Remvloeistof

JorisK

MF veteraan
16 jan 2005
6.009
676
Bergen op Zoom
Mijn remvloeistof ziet er nu zo uit:

PICT0011_small.JPG


Ik mag even aannemen dat deze aan vervanging toe is? Hij schijnt geel gekleurd te moeten zijn? :)
 
De kleur is afhankelijk van het merk vloeistof.

Over het algemeen wordt in de instructieboekjes een vervangtermijn van twee a drie jaar voor remvloeistof opgegeven. Gewoon vervangen na die tijd. Ook als de vloeistof niet meer helder is zou ik hem gewoon vervangen.
 
Er móet idd niks, de een is nu eenmaal wat donkerder gekleurd als de ander.

Je hebt geen flauw idee wanneer hij voor het laatst vervangen is? Hatsa... eruit met die zooi, kwartiertje werk en het is het dubbel en dwars waard :)
 
Zo te zien zit 't al een paar jaar in je remsysteem. Het vervangen is een kwartiertje werk, dus... wat houdt je tegen?

Oh helemaal niks, ik wilde juist weten of de kleur er wat over verteld. Ik kan me goed herinneren dat deze in het begin toen ik mjin fiets kocht dit jaar (12K) deze veel geler was dan dat hij nu is (27K). Fiets is van 2003, de vloeistof is nog nooit vervangen.

Als ik ze vervang, is het dan meteen een idee om die keerringen bij mijn remcylinders te vervangen? Ik neem aan dat die dingen niks kosten? :)
 
Oh helemaal niks, ik wilde juist weten of de kleur er wat over verteld. Ik kan me goed herinneren dat deze in het begin toen ik mjin fiets kocht dit jaar (12K) deze veel geler was dan dat hij nu is (27K). Fiets is van 2003, de vloeistof is nog nooit vervangen.

Als ik ze vervang, is het dan meteen een idee om die keerringen bij mijn remcylinders te vervangen? Ik neem aan dat die dingen niks kosten? :)


na die zijn best prijzig hoor ;)

licht eraan of je enkel de vloeistof wilt verversen of ook meteen de klauwen reviseren inc. nieuwe stofringen en keeringen...
 
Als ik ze vervang, is het dan meteen een idee om die keerringen bij mijn remcylinders te vervangen? Ik neem aan dat die dingen niks kosten? :)
Dat lijkt me vrij drastisch als hij nog goed remt en er is niks versleten verder.

Mocht je het wel doen, rubber is prijzig, reken op gemiddeld €5,- per 'stuk'. 1 stofkapje en 1 keerring per zuigertje, €10,- per zuigertje, reken maar uit ;)
 
Dat lijkt me vrij drastisch als hij nog goed remt en er is niks versleten verder.

Mocht je het wel doen, rubber is prijzig, reken op gemiddeld €5,- per 'stuk'. 1 stofkapje en 1 keerring per zuigertje, €10,- per zuigertje, reken maar uit ;)

OMG lees ik dit goed, 1 keerring per zuigertje is 10eur??? Dat betekend dus dat ik 12x 10 = 120 eur kwijt ben aan alleen de keerringetjes die ze voor 2 cent per stuk maken?? :X -O-
 
Laatst bewerkt:
OMG lees ik dit goed, 1 keerring per zuigertje is 10eur??? Dat betekend dus dat ik 12x 10 = 120 eur kwijt ben aan alleen de keerringetjes die ze voor 2 cent per stuk maken?? :X -O-
nee, dat lees je niet goed.

Per zuigertje heb je een keerring en een stofkapje, beide vervangen is aan te raden als je de boel uit elkaar haalt. De keerring is rubber, en het stofkapje is rubber. Tussen die twee zit niet veel prijsverschil, rond de €5,- p/s gemiddeld genomen.

Dus per zuigertje een tientje aan rubber (€5,- stofkapje, €5,- keerring) ;)
 
nee, dat lees je niet goed.

Per zuigertje heb je een keerring en een stofkapje, beide vervangen is aan te raden als je de boel uit elkaar haalt. De keerring is rubber, en het stofkapje is rubber. Tussen die twee zit niet veel prijsverschil, rond de €5,- p/s gemiddeld genomen.

Dus per zuigertje een tientje aan rubber (€5,- stofkapje, €5,- keerring) ;)

Ja maareeh... ik heb toch per remklauw 4 zuigers?
 
Tja, de Beer heeft helaas wel gelijk qua prijs. Maar je bent niet helemaal wijs als je die rubbers voor de lol gaat vervangen. Reservoir BIJNA leegzuigen met injectiespuit en systeem DOORSPOELEN met nieuwe remvloeistof. Als je geen DCBS hebt, is het 5 minuten per remklauw, mits je alle spullen hebt klaarstaan.

Laat je eerst de vloeistof d'r uitlopen, moet je gaan ontluchten. Een kutklus.
 
je bent niet helemaal wijs als je die rubbers voor de lol gaat vervangen.
:^

Laat je eerst de vloeistof d'r uitlopen, moet je gaan ontluchten. Een kutklus.
mwoh... kwartiertje werk.... leeg laten lopen, vloeistof in het reservoir, gaan jengelen, inknijpen, nippel open waar een slangetje met injectiespuit aan zit, injectiespuit uit trekken, nippel dicht, spuit afkoppelen, uitspugen, agian... and again.... en klaar is klara

Maar er zijn tig methodes en iedereen heeft zo zijn voorkeuren, ik denk dat die van jou wat handiger is voor noobs :)
 
Laatst bewerkt:
:^mwoh... kwartiertje werk.... leeg laten lopen, vloeistof in het reservoir, gaan jengelen, inknijpen, nippel open waar een slangetje met injectiespuit aan zit, injectiespuit uit trekken, nippel dicht, spuit afkoppelen, uitspugen, agian... and again.... en klaar is klara

Maar er zijn tig methodes en iedereen heeft zo zijn voorkeuren, ik denk dat die van jou wat handiger is voor noobs :)

Dit is no way sneller en ik heb alle manieren ter wereld al geprobeerd. Het probleem met de manier waarop jij het beschrijft is het aanzuigen van valse lucht via de nippel en daardoor werkt het niet optimaal. Misschien geldt dit niet voor iedere nippel, maar toch.

Verder is de kans op lucht (tenslotte laat je het systeem eerst leeglopen) in het systeem vele malen groter met de spuit en je trekt zeker niet alle bellen d'r meteen uit.

Probeer het doorspoelen maar een keer. Echt, je doet nooit meer anders. Noob of niet. Beter dom geslaagd dan slim gezakt, nietwaar?
 
Hmm ok ik laat de rubbers zitten, jullie hebben me overgehaald (mede dankzij de prijs :P)

Maar zo moelijk kan ontluchten toch niet zijn? Ik heb zelf nog nooit mijn remvloeistof vervangen maar als ik het goed zie is het toch gewoon:

- Remklauw losmaken
- Rem inknijpen
- Zuigers eruit halen, schoonmaken (WD40?)
- Remslang loshalen
- Rem loslaten, olie vervolgens uit de slang opvangen
- Slang weer op rem monteren, met ontluchtingsschroef eruit
- Als er olie uit het ontluchtingsgaatje kruipt, dichtschroeven
- verder vullen met olie
- Ontluchten (wederom via ontluchtingsschroef en banjoschroef)

En dan ben je er toch zo ongeveer? :)

Het gaat mij niet om de tijd die ik erover doe. Als ik er een week over doe vind ik het nog prima, ik wil gewoon weten hoe het werkt, vind het leuke techniek om te kennen :)
 
Hmm ok ik laat de rubbers zitten, jullie hebben me overgehaald (mede dankzij de prijs :P)

Maar zo moelijk kan ontluchten toch niet zijn? Ik heb zelf nog nooit mijn remvloeistof vervangen maar als ik het goed zie is het toch gewoon:

- Remklauw losmaken
- Rem inknijpen
- Zuigers eruit halen, schoonmaken (WD40?)
- Remslang loshalen
- Rem loslaten, olie vervolgens uit de slang opvangen
- Slang weer op rem monteren, met ontluchtingsschroef eruit
- Als er olie uit het ontluchtingsgaatje kruipt, dichtschroeven
- verder vullen met olie
- Ontluchten (wederom via ontluchtingsschroef en banjoschroef)

En dan ben je er toch zo ongeveer? :)

Het gaat mij niet om de tijd die ik erover doe. Als ik er een week over doe vind ik het nog prima, ik wil gewoon weten hoe het werkt, vind het leuke techniek om te kennen :)

Uiteindelijk zal het wel goed komen, maar het is niet de juiste samenvatting. Voor een ding wil je nog wel waarschuwen, zorg dat keerringen alleen in contact komen met remvloeistof of remmenvet. Verder geldt: aldoende leert men ;)
 
Hmm ok ik laat de rubbers zitten, jullie hebben me overgehaald (mede dankzij de prijs :P)

Maar zo moelijk kan ontluchten toch niet zijn? Ik heb zelf nog nooit mijn remvloeistof vervangen maar als ik het goed zie is het toch gewoon:

- Remklauw losmaken
- Rem inknijpen
- Zuigers eruit halen, schoonmaken (WD40?)
- Remslang loshalen
- Rem loslaten, olie vervolgens uit de slang opvangen
- Slang weer op rem monteren, met ontluchtingsschroef eruit
- Als er olie uit het ontluchtingsgaatje kruipt, dichtschroeven
- verder vullen met olie
- Ontluchten (wederom via ontluchtingsschroef en banjoschroef)

En dan ben je er toch zo ongeveer? :)

Het gaat mij niet om de tijd die ik erover doe. Als ik er een week over doe vind ik het nog prima, ik wil gewoon weten hoe het werkt, vind het leuke techniek om te kennen :)
Als je alleen je vloeistof wilt verversen haal je veel te veel overhoop als je het doet zoals boven beschreven, niet aan beginnen :N
Wat je nodig hebt: injectie spuit om even een dotje van die oude olie weg te zuigen uit je reservoir, dan afvullen met nieuwe olie (let op de juiste DOT!). sleuteltje 10 op je ontluchtingsnippel, doorzichtig slangetje op je nippel (van je remklauw dan hè :P ) slangetje in een lege appelmoespot (bij voorkeur jonkerfris, maar HAK mag ook), nippel los draaien, handel in knijpen, nippel dicht en dan de handel weer los. Dit herhaal je gewoon een aantal keer, en hetzelfde trucje ook met je andere remklauw. Goed opletten dat je je potje niet leegtrekt wat dan heb je valse lucht en dat wil geen mens!
Als dan op een gegeven moment de vloeistof in je slangetje ook weer licht van kleur is dan ben je klaar. Dus geen remslangen etc gaan loshalen, want dan moet je ook weer nieuwe koperringetjes gaan halen...
 
Als je alleen je vloeistof wilt verversen haal je veel te veel overhoop als je het doet zoals boven beschreven, niet aan beginnen :N
Wat je nodig hebt: injectie spuit om even een dotje van die oude olie weg te zuigen uit je reservoir, dan afvullen met nieuwe olie (let op de juiste DOT!). sleuteltje 10 op je ontluchtingsnippel, doorzichtig slangetje op je nippel (van je remklauw dan hè :P ) slangetje in een lege appelmoespot (bij voorkeur jonkerfris, maar HAK mag ook), nippel los draaien, handel in knijpen, nippel dicht en dan de handel weer los. Dit herhaal je gewoon een aantal keer, en hetzelfde trucje ook met je andere remklauw. Goed opletten dat je je potje niet leegtrekt wat dan heb je valse lucht en dat wil geen mens!
Als dan op een gegeven moment de vloeistof in je slangetje ook weer licht van kleur is dan ben je klaar. Dus geen remslangen etc gaan loshalen, want dan moet je ook weer nieuwe koperringetjes gaan halen...

Hmja maar alles lostrekken heeft ook wel wat :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan