Remzuiger vast. Yamaha Fazer 600 1999

Kroketje

MF'er
17 feb 2016
182
0
Rotterdam
Hoi allemaal,

Ik ben momenteel bezig met de revisie van mijn achter remklauw. Alles ligt nu uit elkaar, behalve de remzuigers. Daarnaast is op de foto te zien dat de stofring beetje uitgeperst is, ik denk niet dat het zo hoort. Verder werd ik verteld dat de rubber droog is, waardoor ik de piston niet uit kan krijgen.

Dan denk ik dat de rubber opgelost moet worden met aceton o.i.d. zodat de piston makkelijker uit kan komen. Alleen ik weet niet of dat mag, de oude ringetjes ga ik sws niet meer hergebruiken.

Als jullie nog andere tips hebben, hoor ik graag.
full
 
Laatst bewerkt:
normaliter druk je ze er uit met de remvloeistof, of als het niet anders kan met perslucht.
hou met de laatste rekening met een harde knal, zet de klauw weer in elkaar en doe er een theedoek o.i.d. tussen (opgepropt). zet er geen 8 bar op, een klein beetje lucht (gedurende een paar seconden) doet het cupje al bewegen.

aceton lost de boel wel op, maar dat kan heel lang duren.
 
Laatst bewerkt:
Remklauw terug in elkaar zetten (is een opposed piston zo te zien), de gangbare zuiger er nèt niet uit laten komen en blokkeren (lijmklem oid) en dan druk op het systeem zetten met perslucht.

Pas er goed mee op, want die dingen kunnen er met een noodgang uitkomen. Doek eromheen om de zuiger te vangen.
 
Bedankt voor de snelle antwoorden.

Ik ga dinsdag voor een week lang op vakantie (zonder motor), is een week lang genoeg voor aceton om de rubbers op te lossen?
Ik ga morgen wel een autogarage (motorzaken zijn allemaal gesloten) zoeken of ik hun perslucht mag even gebruiken.

@Baron van Braap, wat bedoel je met spuit 11? 11 bar? Sorry, ik ben niet zo technisch.
 
Ik heb je de antwoorden voor de cilinder (remcup) al gegeven. Je kan de compressor wel op 8 bar zetten maar des te harder de knal. Een heel kort pufje en dan de druk op de remklauw laten staan is vaak voldoende. Continu 8 bar er op gaat het niet sneller van en des te groter is de kans dat je wat beschadigd. Oh ja, pas op voor je eigen klauwen.

Korel 600 is te grof. Ga eerder maar richting de 1000 en dan afmaken met polish. Je koopt de losse velletjes eventueel bij de Hornbach. Nat schuren. Scotchbrite groen is ook een optie ipv schuurpapier.
 
Laatst bewerkt:
helemaal niet schuren aan remzuigers. Er zit een galvanisatie/chroom/nicasil laag oid op. Die beschadig je erger met schuren, waardoor je meer roest krijgt
 
"Schuren" met korrel 1000 is meer polijsten toch, denk niet dat je door de afwerkingslaag heen komt. Idem met scotchbrite

En TS zegt dat er al krassen in zitten, als je nagel daar in blijft hangen dan is het al te laat.
 
Laatst bewerkt:
"Schuren" met korrel 1000 is meer polijsten toch, denk niet dat je door de afwerkingslaag heen komt. Idem met scotchbrite

En TS zegt dat er al krassen in zitten, als je nagel daar in blijft hangen dan is het al te laat.
met schotchbrite op remzuigers heb ik al puinhoop gezien -O-
 
Update.

Vanochtend naar een garage gegaan en ze hebben de piston's uitgehaald.
Daarna thuis volgens de how-to op MF en beetje youtubefilmpjes alles schoon gemaakt en teruggezet.
Nieuwe remblokjes erop nieuwe remvloeistof en ontlucht. De wiel draait mooi rond en de rem doet ook zijn werk. Vervolgens weer de motor schoongemaakt en de belangrijke onderdelen ingesmeerd.
Nu kan ik met een gerust gevoel op vakantie.

Btw, de piston heb ik niet gepolijst, heb daarna wel getest, geen lekkage.

En bedankt allemaal voor de input.
 
met schotchbrite op remzuigers heb ik al puinhoop gezien -O-

Ik geloof je meteen ;)

Al met al vind ik remrevisie in verhouding vrij prijzig voor een o-ringetje (of 2 of 3) stofkapje en cupje, maar dat is mijn mening.

Lekken zal 'ie niet meteen doen, maar als er bijvoorbeeld een braampje aan zit kan je hem idd beter vervangen. Vooralsnog heb ik dat nooit hoeven doen en was schoonmaken voldoende.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan