Reparatie kuip (onder de seat)

Xperimental

MF'er
23 mei 2005
83
0
Eindhoven
Hallo,

Onder mijn seat is de "kuip" losgebroken van het frame, zoals je op de foto kunt zien.
Hoe kan dit het best gemaakt worden, wat raden jullie mij aan?

oh en het is een suzuki gsx-r750 K4, mocht dat van belang zijn :Y

Alvast bedankt,
full
 
:X Lastige plek

Heb bij mijn Kwaak ook zo iets gehad, gefixt met goede 2 componenten lijm maar is uiteindelijk weer afgebroken. Vermoed dat het beste zou zijn met carbon matjes plus hars dit overlappen (zit toch onder de seat) en dan een gat boren voor de schroef.... Moet ik tzt tijd met de mijne nog doen, die zit ook aan de binnenkant.
 
Topfix van Innotech.

Beste wat verkrijgbaar is. Gebruik 't zakelijk al jaren. Voor metalen, kunststoffen, aardewerk en alles wat maar denkbaar is.

100% vast en zeker.

Vrij prijzig ......... als je wilt kom maar langs. via PM.
 
Het zal vrijwel zeker ABS zijn. Er is maar één manier waarop je ABS goed kunt repareren en dat is met ABS. Twee componentenlijm, glasmatjes enz. hecht vrij slecht en laat uiteindelijk weer los.

Eerst controleren of de kuip van ABS is door een klein stukje ABS plastic (bv. van een Lego blokje) op een niet zichtbare plek te smelten. Blijft het goed vast zitten, dan is het ABS.

Dan alle randen van de scheuren (zowel aan de voorkant als de achterkant) schuin afslijpen om een zo groot mogelijk hechtvlak te krijgen. Vervolgens pas je de delen tegen elkaar en smelt je van te voren geknipte stripjes ABS (een paar mm breed) in de scheuren. Dat kan met een kunststof lasapparaat, maar een soldeerrevolver met een hulpstukje voor het snijden/lassen van kunststof werkt ook prima. De kunststof moet, voor een goede las, heet genoeg worden om te smelten, maar niet té heet, dat zie je aan de bruinachtige verkleuring als het te heet wordt.
Als je het goed doet, wordt de las net zo sterk als het ABS zelf.

Een andere optie is ABS te "smelten" in een chemische vloeistof genaamd MEK, dan krijg je (als het goed gaat) een soort kunststofpasta die je op de breukvlakken kunt smeren. Ik heb dat zelf nooit geprobeerd, maar dat schijnt volgens sommigen ook goed te werken.

Edit: ik heb ook wel eens een goedje gebruikt dat "JB weld" heet, een twee componentenpasta. Gek genoeg bleef dat wel langdurig zitten en was beresterk. Sommige bouwmarkten hebben het.
 
Laatst bewerkt:
Dubbele laag glasvezelmat is een makkelijke doe-het-zelf oplossing, heb er complete kuipen mee in elkaar gepuzzled. Wordt bikkelhard dat spul.

[afbeelding]

:N :N :N

Het is ABS en daar gaat glasvezel niet aan hechten :+

Maar ABS kan je alleen herstellen door te (kunstof)lassen.
En dat is nog goedkoop ook (mits je geen verfbrander moet kopen ;-)

Je last dit namelijk met een verfbrander!

De kunstof(ABS) lasdraaden en het houdertje die op de verfbrander moet is te koop bij de betere gereedschap winkels.

En als je in de buurt van Utrecht woont mag je de mijne wel lenen
 
Dit houd anders ook al ruim een jaar bij de motor van mijn vriendin:
570275.jpg


Zo'n zelfde plek mee gedaan, maar ook het volgende:
305294_311043642245838_1223122881_n.jpg


De plastic nokjes waarmee de kap in het frame vastzat waren afgebroken.
3 stuks imbusboutjes koud/haaks op de kap gezet, en wat kombipower eromheen gesmeerd.
als een HUIS!
 
Pff, er inmiddels zoveel verschillende mogelijkheden gepost om het te maken, waarvan iedereen vindt dat het goed werkt. Lastig om een goede reparatie methode te kiezen..
Ik heb geen verfbrander, maar die zou ik wel ergens kunnen ritselen.

Wat is de beste oplossing voor de plek waar de breuk is?
 
Terug
Bovenaan Onderaan