hoger deze waarde is , des te langer blijft de vloeistof goed.
Zoals u beneden kunt zien is de DOT-4 best goed als die nieuw is, maar zal dus niet zo’n lange levens duur hebben.


----------------------------------Dry Boiling Point---Wet Boiling Point
DOT 2 -----------------------------190
DOT 3 -----------------------------205------------------140
DOT 4 -----------------------------230------------------155
DOT 5 (silicone) ------------------260------------------180
DOT 5.1(non - silicone)------------260------------------180
Castrol SRF -----------------------310------------------270
Castrol LMA DOT 3/4 ---------------230------------------155
Motul DOT 4 -----------------------245------------------158
Motul DOT 5.1 ---------------------300------------------185
Motul Racing RBF 600 --------------312------------------216
Ferodo DOT 4 ----------------------230------------------155
Ferodo DOT 5.1 --------------------260------------------180

ATE TYP 200 -----------------------280------------------200
Prospeed GS610 --------------------321------------------216
ATE Super Blue Racing -------------280------------------200
Wilwood ---------------------------570------------------299

Alle maateenheden aangegeven in Graden Celsius°C

Groeten, EGJ.

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan