Remvloeistof

bernaton

Rookie
14 sep 2011
9
0
Rhenen
Hallo Forum,

Ik zou graag uitleg willen over al die verschillen in remvloeistof en waarom b.v. voor auto's Dot 4 en voor mijn motor persé Dot 3 gebruikt moet worden.

alvast bedankt

Oldtimer
 
dot 3 en dot 4 kun je door elkaar gebruiken.
alleen dot 5 kun je niet gebruiken.

:^
Dot 5.1 kun je ook mengen met 3 en 4.

Dot geeft de specificatie van de remvloeistof, vloeistof met een hoger kookpunt kun je wel mengen of gebruiken ipv hetgene met een lager kookpunt.
Remvloeistof op siliconen basis (dot 5) kun je echter weer niet mengen of gebruiken in een systeem waar dot 3, 4 of 5.1 in gezeten heeft
 
:^
Dot 5.1 kun je ook mengen met 3 en 4.

Dot geeft de specificatie van de remvloeistof, vloeistof met een hoger kookpunt kun je wel mengen of gebruiken ipv hetgene met een lager kookpunt.
Remvloeistof op siliconen basis (dot 5) kun je echter weer niet mengen of gebruiken in een systeem waar dot 3, 4 of 5.1 in gezeten heeft

Daarenboven: geen DOT 3, DOT 4, of DOT5.1 gebruiken in een systeem dat voor DOT 5 is gemaakt.

DOT 3
DOT 4
DOT 5.1
hebben doorgaans dezelfde kleur: slappe koffie / sterke thee.

DOT 5 is doorgaans paars.
 
Daarenboven: geen DOT 3, DOT 4, of DOT5.1 gebruiken in een systeem dat voor DOT 5 is gemaakt.

DOT 3
DOT 4
DOT 5.1
hebben doorgaans dezelfde kleur: slappe koffie / sterke thee.

DOT 5 is doorgaans paars.

Mijn remvloeistof lijkt meer op thee waar ongeveer anderhalf seconden een theezakje in heeft gehangen hoor ;) dat moet wel HEEELE slappe koffie zijn :P
 
Het voordeel van DOT5 is bij mijn weten dat het geen lakschade veroorzaakt, dus bij oldtimers enz veel gewild.

het nadeel was dat het geen water opnam; eens een druppel water in je remsysteem, zal die druppel altijd bij de +/-100 graden celcius gaan koken. (iets meer omdat druk)
 
Het voordeel van DOT5 is bij mijn weten dat het geen lakschade veroorzaakt, dus bij oldtimers enz veel gewild.

het nadeel was dat het geen water opnam; eens een druppel water in je remsysteem, zal die druppel altijd bij de +/-100 graden celcius gaan koken. (iets meer omdat druk)

Alleen vreten de remslangen bij oldtimers meteen weg als je er DOT 5 in gooit ;)
 
DOT5 word veel in de racerij gebruikt (geen idee waarom HD het ook gebruikt :? ) omdat het kookpunt van DOT5 veel hoger ligt. Dat is wel zo fijn als je vaak en heel hard moet remmen.
DOT5 is op siliconenbasis en tast daarom ook de lak niet aan. Het moet echter wel weer vaker vervangen worden dan de overige DOT remvloeistoffen.
DOT5 is NIET met anders DOT's te mengen ....
Als je toch DOT5 in de systeem wilt gooien, moeten eerst alle onderdelen gereinigd worden .... er mag dus geen druppel oude remvloeistof in het systeem aanwezig zijn .... Of het nuttig is, is een andere discussie. Ik denk zelf van niet. DOT5 is ten eerste moeilijker verkrijgbaar en veel duurder.
 
wat gebeurt er nou eigenlijk als je nou toch per ongeluk dot 3 of 4 met dot 5 mengt? als je dus bv niet alle onderdelen hebt gereinigd?
 
Laatst bewerkt:
Het voordeel van DOT5 is bij mijn weten dat het geen lakschade veroorzaakt, dus bij oldtimers enz veel gewild.

het nadeel was dat het geen water opnam; eens een druppel water in je remsysteem, zal die druppel altijd bij de +/-100 graden celcius gaan koken. (iets meer omdat druk)
Heb jij wel eens dot 5 gezien? Omdat ik af en toe lees dat het paars is, denk ik dat het best wel eens skydrol ld4 kan zijn. Dat is ook een compleet ander goedje als remvloeistof.
 
Terug
Bovenaan Onderaan