Renovatie Saroléa 31A uit 1931

Inzake de vastgeroeste boutjes; uiteraard eerst met de bekende WD-40/kruipolie inspuiten. Dag laten staan, tot het geheel wat is opgedroogd.
Wat ik vaak doe is met een klein gasbrandertje eventjes de kop van de bout of de moer heet stoken. Echt niet te lang, om geen omliggende lak o.i.d. te beschadigen. Even laten afkoelen en nogmaals herhalen. Meteen hierna een dop/sleutel op de bout of moer zetten en vaak komt het geheel dan wel los. Tikje losdraaien, tikje terug, weer tikje verder draaien, weer tikje terug. Zo wring je de vuiligheid voorzichtig tussen de draad uit. Dus niet ineens geheel eruit draaien.
 
Jammer Sammie dat je niet verder kijkt
WD-40 is een merknaam en ze leveren veel meer dan alleen die bekende blauwe bus met multi niet toe te passen spray
En ja ze hebben echte kruipolie
wd40kruipolie.jpg
 
Voorlopig nog niet veel te melden... Ben nog op zoek naar een Bosch FC1AL ontsteking en manetten. Eens ik deze heb kan ik er deftig aan beginnen.
Hij blijft alleszins in zijn huidige patine. Dus er wordt niets herspoten, enkel sommige zaken worden wel technisch ontroest.
Zo waren bv. de veren van het zadel enorm verroest. Aangezien ik de binnenkant van benzine en olietank wil ontroesten met elektrolyse, heb ik alvast mijn labovoeding eens losgelaten op de veer. Met een mooi resultaat. Heb ze ingesmeerd met owatrol, ze worden niet gespoten natuurlijk.



Moest iemand me kunnen helpen aan manetten of vooral voor de magneto Bosch FC1AL, laat zeker iets weten.
 
Nee, er zit een andere niet originele van bosch op, de verkeerde dus.

Door corona niet veel meer te melden, heb de Bosch fc1al eerst nodig om de boel draaiende te krijgen, en alle beurzen zijn het hele jaar uiteraard afgelast.
Bij deze nog een oproep, moest iemand ergens een exemplaar vinden, eender welke staat, laat even iets weten.

Tussen kerst en nieuw wordt de rest wel op orde gezet. Alles blijft in de huidige patine met een laagje owatrol.
 
Bouten en moeren inspuiten met kruipolie en dat lang blijven volhouden. Dan beginnen met de bout of de moer in beweging te krijgen. Zit er beweging in iets los draaien, dan weer iets vast en zo met een monnikenpas de moer/bout uiteindelijk los krijgen.

Monnikenpas = 2 stappen vooruit, 1 stap achteruit, 2 stappen vooruit etc.
 
Wat een mooi ding zeg, goed gedaan! En dat hij nog werkt nadat hij 60 jaar in een schuur heeft gestaan, echt geluk hoor. Ik denk inderdaad er niet te veel aan doen, een beetje opbeuren zou voldoende moeten zijn en dan behoud je het karakter ook goed. Wat balen zeg dat je nu zo lang moet wachten op die Bosch fc1al, ellendige corona. Heb je het ondertussen al ontvangen? Ik zit middenin een verbouwing aan mijn huis die helaas langer duurt dan verwacht door de corona, we zijn nu bezig met de gevelrenovatie prijzen opvragen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan