Renovatie Saroléa 31A uit 1931

LinKing

MF veteraan
4 dec 2007
5.360
1.171
Vlaanderen
Instagram
Ik heb een prachtig stukje Belgische motorgeschiedenis gekocht. Een Saroléa 31A uit 1931. De motor is een 350cc zijklepper. Hij heeft 60 jaar in een droge schuur gestaan. Hij is compleet en alles werkt nog, maar hij heeft heel wat liefde nodig. Die liefde ga ik uitgebreid delen met jullie!

De eerste stap is zoveel mogelijk informatie verzamelen. Een onderdelenboek is al onderweg, maar alle mogelijke informatie is welkom! Dus heb je informatie, onderdelen of eender wat, laat zeker iets weten of stuur een PB.

De tweede stap is hem terug rijdend maken. Nieuwe ketting en tandwielen, nieuwe banden, nieuwe kabels, motor controleren (draait wel nog).

Ik ben er nog niet uit of ik hem technisch in orde zet en rijdend maak, of hem ook daadwerkelijk volledig origineel ga restaureren. Het is alleszins een lange termijn project...




 
Niet teveel aan doen!
Lapje dieselolie erover, verse olie erin, kabeltjes inspuiten met een goede kruipolie (IMAL, géén WD40), nieuwe bandjes en gaan.
Paar keer olie wisselen, dus goedkope Aldi-meuk erin..gaat prima.
Zijkleppertjes zijn heel vergevings-gezind..check even of de klepjes goed sluiten.
Stoer man, niet teveel voor betaald hoop ik?
 
Mooie fiets!!!!
Ik zou wel het blok even opfrissen, nieuwe keerringen, en eventueel nieuwe lagers.
Kleppen even controleren op lekkage, en het uiterlijk gewoon zo laten.
Groet
Sebas
 
Ik vind een volledige restauratie wel mooi om te zien. Roest heb ik niks mee.
 
Blok en bak zou ik loshalen en reviseren waar nodig, weet je tenminste waar je met je kont opzit.
 
Verdikkie wat een leuke fietsen heb je toch altijd!
Idd technisch in orde maken en zo mee rijden.
Zijkleppers lopen erg mooi.. maar denk dat deze wat te traag is om 80 mee te kunnen kruisen maar goed.. Heb je leuke binnenweggetjes waar dat niet 'verplicht'is?
 
Mooie fiets!!!!
Ik zou wel het blok even opfrissen, nieuwe keerringen, en eventueel nieuwe lagers.
Kleppen even controleren op lekkage, en het uiterlijk gewoon zo laten.
Groet
Sebas
Ik denk dat dit blok nog geen rubber keerringen heeft..?
 
Die zit er mooi origineel en compleet uit. Inderdaad, technisch in orde maken en de rest lekker in de Owatrol zetten. Er zijn al genoeg "mooier dan nieuw" fietsen.
 
Mooie motor, ik schaar me onder degenen die zeggen dat je hem exact zo moet laten, technisch goed, maar houd de oude uitstraling.
En ik volg deze natuurlijk! :t
 
Gewoon doen wat je zelf het leukste vind, als je bezig bent met het technisch opknappen van het motorblok en tot de conclusie komt dat de buitenkant een likje verf kan gebruiken om bij de mooie nieuwe onzichtbare binnenkant te passen is het einde zoek...
 
De Ducati was in vrij goede staat, (behalve de tank). Origineel is leuk maar een gerestaureerde is als ie klaar is toch mooier en geeft wat meer voldoening. Heb ook wel heeeeel lang zitten denken om hem origineel te houden.
IMG_20190416_193212.jpg

IMG_20190921_115924.jpg
 
Je komt ze ook overal tegen tegenwoordig (op een andere site ook.al)
Erg mooi ! En zo laten of weer 20 jaar weg zetten ja.
 
Voorlopig nog niet veel te updaten, ben volop onderdelen aan het zoeken en papieren aan het regelen. Met twee jonge koters in huis gaat het project ook niet als een speer er van door. Nieuwe lak gaat er zeker niet komen, zoveel is al zeker. Hij blijft netjes in zijn oude staat. Voorlopig staat hij nog volledig in elkaar. Ik wil eerst de nodige onderdelen bij elkaar sprokkelen. Een onderdelenboek en handboek heb ik ondertussen ook kunnen bemachtigen. Dit zijn de zaken die ik moet vinden om hem technisch in orde te krijgen:

  • nieuwe handvaten (de oude zijn er nog nauwelijks) - gekocht
  • nieuwe voetsteunen (de oude zijn er ook nog nauwelijks) - gekocht
  • alle kabels moeten vernieuwd worden
  • nieuwe manetten (momenteel niet originele hendels, kleplichter ontbreekt)
  • andere magneto (huidige is niet origineel en niet werkend). Bosch FC1AL nodig.
  • nieuwe koppelingsplaten - originele van fabriek gevonden
  • nieuwe ketting en tandwielen
  • nieuwe banden
  • nieuwe remvoeringen voor en achter
De nieuwe handvaten en voetsteunen (nieuw gegoten in de originele mallen van de fabriek!):



Ik wil hem niet een jaar uit elkaar hebben, vandaar dat ik eerst zoveel mogelijk onderdelen verzamel.
Buiten bovenstaande zaken moeten er nog well wat dingen gebeuren:

De benzinetank en olietank zijn vanbinnen enorm verroest. In de benzinetank zit nog 60 jaar oude verzuurde benzine. Ik weet nog niet of ik de boel ga ontroesten met elektrolyse (dat heb ik al eerder gedaan) of ga schudden met mazout en inox vijzen. Het voordeel aan elektrolyse is dat het goede materiaal niet weggeschuurd of aangetast wordt, het nadeel is dat het snel een troep wordt en ik wil de originele patina beschermen.



In een zijbakje zat nog vloeibare joint, antieke tube en het orginele voortandwiel. Ook een antieke klinkschakel gevonden. Mooi toch?



Ook een nieuwe diersoort ontdekt: De Saroléa-muis! Je vindt ze vaak nestelend tussen de versnellingsbak en motor van een Saroléa.



Heel de motor en versnellingsbak zit onder een dikke laag 60 jaar oud vet, grond, graan, gras en andere troep. Dat ben ik alvast aan het schoonmaken zodat ik straks netjes kan werken. Al die vette troep heeft alles wel netjes beschermd. Er zit een mooie motor onder al die vettigheid.



Ondertussen staat de bus Owatrol ook al op de werkbank! De niet originele achterstepjes werden trouwens al verwijderd. Daar bleek dat het niet kapotdraaien van de orignele bouten een uitdaging zal worden... iemand tips hiervoor?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan