Remweg motor vs vrachtauto

Wie staat er eerder stil?

  • Motor

    Stemmen: 141 54,0%
  • Vrachtauto

    Stemmen: 113 43,3%
  • Gelijktijdig

    Stemmen: 7 2,7%

  • Totaal aantal stemmers
    261

instructor65

Rookie
29 dec 2010
15
0
Hulst
Stelling,

De motor staat eerder stil dan de vrachtauto. De snelheid is gelijk van beide voertuigen en ze remmen op exact hetzelfde moment.

Het gewicht van de vrachtauto is natuurlijk beduidend hoger.

klopt deze stelling?

Wat is jullie antwoord en graag ook onderbouwen.
 
Laatst bewerkt:
welke snelheid verhouding of hoe bedoel je dit ?

zelfde snelheid ? en is de vrachtauto beladen ?

ik vind het maar vaag allemaal ?
 
Ik vermoed dat bij gelijke snelheid een vrachtwagen meestal sneller zal stoppen. Die heeft meer oppervlakte band per kilo. Zal daarom waar de banden van een remmende motor op hun limiet zitten nog harder door kunnen remmen.

e.e.a. ligt wel aan de belading. Ik geef een vervoerder van meubilair meer kans dan een grindvervoerder.
 
Laatst bewerkt:
Wat voor motor is het? idem voor vrachtwagen. Hebben ze ABS? Welke snelheid?
 
ABS remt minder hard dan iemand die hard kan remmen.
Maar ik zie niet voor me dat een vrachtwagen (zonder lading) harder kan remmen als wat je bijvoorbeeld doet aan het einde van het rechte stuk op Zandvoort.

En om gewoon te spreken over een vrachtwagen in het verkeer...
(dus hoe wij "normaal" een vrachtwagen zien rondrijden, met lading dus).
Als het stoplicht op oranje springt en er zit een vrachtwagen achter me, dan geef ik wel fijn gas bij, en niet omdat hij wel kan remmen :P.

Ja toch? Of ben ik nou...
 
Denk toch echt wel de vrachtauto..Ik heb toch ook altijd het idee dat als er een keer hardt geremd moet worden, m'n auto dat harder doet dan m'n motor..Ga er dan vauit dat, dit ook zeker geldt voor een vrachtwagen.
(even los van m'n niet werkende voorrem)
 
ABS remt minder hard dan iemand die hard kan remmen.
Maar ik zie niet voor me dat een vrachtwagen (zonder lading) harder kan remmen als wat je bijvoorbeeld doet aan het einde van het rechte stuk op Zandvoort.

Hoe kan je harder remmen, met je pink op de grond of met een snoekduik over de grond?

Een vrachtwagen heeft naar verhouding meer oppervlak rubber aan de grond dan dat kleine postzegeltje motorband met 250-450 kilo motor plus belading. Is helaas het probleem met ronde i.p.v. platte wielen.

Bij een zekere (rem)kracht per vierkante centimeter band is deze domweg overbelast. De vrachtwagen kan elke kilo over meer band verspreiden dan de motor. Daarom kan de vrachtwagen nog harder doorremmen wanneer motorbanden blokkeren of in de ABS schieten.
 
Laatst bewerkt:
Gezien het remgereedschap dat tegenwoordig op vrachtwagens zit, rij ik er of een flink stuk voor (en sneller) of op passende afstand er achter.

Zie:


Dit zal wel een eyeopener zijn voor velen })
 
Stelling,

De motor staat eerder stil dan de vrachtauto. De snelheid is gelijk van beide voertuigen en ze remmen op exact hetzelfde moment.

Het gewicht van de vrachtauto is natuurlijk beduidend hoger.

klopt deze stelling?

Wat is jullie antwoord en graag ook onderbouwen.

Is afhankelijk van een aantal factoren:
ABS (zowel motor als vrachtauto)
Soort lading (Vloeistof, leeg, hangend vlees, pallets chips)
Staat voertuigen
Kunde van motorrijder om beheerst te remmen

Maar uitgaande van het oude verhaal van de sportmotor zonder ABS en de truck met ABS. Staat de truck eerder stil. Deze heeft (in mijn geval) 12 banden en 10 wielen met remmen op 5 assen. Leeg weeg ik 15ton en als mijn lading niet goed tegen het kopschot aan ligt kan je dit soort dingen krijgen waarbij dus puur door het remmen de lading op straat ligt:
zurren.jpg

Unfall+LKW.jpg
 
Laatst bewerkt:
ABS remt minder hard dan iemand die hard kan remmen.
Maar ik zie niet voor me dat een vrachtwagen (zonder lading) harder kan remmen als wat je bijvoorbeeld doet aan het einde van het rechte stuk op Zandvoort.
Ik heb nochtans een ongeladen trekker met oplegger een noodstop zien moeten maken (inhaalbeweging en tegemoetkomend verkeer verkeerd ingeschat), en ik kan je verzekeren, daar ga jij met je moto achteraan opknallen.
En om gewoon te spreken over een vrachtwagen in het verkeer...
(dus hoe wij "normaal" een vrachtwagen zien rondrijden, met lading dus).
Als het stoplicht op oranje springt en er zit een vrachtwagen achter me, dan geef ik wel fijn gas bij, en niet omdat hij wel kan remmen :P.
Ik heb een andere geladen vrachtwagen zien remmen voor een verkeerslicht, en de lading schoot door de zijkant (stalen rollen). Remmen is niet het probleem; schuivende lading wel.
[edit] (wat Roy R hierboven zegt) [/edit]
Ja toch? Of ben ik nou...
 
Laatst bewerkt:
ABS remt minder hard dan iemand die hard kan remmen.
Maar ik zie niet voor me dat een vrachtwagen (zonder lading) harder kan remmen als wat je bijvoorbeeld doet aan het einde van het rechte stuk op Zandvoort.

En om gewoon te spreken over een vrachtwagen in het verkeer...
(dus hoe wij "normaal" een vrachtwagen zien rondrijden, met lading dus).
Als het stoplicht op oranje springt en er zit een vrachtwagen achter me, dan geef ik wel fijn gas bij, en niet omdat hij wel kan remmen :P.

Ja toch? Of ben ik nou...


Ja jij bent .......................... _O- _O- _O- :+
 
vrachtwagens worden niet gemaakt voor grip, maar voor minste slijtage, dus hun remweg is veel langer dan wat mogelijk zou zijn....
dus motor met mpp of corsa's staan eerder stil

wet schrijft voor :
vrachtauto 4 m/s2
motor 4,2 m/s2

remvertraging
 
Laatst bewerkt:
vrachtwagens worden niet gemaakt voor grip, maar voor minste slijtage, dus hun remweg is veel langer dan wat mogelijk zou zijn....
dus motor met mpp of corsa's staan eerder stil


Die slijtage verminderen ze dus door toepassingen zoals een retarder, die zorgt er voor, dat de remschijven aan 75% minder belasting worden blootgesteld. Het remt dus echt wel verschrikkelijk hard.
 
Gezien het remgereedschap dat tegenwoordig op vrachtwagens zit, rij ik er of een flink stuk voor (en sneller) of op passende afstand er achter.

Zie:


Dit zal wel een eyeopener zijn voor velen })


het filmpje geeft al veel duidelijkheid, zal dit zelf nog gaan toelichten met voorbeelden.
 
vrachtwagens worden niet gemaakt voor grip, maar voor minste slijtage, dus hun remweg is veel langer dan wat mogelijk zou zijn....
dus motor met mpp of corsa's staan eerder stil

wet schrijft voor :
vrachtauto 4 m/s2
motor 4,2 m/s2

remvertraging

Daar heb je een punt. Als je een race truck zou pakken is die remweg nog veel korter.
Maar zelfs met onze harde banden remmen we dus als een idioot :)

Misschien zou een motor THEORETISCH gezien eerder stil staan. Maar in de praktijk gaat je dat nóóit lukken.
 
Die slijtage verminderen ze dus door toepassingen zoals een retarder, die zorgt er voor, dat de remschijven aan 75% minder belasting worden blootgesteld. Het remt dus echt wel verschrikkelijk hard.

Blijf je een maximale vertraging hebben. De grip van een band is de beperking van hoe hard je kan remmen met ABS/hoe snel je stil staat. Bij een zachtere band grijpt het ABS veel later in.
 
In de meeste gevallen denk ik toch de vrachtwagen. Het hangt in theorie ook heel erg af van belading van de vrachtwagen (hoe zwaarder, hoe beter die remt) en van het soort motor. Maar in de praktijk komt de gemiddelde motorrijder bij lange na niet in de buurt van de maximaal haalbare remvertraging terwijl die vrachtwagenchauffeur alleen maar heel hard hoeft te trappen. In de praktijk zal het dus gewoon de vrachtwagen zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan