Remzuiger vastgeroest

Demetrius

Die hard MF'er
10 jun 2013
381
0
Weesp
Van mijn opknapper, de XS360, was de achterste remklauw behoorlijk aan revisie toe. Hij ligt bijna helemaal uit elkaar nu, maar er is één groot probleem dat me in de weg staat. De zuiger is helemaal vastgeroest en er is met geen mogelijkheid ook maar enige beweging in te krijgen. Ik heb het geprobeerd met een tang, azijn, kruipolie, cola, maar tot nu toe nog geen succes. Het roest verdwijnt een beetje, maar hij blijft muurvast zitten... Helaas heb ik geen compressor of iets dergelijks om de zuiger er onder druk uit te halen. Ander groot gereedschap is min of meer ook buiten mijn bereik.

Hebben jullie nog makkelijke oplossingen hiervoor? Of kan ik beter naar een motor dealer met professioneel gereedschap gaan om de zuiger eruit te laten halen?
 
Remolie zat niet meer in het reservoir, hooguit een paar milliliter. Rempomp gaf geen druk meer. De zuiger ziet er op zich nog prima uit. Voor zover ik kan zien dan. Zat een hoop roest binnenin, maar niet van de zuiger zelf.
 
Toch even langs een garage dan. Ik gebruik speciale trekkers voor remzuigers, werkt perfect.

article9284202.jpg
 
Laatst bewerkt:
dan moet je zorgen dat je wel in het bezit komt van het juiste gereedschap.
lijkt mij wel handig als je aan een opknapper begint.
dan zul je wel meer van dit soort problemen tegenkomen.
 
Aansluiten op de rempomp, remolie er in, ontluchten en dat ding er uit persen. Gaat beter dan lucht en het is er ook voor gemaakt.

De vraag blijft echter wel of het setje nog bruikbaar is als het zo vast zit...

Dat is de manier als je geen extra gereedschap wil kopen.

Plus andere middelen verwijderen en voorweken met IMAL

Wat ook kan helpen is de klauw opwarmen en dan een ijsblokje/ijswater in de zuiger gooien.
 
Laatst bewerkt:
Besloten morgen naar de dealer te gaan, is vandaag helaas gesloten. Ken wel iemand die allerhande gereedschap heeft, maar speel het liever op veilig. Wil niet teveel kosten maken aan de opknappen, dus ieder onderdeel dat niet nieuw gekocht hoeft te worden is weer een uitgave minder.

Bedankt voor de reacties/suggesties! :}
 
Laatst bewerkt:
De klauw ligt momenteel bij de motor service. Deze kreeg de zuiger er ook niet uit met een trekker, dus heeft hem maar in en ultrasoon bad gelegd. Hopen dat dat wat uitkomst biedt.
 
Laatst bewerkt:
De klauw ligt momenteel bij de motor service. Deze kreeg de zuiger er ook niet uit met een trekker, dus heeft hem maar in en ultrasoon nad gelegd. Hopen dat dat wat uitkomst biedt.
Ik heb vorige week nog twee klauwen weggegooid en een (gebruikte) gekocht. Niet meer te redden.

En als de remcilinder er al uit zou komen, had deze weer vervangen moeten worden.

Soms is het gewoon te brak en verrot.

Ik hoop dat ze er nog iets mee kunnen :)
 
Zuiger is eruit, veel corrosie in de klauw zelf, maar volgens de monteur nog prima bruikbaar. Goed schoonmaken, schuren en reviseren. Zuiger heeft een paar kleine putjes, maar deze zijn verwaarloosbaar :) Scheelt weer nieuwe klauw/zuiger
 
Van der Heiden Tuning heeft voor deze remklauwen passende zuigers. In de XS serie zijn dezelfde remklauwen gebruikt. Dus een klauw van een XS750 is gelijk aan een 650 400 of 360.

Corrosie op een zuiverste kan lekkage geven.

Neven advies koop wel nieuwe remleidingen. Scheelt echt in remvermogen.
 
De kleine putjes, zeg maar spikkeltjes, zitten net onder de inkeping van de zuiger. Volgens mij komen deze nooit voorbij of tegen de dichtingsring, dus moet niet uitmaken lijkt me. Zal morgen wel een foto plaatsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan